розділ 2).
Правове забезпечення національної безпеки Росії, безпеки особи та російського суспільства в цілому надає Закон Російської Федерації "Про безпеку". Цей закон визначає загальні, офіційно визнані визначення та принципи щодо питань забезпечення безпеки особи, суспільства та держави в Росії. Згідно цього закону "безпека - це стан захищеності життєво важливих інтересів особи, суспільства і держави від внутрішніх та зовнішніх загроз" [41, ст.762]. Під життєво важливими інтересами сприймається: "сукупність потреб, задоволення яких надійно забезпечує буття і можливості прогресивного розвитку особи, суспільства та держави"[41, ст.762]. Загрозою безпеці є - "сукупність умов та факторів, утворюючих небезпеку життєво важливим інтересам особи, суспільства та держави" [41, ст.762]. Серед об'єктів безпеки виділяють: "особу - її права та свободи, суспільство - його матеріальні та духовні цінності, державу - її конституційний лад, суверенітет та територіальну цілісність" [41, ст.762]. Законодавчо закріплено, що "безпека досягається проведенням єдиної державної політики у галузі забезпечення безпеки, системою заходів економічного, політичного, організаційного та іншого характеру", при цьому стверджується, що вся діяльність держави щодо забезпечення безпеки повинна бути адекватною загрозам життєво важливим інтересам Росії, її суспільства та особи. Закон "Про безпеку" визначає загальні принципи забезпечення безпеки: "законність; дотримання балансу життєво важливих інтересів особи, суспільства та держави; взаємну відповідальність особи, суспільства та держави; інтеграцію з міжнародними системами безпеки" [41, ст.762]. Законом також визначаються правові основи забезпечення безпеки Росії, взагалі система безпеки Російської Федерації через регламентування основних функцій системи безпеки, розподіл повноважень органів влади у системі безпеки, визначення керівництва державними органами безпеки та окремим визначенням сил і засобів забезпечення безпеки. Окрема стаття присвячена дотриманню прав і свобод громадян при забезпеченні безпеки. У ній визначено, що при забезпеченні безпеки не допускається обмеження прав і свобод громадян. Окремим розділом до Закону "Про безпеку" увійшли питання щодо Ради безпеки Російської Федерації, зокрема, визначено її статус, склад та порядок формування, загальні задачі, порядок прийняття рішень і питання функціонування міжвідомчих комісій.
У Білорусі система поглядів на напрями, засоби і способи захисту життєво важливих інтересів особи, суспільства і держави знайшли офіційне визнання у затвердженій 17 липня 2001 р. Концепції національної безпеки Республіки Білорусь [67]. Концепція містить методологічну основу побудови системи забезпечення національної безпеки по основним її складовим сферам. Ними визнані: політична, економічна, воєнна, екологічна, інформаційна та гуманітарна складові. Питання розв'язання проблем економічної безпеки Білорусі має комплексне і змістовно повне відбиття у рамках цього документу. Зокрема, визначені найважливіші національні економічні інтереси, загрози економічній безпеці держави та пріоритетні напрями забезпечення економічної безпеки в країні.
Національними економічними інтересами визнані: здійснення реформування економіки, орієнтоване на підвищення її ефективності та досягнення необхідної динаміки зростання обсягів виробництва, рівня та якості життя населення; багатоукладність національної економіки та еволюційний розвиток відносин власності; підтримка сталого балансу між державним регулюванням і свободою економічних відносин; розширення свобод для суб'єктів економічних відносин усіх форм власності, розвиток конкуренції на внутрішньому ринку; стимулювання вітчизняних товаровиробників; збереження і розвиток національного потенціалу і системи власного науково-технічного забезпечення випуску конкурентноздатної продукції; підвищення інвестиційної та інноваційної активності, залучення іноземних партнерів на основі вигідних для них і держави механізмів ввозу і вивозу продукції, майна і фінансових ресурсів; дотримання позитивної динаміки чистого експорту та оптимальних розмірів зовнішнього і внутрішнього боргу; доступ до джерел сировини і товарів, виробництво яких неможливе або неефективне в країні; захист внутрішнього ринку і вітчизняного виробництва від сумлінної конкуренції; стабілізація фінансово-кредитної системи, зниження бюджетного дефіциту до оптимального рівня; стале функціонування банківської системи; гармонійний розвиток взаємовигідних відносин з іноземними державами, спрямований на удосконалення ринкових механізмів, обмін інформацією і технологіями, що сприяє економічному розвитку; перешкоджання криміналізації економіки та інше.
До загроз, що перешкоджають реалізації національних економічних інтересів Білорусі, віднесені: зростання зношеності виробничих потужностей, використання недосконалих технологій з високою енергоємністю, ресурсомісткістю, низькою якістю продукції та витратами виробництва; неузгодженість відносин власності і структури виробничих відносин, нерівність умов для суб'єктів господарювання різних форм власності; занепад науково-технічного і технологічного потенціалу країни, скорочення досліджень на стратегічно важливих напрямах науково-технічного розвитку; зниження інвестування у реальний сектор економіки; зниження якості товарів і послуг вітчизняних виробників, низька їх конкурентноздатність на внутрішньому ринку; зниження конкурентноздатності білоруських виробників на зовнішніх ринках, прийняття іноземними державами заходів, що ставлять невигідні умови білоруським товаровиробникам; відтік висококваліфікованих спеціалістів за кордон; відсутність стабільних умов господарської діяльності; недосконалість правового регулювання економічних відносин.
Пріоритетними напрямами забезпечення економічної безпеки держави в Концепції національної безпеки Білорусі є: розвиток системи економічних відносин, що забезпечує реалізацію життєво важливих економічних інтересів особи, суспільства і держави; створення механізмів р
- Київ+380960830922