Ви є тут

Сумісна діяльність співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста

Автор: 
Економова Еліна Костянтинівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2002
Артикул:
3402U003767
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Реалізація моделі професійної підготовки
студентів-вокалістів до сумісної діяльності з концертмейстером 79
2.1. Основні напрямки експериментальної роботи з професійної
підготовки студентів-вокалістів до сумісної діяльності
з концертмейстером і методи дослідження 79
2.2. Модель професійної підготовки студентів-вокалістів до сумісної діяльності з концертмейстером 102
2.3. Експериментальна робота з реалізації моделі професійної
підготовки студентів-вокалістів до сумісної діяльності
з концертмейстером 108
2.3.1. Індивідуальний підхід до формування особистості
студента-вокаліста 109
2.3.2. Розвиток творчої активності студента-вокаліста 120
2.3.3. Досягнення емпатійного характеру відношень між студентом-вокалістом і концертмейстером 128
2.3.4. Досягнення співтворчості між студентом-вокалістом
і концертмейстером у передконцертній і концертній обстановках 138
2.4. Аналіз результатів експерименту 146
Висновки до II розділу 155
ВИСНОВКИ 159
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 165
ДОДАТКИ 187
ВСТУП

Побудова системи освіти в Україні, її корінне реформування засноване на відновленні інтелектуального і духовного потенціалу молоді. Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти України у ХХІ столітті вища освіта має запезпечувати підготовку кваліфікованих спеціалістів, здатних до творчої праці.
Перед сучасними музичними вищими навчальними закладами і зокрема консерваторіями стоять складні завдання, пов'язані з реалізацією індивідуальної творчості й високого рівня професійної майстерності музиканта у виконавській діяльності. Головне завдання вищої музичної школи - підготовка випускників консерваторій до виконавської діяльності на високому рівні професіоналізму, розкриття творчого потенціалу особистості музиканта-виконавця, забезпечення високого рівня співвиконавства з іншими музикантами.
Праці багатьох дослідників (Абульханова-Славська К.О., Донцов О.И., Єршов О.О., Касьянова Є., Корнєв О., Нємов Р.С., Петровський А.В., Шпалинський В.В., Рибакова М.М., Ружичка І., Слободяник М.В., Чачава В., Чистякова М. та ін.) з проблеми сумісної діяльності, співвиконавства засвідчують, що зміст та якість професійної підготовки студентів-вокалістів до сумісної діяльності з концертмейстером у досягненні співтворчості між ними слід розглядати як важливу мету вищої професійної освіти, що спрямована на вирішення багатьох завдань, а саме: переусвідомлення стереотипів професійної орієнтації студентів-вокалістів, розвиток їхніх ансамблевих якостей, переорієнтація поглядів на сутність виконавчого процесу як професійної взаємодії двох рівноправних партнерів.
У ході навчання студента-вокаліста відбувається перевага розвитку творчої індивідуальності майбутнього співака і недооцінка настанови на співвиконавство, партнерство, співтворчість. Студенти найчастіше орієнтують себе на набуття суми знань і навичок, реалізацію лідерських якостей соліста, при цьому не приділяють достатньої уваги розвитку ансамблевих якостей, встановленню партнерських відносин з концертмейстером. Як наслідок - спостерігається розрив між завданнями професійної підготовки студентів-вокалістів і вимогами, що їх висувають до творчого характеру спільної виконавської діяльності співака і концертмейстера. В основі професійної підготовки студента-вокаліста лежать два нерозривно пов'язаних між собою завдання: опанування предметними знаннями, методикою, а також засвоєння виконавських навичок у процесі спільної виконавської діяльності з концертмейстером.
Недооцінка настанови на партнерство, співвиконавство призводить до недостатньо високого рівню розвитку ансамблевих якостей студентів-вокалістів, необхідних для успішної виконавської діяльності майбутніх співаків, а також до нездатності реалізувати потенційні можливості індивідуальної творчості та виконавської співтворчості. У зв'язку з цим актуальною є проблема формування системи професійних якостей у студентів-вокалістів консерваторій з метою реалізації двох напрямків виконавської діяльності: індивідуальної творчості і співтворчості в ході спільної діяльності з концертмейстером. Актуальність, недостатня наукова і методична розробка означеної проблеми і водночас нагальна потреба музичної виконавської практики обумовили вибір теми дослідження "Сумісна діяльність співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста".
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертації входить до тематичного плану науково-дослідної роботи ПНЦ АПН України (м. Одеса) "Психолого-педагогічні основи особистісного розвитку в навчально-професійній діяльності" (№0100V006391). Автором досліджувалася проблема сумісної діяльності співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста. Тема дисертації затверджена Вченою радою Південноукраїнського державного педагогічного університету (м. Одеса) імені К.Д.Ушинського (протокол № 5 від 28 грудня 2000 року) та закоординована в координаційній раді при АПН України (протокол № 2 від 20 лютого 2001 року).
Об'єкт дослідження - професійна підготовка майбутнього співака у вищому навчальному закладі ІІІ-ІV рівнів акредитації.
Предмет дослідження - сумісна діяльність співака і концертмейстера у професійній підготовці студента-вокаліста.
Мета дослідження -визначити й експериментально апробувати педагогічні умови формування ансамблевих якостей співака, що сприяють досягненню співтворчості з концертмейстером у сумісній професійній діяльності.
Гіпотеза дослідження - процес професійної підготовки студентів-вокалістів до сумісної діяльності з концертмейстером (чинниками якого виступають: особистісно орієнтована взаємодія студента-вокаліста і концертмейстера; насиченість навчально-пізнавального процесу полікультурним змістом завдання) відбуватиметься ефективніше за таких умов: індивідуальний підхід до формування особистості студента-вокаліста; розвиток творчої активності студента-вокаліста; досягнення емпатійного характеру взаємовідносин між студентом-вокалісто