РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА РОБОТА ПО РЕАЛІЗАЦІЇ
ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ
ЕТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ 76
2.1. Організація та методика проведення експерименту 76
2.2. Реалізація педагогічних умов формування навчальної етичної
діяльності 92
2.3. Аналіз результатів дослідження 133
Висновки до другого розділу 152
ВИСНОВКИ 155
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 161
ДОДАТКИ 176
ВСТУП
Сучасний економічний та соціокультурний розвиток суспільства значно загострив
проблему морального виховання, моральної культури підростаючих поколінь,
тому що моральність є стрижнем духовності особистості, в ній сфокусовані та
віддзеркалюються всі соціальні набутки, багатство й цінності людського буття.
Тому проблема виховання моральної культури є проблемою формування людського
в людині, її духу, гуманістичних цінностей, “доброго розуму”,
гуманістичної свідомості, гуманістичного знання та гуманістичних якостей.
Моральна культура несе в собі загальнолюдські цінності, національні моральні
ідеали, що відбивають рівень розвитку цивілізації в конкретний історичний
період. Кожна історична епоха висуває свої критерії моралі суспільства й
моральності особистості, що свідчить про невичерпність і вічну
багатоаспектність проблем моральної культури, об’єктивізацію постійної
потреби її дослідження.
Проблемі морального вдосконалення особистості завжди приділялося
достатньо багато уваги філософами античності (Аристотель, Платон,
Сократ), представниками класичної (Г. Гегель, І. Кант), української (О.
Духнович, Ф. Прокопович, Г.Сковорода, П. Юркевич), російської (М.
Бердяєв, В. Розанов, В. Соловйов) та сучасної філософії (С.
Анісімов, А. Арнольдов, В. Біблер, А. Гусейнов, О. Дробницький, М.
Каган, В. Лутай, Л. Сохань).
Моральному вдосконаленню вчителя присвячені роботи як класиків педагогіки
(Я.А. Коменський, І. Песталоцці, І. Гербарт, А. Дистервег, В. Вахтєров, К.
Вентцель, М. Пирогов, Л. Толстой, К. Ушинський, Х. Алчевська, П.
Блонський, С. Гессен, Б. Грінченко, С. Русова, С. Шацький, А.
Макаренко, В. Сухомлинський), так і сучасних авторів (Ю. Азаров, І.
Бєх, А. Бойко, Є. Бондаревська, К. Гавриловець, І. Зязюн, М. Євтух,І. Кон, І.
Мар’єнко, Л. Рувінський, В. Семиченко, О. Сухомлинська, Н. Ткачова, Н.
Щуркова та ін.). Професійній підготовці майбутніх учителів до здійснення
морального виховання учнів присвячені праці зарубіжних авторів (В. Бенкет, Р.
Бернс, С. Клінтон, Л. Кольберг, А. Маслоу, Р. Мейє, К. Роджерс, Е. Фромм ).
Професійна діяльність учителя за своєю природою, характером і результатами
є етичною, а тому вимагає етичних відносин між суб‘єктами навчального
процесу (учитель-учень, учень-учень, учитель-учитель). Ця взаємодія яскраво
виявляє рівень сформованості їхньої моральної культури, наявність ділового і
мовного етикету, досягнення контакту розуміння, що сприяє подоланню
непорозумінь, усуненню конфліктів й ін.
Навчання такій взаємодії розпочинається у вищому педагогічному навчальному
закладі. Але, на жаль, питання етичної навчальної діяльності висвітлені лише в
певних темах психолого-педагогічних дисциплін, інформація з яких не
переноситься на інші теми, вона безпосередньо не вводиться до дидактичного
простору занять.
Як правило викладачі навчальну діяльність розглядають у відриві від етичної
діяльності. Це відбувається тому, що, по-перше, вони вважають, що етичність
вчинків та поведінки формується сама по собі, що студенти повинні знати ці
питання, по-друге, вони не уміють включати в систему цілей занять комунікативну
мету, яка передбачає етичну взаємодію, а також реалізовувати її в процесі
заняття. Деяким викладачам не вистачає умінь безконфліктної взаємодії, не
розвинена культура спілкування, у них не завжди вистачає часу, щоб зрозуміти
студента, виявити чуйність. З метою формування навчальної етичної діяльності
вони не використовують її мотивацію, а у якості засобів – зміст навчальної
інформації, ситуації спілкування, не використовують діалогічну взаємодію. До
проведення диспутів, заочних подорожей, ділових та рольових ігор залучаються
одні і ті ж студенти.
Викладачі використовують ділові ігри, КВК, ярмарки ідей, конкурси знавців
етики. Але, на жаль, вони їх використовують з метою формування пізнавального
інтересу, а не з метою формування мотивацій навчальної етичної діяльності.
Наголос робиться на пізнавальній функції, а при цьому недооцінюється
комунікативна функція засобів формування етичної діяльності.
Як свідчить практика, студенти досить часто відчувають труднощі етичного
характеру при здійсненні навчальної діяльності. Нетактовність, відсутність
емпатії та перцептивності, недоброзичливість як з боку однокурсників, так і
викладачів впливають негативно на виконання сумісної діяльності та
спілкування на семінарсько-практичних заняттях, проведення дискусій, ділових
ігор та ін. Процес формування етичних понять ускладнюється
соціально-економічними обставинами, які мають місце в суспільстві, й
призводять до неправильних, а іноді й негативних етичних уявлень. Виникає
суперечність між тенденцією гуманізації процесу навчання студентів, яка
характеризується прагненням до розвитку кожної індивідуальності, та
нерозробленістю теоретичних питань організації навчальної етичної
діяльності студентів та педагогічних умов реалізації теоретичної концепції, що
й обумовило вибір теми дослідження “Педагогічні умови формування навчальної
етичної діяльності майбутнь
- Київ+380960830922