Ви є тут

Формування музичного мислення майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки

Автор: 
Мозгальова Наталія Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U000363
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ МУЗИЧНОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ В ПРОЦЕСІ ІНСТРУМЕНТАЛЬНОЇ
ПІДГОТОВКИ
2.1. Аналіз рівнів сформованості музичного мислення майбутніх вчителів
Проведення теоретичного дослідження показало, що музичне мислення є важливим
аспектом формування професійних якостей майбутнього вчителя, воно виступає
механізмом саморегуляції його свідомості і поведінки. В науковій літературі
існує широке коло думок щодо складових музичного мислення. Вчені виділяють
семантичну гнучкість, швидкість, критичність, оригінальність, самостійність,
асоці­атиність, імпровізаційність, незалежність. Однак для успішного
форму­вання музичного мислення необхідно усвідомити його значення для
сту­дентів і для їх майбутньої професії, прагнути до того, аби думки з
вер­балізованих перетворились у дієздатні, стали орієнтиром і нормою
професійної життєдіяльності. Щоб керувати цим процесом, необхідно знати
критерії і рівні сформованості музичного мислення, обгрунту­вати їх кількісні й
якісні зміни.
Програмою дослідно-експериментальної роботи передбачалось вивчення структури
музичного мислення студентів на мотиваційно - потребовому,
емоційно-почуттєвому, творчо - діяльнісному, когнітивно - операційному,
оцінювально - орієнтаційному рівнях; її прояву з урахуванням динаміки змін, що
відбуваються в процесі навчання у вузі. Обгрунтування даної структури також
було тісно пов’язано з розкриттям змісту музичного мислення. Ми передбачали
наявність кореляційного зв’язку між розвитком музичного мислення і реальною
творчою самостійністю у навчально-виховному процесі, тобто самостійна
діяльність розглядалась як одна з головних умов становлення майбутнього
спеціаліста та розвитку його музичного мислення.
Теоретичне вивчення філософської, психолого-педагогічної та музикознавчої
літератури з проблеми музичного мислення, а також аналіз вузівської
документації (навчальні програми, робочі плани викладачів, залікові та
екзаменаційні відомості, плани НДРС) дозволили розробити і обгрунтувати
експериментальну частину нашого дослідження.
Відповідно до наукових вимог його операційна частина була підпорядкована
наступним принципам: системності, проектування, нерозривності дослідницької і
практичної роботи, активізації музично-творчої діяльності студентів, єдності
емоційного і свідомого в музичному мисленні, мотивації музично-педагогічної
діяльності. Важливим для нашого дослідження став принцип поступовості розвитку
творчої самостійності.
Особистісний характер формування музичного мислення зумовив спрямованість
експериментального дослідження на виявлення його типових рис та
індивідуально-неповторних особливостей.
Метою дослідно-експериментальної роботи була оцінка ефективності шляхів і
засобів формування музичного мислення студентів музично-педагогічного
факультету, оскільки воно розглядається як необхідна умова успішності
професійної підготовки майбутніх вчителів.
Для одержання необхідних даних були розроблена техніка і процедура
експерименту, які включали спостереження, бесіду, рейтинг, напівстандартні
інтерв’ю, масове опитування за допомогою анкетування, тестування, а також
творчі діагностичні завдання.
Мета констатуючого етапу дослідження полягала у визначенні існуючого стану
розвитку музичного мислення студентів музично-педагогічного факультету, його
співвідношення з навчальною і майбутньою професійною діяльністю. Для її
досягнення були висунуті наступні задачі: вивчення можливостей розвитку
музичного мислення на музично-педагогічних факультетах, розробка критеріїв та
показників сформованості музичного мислення студентів, виявлення рівнів його
прояву, доцільність впровадження самостійної роботи при формуванні музичного
мислення у педагогічних вузах в процесі підготовки до майбутньої професійної
діяльності.
При виявленні особливостей формування музичного мислення студентів ми
враховували:
сутність музичного мислення та рівень його розвитку;
ступінь активної музичної діяльності і форми реалізації музичних потреб;
характер індивідуальних уподобань респондентів у галузі музики;
дієвість прояву музичного мислення, адекватність самооцінки, активність,
ініціативність особистості в музично-педагогічній діяльності.
В констатуючому експерименті приймали участь студенти Національного
педагогічного університету імені М.П. Драгоманова та Вінницького державного
педагогічного університету імені М. Коцюбинського в кількості 330 чоловік.
У вирішенні задач дослідження використовувались різні види масового опитування
у формі анкетування, тестування, інтерв’ю, прямого і опосередкованого
спостереження, аналізу виконавської діяльності студентів.
У відповідності з поставленими задачами, експеримент здійснювався в процесі
навчальних занять. Були використані як колективні, так і індивідуальні форми
роботи.
Для об’єктивної оцінки було розроблено комплекс критеріїв, які характеризують
сформованість музичного мислення студента і у сукупності вони визначають
значний розвиток музичного мислення педагога професіонала. Сформованість
музичного мислення, рівень якого визначається завдяки вибраним критеріям,
забезпечує ефективність вузівської підготовки, полегшує адаптацію молодого
вчителя музики у професійній діяльності.
Враховуючи існуючі дослідження в галузі музичного мислення, ми виділили 5 груп
критеріїв сформованості музичного мислення, які відповідають його структурним
компонентам.
На нашу думку, оптимальними є такі:
мотиваційно-потребовий критерій, який дає змогу з’ясувати ступінь готовності
студентів до формування музичного мис