РОЗДІЛ 2. МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ УМІНЬ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ
НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ . . . . . . . . . . . . . 80
2.1. Формування інтелектуальних умінь учнів на основі технології
об’єктно-орієнтованого програмування (ТООП) . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . .80
2.1.1. Методологічна основа методичної системи формування інтелектуальних умінь
учнів на основі ТООП . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80
2.1.2. Формування інтелектуальних умінь учнів у процесі вивчення основ
об’єктно-орієнтованого програмування . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . .94
2.2. Метод проектів як засіб формування інтелектуальних умінь учнів . . . .118
2.2.1. Методологічні основи застосування методу проектів на уроках інформатики
з метою формування інтелектуальних умінь учнів. . . . . . . .118
2.2.2. Реалізація методу проектів на основі ТООП . . . . . . . . . . . . . . .
. . . .125
2.3. Формування інтелектуальних умінь учнів у процесі вивчення програмного
засобу (на прикладі середовища візуального програмування Delphi). . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . .148
2.3.1. Особливості середовища візуального програмування Delphi . . . . . 148
2.3.2. Вивчення і використання засобів середовища візуального програмування
Delphi на основі дослідницького методу . . . . . . . . . . . . . .154
2.4. Організація і аналіз результатів педагогічного експерименту . . . . . . .
. 168
ВИСНОВКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .187
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . .189
ДОДАТКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
ВСТУП
Актуальність дослідження. Зростання темпів науково-технічного прогресу і
розвиток нових форм економічної і соціальної діяльності призводять до посилення
взаємозв’язків між людьми у процесі здійснення сумісних проектів, розумного і
мирного розв’язування неминучих конфліктів. У зв’язку з цим актуальною
проблемою сьогодення є перегляд задач освіти з акцентом на соціалізацію
особистості. Саме соціалізації належить провідна роль у розвитку здібностей
спілкуватися, зіставляти позиції, визнавати відмінності, критику, враховувати
думки інших. Сьогодні ми підійшли до того, що в сучасному світі загальний
культурний рівень є фундаментальним для людини, а поєднання широкої
загальнокультурної освіти з глибоким освоєнням вузькоспеціалізованих знань є
важливим завданням гуманістичної освітньої парадигми.
Полем продуктивної реалізації системи формування особистісної культури учнів
(знань та інтересів, переконань, вмінь і розвинених на їх основі здібностей,
індивідуальних норм поведінки і освоєних методів діяльності, соціальних
почуттів) є індивідуальна діяльність, зокрема, це – аксіологічна,
інтелектуальна, комунікативна, естетична тощо. Грунтовні основи
культурологічного розвитку безумовно закладаються в загальноосвітній школі. У
зв’язку з цим змінюються вимоги до шкільної освіти. Якщо раніше навчання в
основному було спрямоване на формування знань, умінь, навичок, то зараз
пріоритетним критерієм вважається рівень сформованості відповідних якостей
мислення (глибини, гнучкості, критичності, стійкості, усвідомленості розумової
діяльності тощо). Сучасному суспільству необхідний випускник, який вміє
самостійно і критично мислити, бачити і творчо розв’язувати проблеми, що
виникають. На перший план висувається задача розвитку особистості учня на
основі його внутрішнього потенціалу, зокрема, інтелектуального. Реалізація
інтелектуального потенціалу не тільки адаптує особистість до оточуючого світу,
а через творчу діяльність адаптує оточуючий світ до потреб особистості. Закон
України “Про освіту” і Державна національна програма “Україна: Освіта ХХІ
століття” [248] принципово змінили основне завдання сучасної школи – від
засвоєння учнями знань до всебічного розвитку кожної дитини як особистості і
найбільшої цінності суспільства.
З огляду на вищесказане, відбувається переосмислення ролі інформатики як
навчального предмету у формуванні наукового світогляду, розвитку інтелекту
учнів. Питанням підтримки засобами сучасних інформаційних технологій
інтелектуальної, пізнавальної діяльності учнів присвячені роботи Н.В.Апатової
[9], Н.Р.Балик [17], В.Ю.Бикова [21], А.Ф.Верланя [44], О.В.Вітюка [49],
М.С.Голованя [64], Ю.В.Горошка [67], А.М.Гуржія [73, 74], М.І.Жалдака [85],
О.Б.Жильцова [88], Ю.О.Жука [90], І.С.Іваськіва [99], А.В.Пенькова [185],
С.А.Ракова [101], Ю.С.Рамського [205], В.Д.Руденка [214], Є.М.Смірнової [230],
І.О.Теплицького [242], Ю.В.Триуса [246], Г.Ю.Цибко [266], Т.І.Чепрасової [272],
М.І.Шкіля [102], А.М.Ясінського [286] та ін. Програмування як засіб
інтелектуального розвитку учнів висвітлюється в роботах І.М.Антіпова [10],
М.З.Грузмана [70], А.П.Єршова, Г.А.Звенигородського [83], В.М.Монахова [165],
Ю.А.Первіна та ін.
Одночасно з розвитком комп’ютерної техніки відбувається удосконалення
інформаційних технологій. Одними з сучасних технологій проектування і створення
комп’ютерних систем обробки даних є технології об’єктно-орієнтованого та
візуального програмування. Проблемам розробки і використання технології
об’єктно-орієнтованого програмування присвячені роботи Т.Бадда [16], Г.Буча
[35], Д. Рамбо, А.Джекобсона [36], С.Шлеєра, С.Меллора [278]. В дослідженнях
А.Б.Кузнєцова [128], С.О. Семерікова [222] відображені питання методики
використання окремих п
- Київ+380960830922