РОЗДІЛ 2
МАРКЕТИНГ ІНФОРМАЦІЙНИХ ПРОДУКТІВ ТА ПОСЛУГ
2.1. Дослідження ринку інформаційних продуктів та послуг
2.1.1. Особливості розвитку та стан ринку інформаційних продуктів та послуг в Україні. Ринок інформації має стати інформаційним середовищем для здійснення ефективного управління суб'єктами господарювання в різних сферах економіки України. Розвиток цього ринку та індустрії інформаційних і телекомунікаційних технологій, які відповідають його потребам, збільшення обсягів інвестицій в цю сферу, створення і активна робота інформаційних підприємств - такий основний комплекс завдань, від вирішення яких залежать темпи і тенденції формування єдиного інформаційного простору.
Формування і розвиток національного інформаційного простору фактично є створенням автоматизованих або традиційних інформаційних мереж на базі інформаційної інфраструктури. Цей єдиний сучасний інформаційний простір, що створюється в результаті інтеграції розробок і інформаційних ресурсів усіх генераторів і концентраторів інформаційних продуктів та послуг, є основою інформатизації України.
Український ринок інформаційних продуктів та послуг в наш час переживає стадію становлення. Формуються його сегменти - корпоративних замовників, домашніх користувачів, надання сервісних послуг, системних інтеграторів тощо, загострюється конкурентна боротьба, йде перерозподіл ресурсів, створюються групи клієнтів, що користуються послугами конкретних компаній, продовжується процес спеціалізації.
Основними інформаційними продуктами в Україні є друковані довідники та ділова періодика, в той час, коли комп'ютерні бази даних та послуги телекомунікацій розвинені недостатньо. В розвинених країнах переважають інформаційні продукти та послуги, побудовані на основі сучасних технологій. Кожне друковане джерело має свою електронну версію, а значні обсяги інформації циркулюють виключно в електронному вигляді.
Пропозиція на інформаційному ринку України складається з таких видів ІПП:
- науково-технічні дослідження;
- банки та бази даних, програмне забезпечення;
- друковані довідники;
- ділова періодика;
- маркетингові та консалтингові послуги;
- послуги телекомунікацій.
Джерела інформації в Україні можна класифікувати наступним чином:
- загальнодержавні (Адміністрація Президента України, Кабінет міністрів України, Верховна Рада України, Антимонопольний Комітет, Міністерства, Національний Банк України, Державна служба з питань захисту інформації та ін.) ;
- регіональні;
- центри ділової інформації (Euro Info Kiev, Асоціація "Бізнес в Україні", КОМПАС, МІДІ - міжнародний інститут ділової інформації та ін. );
- науково - дослідні інститути;
- організації підприємців (асоціації та асамблеї, ліги та об'єднання, спілки, фундації, фонди);
- маркетингові та консалтингові фірми;
- видавці ділової літератури;
- виробники комп'ютерних програм та послуг ( Data Bank Ukraine, Mercury Globe Ukraine Ltd., Прем'єр, Ліга та ін.) .
Основні суб'єкти українського ринку ІПП, види їх діяльності, проблеми та недоліки в її організації приведені в таблиці 2.1.1.
Таблиця 2.1.1.
Суб'єкти інформаційного ринку України
Суб'єкти інформаційного ринку Види інформаційної діяльностіПроблеми та недоліки в організації інформаційної діяльностіОргани державного управ-лінняПравова організація інфор-маційної діяльностіНедосконала система ін-формаційного законодав-стваОргани статистикиЗбір, реєстрація статистич-ної інформації, видання статистичних довідниківЗастарілі класифікатори, узагальнені показникиВиробники програмного продуктуВиробництво програмних засобів, інформаційних си-стем, баз данихНевелика кількість та недостатня якість проду-ктів, що пропонуютьсяЗасоби масової інформації та видавництваПропонують широкий ви-бір довідників рекламної та комерційної інформаціїНезавжди існують елек-тронні версії друкованих виданьБібліотеки та науково-дослідні інститутиРозповсюдження довід-кової та науково-техніч-ної інформаціїНедостатня фінансова під-тримкаФірми-провайдериНадання доступу до мере-жі INTERNET, web-послугиНедостатній рівень роз-витку технічних засобів і технологійКонсультаційні та марке-тингові фірмиДослідження та послуги на замовленняВисокі ціни на послуги
З метою ефективного використання інформаційного ресурсу нашої країни та світового інформаційного простору, вільного обміну досягненнями сучасної науки, техніки та виробництва в Україні створена система науково-технічної інформації (СНТІ), ядро якої складають:
- Український інститут науково-технічної та економічної інформації (УкрІНТЕІ) - головна організація з питань координації, науково-методичного забезпечення діяльності всіх ланок системи національного інформаційного ресурсу, та його розповсюдження;
- Державна науково-технічна бібліотека України (ДНТБ України) - головний орган системи з питань формування довідково-інформаційних фондів (ДІФ) України;
- Державне виробничо-поліграфічне підприємство;
- територіальні органи науково-технічної інформації - центри науково-технічної та економічної інформації (ЦНТЕІ).
СНТІ забезпечує :
* одержання, обробку, зберігання, розповсюдження та використання інформації, що є результатом науково-дослідної, дослідно-конструкторської, проектно-технологічної, виробничої та громадської діяльності в Україні;
* організацію надходження в Україну, обробку, зберігання та розповсюдження зарубіжної науково-технічної інформації на основі вивчення світового інформаційного ринку;
* формування ринку науково-технічної інформації, створення умов надання інформаційної продукції та послуг, розвиток та удосконалення системи забезпечення споживачів науково - технічної інформації;
* організацію пропаганди та сприяння широкому використанню досягнень науки та техніки в Україні.
Починаючи з 1995 року в Україні функціонує науково-технічний центр "ОРТ" - державне підприємство, яке забезпечує інформаційне обслуговування в сферах науки економіки та бізнесу. Дослідженн