РОЗДІЛ II
ПРИНЦИПИ I МЕТОДИ ДОСЛIДЖЕННЯ
САМОСВIДОМОСТI сибсів
2.1. Методологiчний пiдхiд до проблеми вивчення самосвiдомостi
Проблема методологiї дослiдження є актуальною для будь-якої наукової галузі,
оскiльки її досягнення значною мiрою визначаються розвитком власного
методологiчного апарату. Л. Виготський вважав, що “проблема методу є початок i
основа, альфа й омега усiєї iсторiї культурного розвитку дитини” [53;175].
Теоретичною основою обраних нами методів психологічного дослідження є
твердження С. Максименко про необхідність використання різних методів як єдиної
системи знаходження “роздільної здатності” та обмеження кожного з них, а також
умови та можливості взаємних переходів між цими методами в залежності від
логіки дослідження [82;16].
Методи теоретичного дослiдження виявляють основнi закономiрностi iснування
дослiджуваного явища, взаємодiї з iншими явищами, рушiйнi сили розвитку.
Унаслідок використання спецiальних методiв теоретизацiї психологiчних явищ
вдалося побудувати дослідницьку модель предмета дослiджень, а на її основi -
передбачити та змiстовно визначити емпiричний цикл пiзнавальних взаємодiй із
сутнiстю дослiджуваного явища.
Методи емпiричного дослiдження забезпечують дослiдницьку взаємодiю психолога з
реальними проявами сутностi предмета дослiдження, визначення її змiстових
характеристик та ознак у багатоманiтностi емпiричних свiдчень. У результатi
емпiричного дослiдження вдається пiдтвердити або вiдкинути деякi гiпотетичнi
уявлення про предмет дослiдження і вiдкрити для себе та науки психологiчний
змiст взаємин дослiджуваного явища зi світом.
Методи аналiзу, iнтерпретацiї та тлумачення даних теоретичного та емпiричного
дослiдження дають змогу науково обґрунтувати об’єктивнiсть проведеного
дослiдження, диференцiювати змiстовнi прояви сутностi предмета дослiдження за
їхнiми типологiчними характеристиками, визначити та представити дослiдницький
ефект здiйсненого пiзнавального акту. А. Петровський вiдносить до принципових
позицiй наукової психологiї єднiсть свiдомостi й дiяльностi, генетичний пiдхiд
та об’єктивний характер наукових психологiчних методiв [19;462].
Для валiдностi наших дослiджень слiд було вiдтворити всi боки вчинкової моделi
психiчного. Чим бiльше досліджуванi пiднiмали запропоновану їм дiю до рiвня
вчинку, тобто входили в конфлiктнiсть ситуацiї, переживали мотивацiйну
амбiвалентнiсть i характерологiчно й особистiсно спiввiдносили мету й засоби в
самому вчинковому актi, тим ефективнiшим було це психологiчне дослiдження.
У питаннi вивчення особливостей самосвiдомостi дiтей-погодків зовсiм не
проводились теоретичнi i практичнi дослiдження. Навiть вивченням типів сімейних
стосунків та їх впливу на формування самосвідомості погодків, особливостей їх
поведiнки, специфіки дiадного спілкування погодків практично не займалися
вченi-психологи. Незначнi результати дослiджень вiкових психологiв у галузi
проблеми розвитку дiтей-погодків ми знаходимо в сучаснiй науковiй лiтературi
[68], [98]. Цi результати здебiльшого носять описовий характер. Особливостi
розвитку самосвідомості погодків можна вивчати лише в порiвняннi з близнюками
та рiзновiковими дiтьми. Такi дослiдження повиннi спиратися на загальний
принцип пiзнання, фiлософський пiдхiд до аналiзу явищ дiйсностi. Серед способiв
теоретичного пiзнання самосвiдомостi ми використали феноменологiю iснування
людини та формування духовних інтенцій.
Моделювання як відтворення логіки пізнання використовується для теоретизацiї як
сутностi дослiджуваного предмета, так i способiв та засобiв його пiзнання та
перетворення [19;61]. Ця технiка спрямована на поступове вiдновлення динамiчних
характеристик iснування предмета в їхньому розвитку, а також - на побудову
адекватного засобу пiзнання вiдтвореної логiки розгортання сутностi явища.
Типологiзацiя є методом наукового дослiдження, в основi якого лежить виявлення
схожості та рiзницi серед сукупностi предметiв, пошук надiйних засобiв їх
iдентифiкацiї, стiйких сполучень властивостей явищ у системi змiнних [19;64].
Результатом типологiзацiї є видiлення визначених типiв явищ, якi вiдтворюють
iдеалiзовану модель реально iснуючих явищ та процесiв.
Диференцiальна психологiя забезпечує нас методами, якi використовуються для
вивчення iндивiдуальних розрiзнень дiтей. Близнюковий метод допомагає нам
виявити схожості та вiдмiнності, виникаючi мiж близнюками в процесi розвитку
особистостi, i водночас спостерiгати за особливостями формування їхньої
самосвiдомостi [94;56].
Соцiальна психологiя дала групу методiв, за допомогою яких вивчаються
мiжособистiснi стосунки в родинi та в дiадах. Серед них два головнi методи
дослiдження: спостереження та експеримент.
Психологiчне спостереження - це метод наукового пiзнання, спрямований на аналiз
зовнiшнiх проявiв образу - Я в безпосереднiй сенсорно-перцептивнiй взаємодiї з
ним. У наших дослiдженнях багато уваги надається включеному спостереженню
[19;68], тому що автор цiєї наукової роботи є членом групи, яка
спостерiгається. Виконуючи роль матерi у спiлкуванні з власними
дiтьми-погодками, автор залучений у дослiджуваний процес безпосередньо. Вiн
спостерiгає за розвитком стосункiв у родині та дiадi, корегуючи при цьому
негативнi прояви в поведiнцi i здiйснюючи свiй психологiчний вплив.
Експеримент вiдрiзняється вiд спостереження можливiстю активного втручання в
ситуацiю дослiдника, який здiйснює планомiрнi манiпуляцiї однiєю або декiлькома
змiнними та реєструє змiни, що вiдбуваються з дослiджуваним явищем [19;69]. У
наших дослiдженнях в основному застосовується лабораторний експеримент.
Експериментатор спецiально органiзовує ситуацiю для
- Київ+380960830922