РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ СИСТЕМИ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ТЕХНІЧНОМУ
КОЛЕДЖІ В УМОВАХ СТУПЕНЕВОЇ ОСВІТИ
2.1. Концепція науково-методичного забезпечення
навчального процесу в технічному коледжі
Концепція є формою, за допомогою якої викладається основна точка зору, провідний задум, теоретичні вихідні принципи побудови педагогічного процесу чи педагогічної системи, призначена викласти теорію в конструктивній, прикладній формі [20, c. 101]. Щоб виконувати своє призначення, концепція повинна відповідати певним вимогам. Основна властивість концепції - її системність. Навіть якщо концепція вносить нове лише в якусь частину навчального процесу, нововведення необхідно співвіднести з усіма іншими компонентами досліджуваної системи, охарактеризувати зміни, які зазнає ця система. Друга обов'язкова властивість - достатня визначеність і конкретність. Третьою властивістю концепції є її інструментальність, тобто концепція будується як інструмент для багатоетапної роботи: кожне нововведення повинне бути точно арґументоване, розкриті сфери та конкретні форми його дії і втілення [21, с. 230-231].
Системність концепції полягає в чіткому визначенні її структури та забезпеченні зв'язків між елементами цієї структури. У нашому дослідженні системність виражається у структурності загальної концеп-ції науково-методичного забезпечення навчального процесу технічного коледжу в умовах ступеневої освіти й обґрунтованості інтеґративних зв'язків і закономірностей відповідної концептуальної моделі.
Структура запропонованої авторської концепції науково-методичного забезпечення навчального процесу технічного коледжу в умовах ступеневої освіти містить такі основні складові:
1. Поняттєво-термінологічний апарат та авторське тлумачення ключових слів досліджуваної проблеми.
2. Базові положення концепції: сутність, цілі, завдання та функції науково-методичного забезпечення навчального процесу в технічному коледжі, його особливості в умовах ступеневої освіти.
3. Методологічні підходи до науково-методичного забезпечення навчального процесу в умовах ступеневої освіти.
4. Принципи побудови концептуальної моделі науково-методичного забезпечення навчального процесу технічного коледжу в умовах ступеневої освіти.
5. Змістовий аспект моделі (науково-методичні матеріали та матеріальні засоби).
6. Процесуальний аспект моделі (науково-методична діяльність, її форми, організація й управління нею).
7. Умови реалізації концепції.
Важливе місце в ступеневій професійній освіті відведено структурам, що безпосередньо її реалізують, - навчальним закладам. Кожен ступінь, зокрема навчальний заклад, потребує чіткого визначення свого місця та особливостей в системі ступеневої освіти [6, c. 156]. Вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації забезпечують підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації найбільш масової категорії спеціалістів. У сфері матеріального виробництва основними функціями фахівців, які закінчили технічний коледж, є підготовка та первинне оброблення технічної, технологічної та інших видів інформації для забезпечення інженерно-технічних й управлінських рішень; управління діяльністю первинних ланок виробництва; інженерно-допоміжна та науково-допоміжна робота; забезпечення працездатності складних технічних і технологічних систем та управління ними [82, с. 24].
Оскільки у технічному коледжі поєднується вищий навчальний заклад та професійно-технічний навчальний заклад, його специфікою є те, що до викладених вище функцій випускників додаються вимоги до робітничих кадрів. З позицій впровадження ступеневої системи освіти необхідно забезпечити неперервне навчання, змістову та методичну наступність у роботі коледжу та вищого навчального закладу ІІІ-ІV рівнів акредитації, що сприяє покращенню організації навчання студентів, неперервній навчально-виробничій їх діяльності з найповнішим використанням наукового потенціалу [84, с. 85].
Навчальний процес - класичний, абстрактний об'єкт багатьох педагогічних досліджень конкретизується у нашому випадку до навчального процесу в технічному коледжі (реальний об'єкт). Навчальний процес технічного коледжу в умовах ступеневої освіти має низку особливостей, які пов'язані передусім із необхідністю координації з сусідніми ступенями: професійно-технічними та вищими навчальними закладами.
Окреслення предмета нашого дослідження - структура та зміст науково-методичного забезпечення навчального процесу у технічному коледжі в умовах ступеневої освіти - вимагає тлумачення поняття "забезпечення" та терміна "науково-методичне забезпечення навчального процесу".
Здійснений у першому розділі аналіз літературних джерел показав, що термін "науково-методичне забезпечення" не має чіткого наукового обґрунтування в дидактиці, хоча й фігурує в багатьох нормативних документах державного та регіонального рівнів. У більшості випадків пропонується лише перелік матеріалів (дидактичних, наукових, навчальних, методичних), матеріальних засобів і конкретних дій (оснащення майстерень, лабораторій тощо). Тому одним з важливих завдань нашого дослідження є уточнення поняттєво-термінологічного апарату науково-методичного забезпечення.
Аналізуючи термін "науково-методичне забезпечення", розбиваємо його на три компоненти: "забезпечення", "наукове забезпечення", "методичне забезпечення". Забезпечення передбачає оптимальне функціонування навчального процесу на всіх його етапах. Під терміном "наукове забезпечення" розуміємо теоретичні основи забезпечення навчального процесу. Сюди належать компоненти різних наук: педагогіки, управління, психології, наукознавства, прикладних наук тощо. Набагато складнішим є поняття "методичне забезпечення", якому надається не лише науковий відтінок (методична наука), але й практичний (конкретні розробки, рекомендації, матеріали, засоби забезпечення навчального процесу).
У зв'язку з цим розглянемо основні поняття методики та проана-лізуємо, який
- Київ+380960830922