РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСІВ УПРАВЛІННЯ АВТОТРАНСПОРТНИМИ ПОСЛУГАМИ
2.1. Сутність та зміст процесу надання транспортних послуг
Автотранспортні підприємства АТП 273901 і АТП 273904 надають місту специфічний
вид послуг: здійснюють прибирання та перевезення снігу зимою, підмітають та
миють вулиці, посипають вулиці піско-соляними сумішами під час ожеледі, тощо.
Якщо для звичайного вантажного транспорту надання послуги - це здійснення
перевезення певної кількості тонн вантажу на відстань в кілометрах, то
комунальний транспорт за одну годину роботи на лінії повинен виконати певний
обсяг робіт. Потрібно враховувати також, що обсяг робіт, який потрібно виконати
за годину роботи на лінії, може змінюватися залежно від стану погоди та інших
чинників, а кількість автомобілів у роботі повинна лишитися незмінною:
транспортні засоби повинні бути готові виконати роботу, що раптово виникла.
Наприклад, автомобілі, які очистили територію міста від снігу, в час, що
вивільнився, повинні знаходитися в так званому “гарячому резерві” і бути
готовими приступити до роботи при виникненні нового снігопаду. Через це послуга
оцінюється двома показниками, це – година перебування автомобіля в наряді та
кількість кілометрів, які автомобіль проїхав за цю годину, виконуючи роботу.
Процес надання послуг автомобільного транспорту має свої особливості. У разі,
коли до роботи не приступить ні один автомобіль, то взагалі не відбудеться
надання послуг. Якщо послуги повинні надавати, наприклад, 100 автомобілів, а
автотранспортне підприємство виділить тільки 10 автомобілів, то кожен
автомобіль і всі 10 автомобілів будуть працювати в більш інтенсивному режимі й
за одиницю часу виконають більший обсяг робіт, у порівнянні з періодом, коли б
вони працювали у складі 100 автомобілів.
У той же час, якщо попит на послуги буде таким, що роботу можуть виконати 100
автомобілів, а до роботи приступлять 200 автомобілів, то інтенсивність
використання транспортних засобів знизиться в два рази, доходи залишаться
незмінними, а витрати зростуть.
Виходячи із зазначеного попиту на виконання робіт, пов’язаних з використанням
транспортних засобів при обслуговуванні вулиць і споруд міста (далі -
транспортні послуги), при встановленні певної ціни має своє найбільше, так
зване потенційне значення, при якому збільшення кількості послуг не викликає
зростання попиту на них: наступає стан, який повністю визначає обсяги
потенційного попиту на транспортні послуги. Цьому стану буде відповідати певна
кількість автомобілів, що знаходяться на лінії в роботі на протязі певного
часу, а надання послуг буде повністю відповідати попиту на них.
Таким чином, процес надання транспортних послуг буде визначатися кривою між
початком координат “попит - кількість автомобілів (автомобіле-днів роботи)” і
якимось максимальним (потенційним) значенням попиту. При чому підйом цієї
кривої на початку координат буде крутим, потім інтенсивність його поступово
зменшуватиметься і при досягненні потенційного попиту перейде в горизонтальну
лінію (рис. 2.1).
З іншої сторони, споживання транспортних послуг буде залежати від ціни на них
(рис. 2.2). Дійсно, якщо буде надана необхідна кількість транспортних послуг за
нульовою вартістю, то попит досягне свого потенційного значення: всі бажаючі
зможуть без обмежень скористатися послугами автомобільного транспорту.
Послуги
Потенційний попит
Автомобіле-дні
Рис. 2.1. Процес надання транспортних послуг
Послуги
Потенційний попит
Гарантований попит
Тариф
Рис. 2.2. Процес споживання транспортних послуг
Зростання вартості послуг призведе до того, що споживачі будуть вимушені
відмовлятися від дорогих послуг, а попит залишиться не обслуженим автомобільним
транспортом. Але можна чекати, що залишиться якась частина споживачів, які в
силу певних обставин будуть вимушені користуватися послугами за будь-яку ціну.
Отже в координатах ”послуги - ціна (тариф)” процес надання транспортних послуг
буде відображатися лінією між потенційним попитом при нульовій ціні і якоюсь
мінімальною реалізацією транспортних послуг при достатньо високій вартості на
них.
Ці міркування були підтверджені експериментальними дослідженнями. Вирівнювання
експериментальних даних про надання транспортних послуг, кількості днів роботи
автомобілів на лінії та тарифу на транспортні послуги проводилося за допомогою
апроксимуючих залежностей. Вибір прийнятної залежності проводився в два етапи:
на першому - відбиралися залежності, які можуть бути розглянуті, виходячи із
змісту процесу, що розглядається; на другому - проводилась їх оцінка за
допомогою статистичних критеріїв.
Дослідженню були піддані залежності, описані в [38, 161]. Вони були розподілені
на чотири групи:
перша група:
y = ax2 + bx + c (2.1)
(2.2)
y = axbecx (2.3)
y = a + bcx (2.4)
друга група:
(2.5)
y = abx (2.6)
y = abcx (2.7)
(2.8)
y = a + bx + cdx (2.9)
третя група:
(2.10)
y = aebx (2.11)
y = aex (2.12)
четверта група:
y = axb (2.13)
Віднесення функціональних залежностей до однієї з груп здійснювалося за
ознаками спільності характеру форми кривої в системі координат X,Y. Відсівання
функцій, які недоцільно застосовувати при вирівнюванні статистичного ряду даних
про обсяги наданих послуг, їхньої вартості та обсягів зад