РОЗДІЛ 2
ЗАГАЛЬНА МЕТОДИКА ТА ОСНОВНІ
МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ
Будь-яка програма з охорони здоров'я населення потребує вивчення стану здоров'я дитячого населення, особливо його фізичного розвитку, який відображає ріст і розвиток дитини, морфологічне і фізіологічне вдосконалення її органів і систем, є провідним критерієм здоров'я як популяції, так і стану здоров'я всього населення.
У ході виконання дисертаційної роботи вивченню та поглибленому аналізу підлягали закономірності фізичного розвитку дитячого населення центрального міста Чернівецької області (м.Чернівці) під впливом несприятливих факторів навколишнього середовища. Основні напрямки досліджень наведені у таблиці 2.1.
Першим етапом дисертаційної роботи було вивчення стану здоров'я дитячого населення м.Чернівці.
Проаналізовано 3130 карт дітей дошкільного віку форми 026/у 25 дитячих дошкільних закладів, з яких відібрано 1945 (996 хлопчиків і 949 дівчаток) практично здорових дітей (І та ІІ груп здоров'я) у віці від 3 до 6 років та 6 місяців (табл.2.2).
Фізичний розвиток дітей та його гармонійність вивчали за загальноприйнятою параметричною методикою [44] і оцінювали за шкалами регресії.
Отримані дані були оброблені за допомогою персональної обчислюваної машини з використанням пакету оригінальних програм.
Таблиця 2.1
Об'єм досліджень
№Напрямки роботиКількість спостережень1.Вивчення стану здоров'я дітей :
* дошкільного віку за даними викопіювання з форми 026/у;
* шкільного віку за даними викопіювання з форми 026/у.
3130 карт
2192 карт2.Вивчення динаміки показників фізичного розвитку: новонароджених, дітей дошкільного та шкільного віку.3.Визначення показників фізичного розвитку дітей:- новонароджених600 карт- дошкільного віку1945 дітей- шкільного віку2192 дітей4.Вивчення гігієнічних умов (температура, вологість, швидкість руху повітря, показники природної та штучної освітленості - світловий коефіцієнт, коефіцієнт природної освітленості, коефіцієнт заглиблення, штучна освітленість) :- в дитячих дошкільних закладах1260 визначень5.Вивчення якості харчування в ДДЗ560 раціонів6. Вивчення стану навколишнього середовища м.Чернівці:оцінка стану повітряного середовища за даними досліджень гідрометеоцентру: 1993 р.
1994 р.
1995 р.
1996 р.
1997 р.
1998 р.
11616 проб
10806 проб
10382 проб
8848 проб
9562 проб
8646 проб- оцінка ступеня забрудненості грунтів міста радіонуклідами та важкими металами за даними НДІ медико-екологічних проблем МОЗ України37280 проб грунту7.Проведення статистичної обробки отриманих результатів.
При цьому для кожної статево-вікової групи дітей з інтервалами 6 місяців визначали наступні показники: середньоарифметичну величину (М), похибку середньої арифметичної (m), середнє квадратичне відхилення (?), коефіцієнт варіації (V), коефіцієнт кореляції (r) між довжиною і масою тіла та довжиною тіла і обводом грудної клітки, коефіцієнт регресії (Ry/x) та сігму регресії (?Ry/x, ?Rz/x).
Це дало змогу розробити стандарти фізичного розвитку дітей дошкільного віку м.Чернівці та шкали регресії, що викладені в методичних рекомендаціях, затверджених МОЗ України [178] та включені до реєстру нововведень.
Таблиця 2.2
Розподіл обстежених дітей за статтю та віком
ДівчаткаХлопчики3роки1001043роки 6 міс.1111054 роки1151514 роки 6 міс.1221145 років1281245 років 6 міс.1241156 років1171336 років 6 міс.132150
Вивчення антропометричних показників новонароджених дітей було проведено шляхом викопіювання даних довжини та маси тіла, обводів грудної клітки й голови з 600 карт доношених здорових немовлят, які народилися в 1981, 1989 та 1996 роках.
На другому етапі роботи для вивчення змін, що відбулися у фізичному розвитку дитячого населення м.Чернівці, провели аналіз динаміки антропометричних показників дітей та підлітків за допомогою ретроспективного порівняльного аналізу. Антропометричні показники та стандарти дітей дошкільного віку, розроблені в 1996-97 роках, порівнювали із стандартами фізичного розвитку 1983 року [121]. Динаміку фізичного розвитку школярів вивчали шляхом порівняння середніх величин антропометричних даних 1975, 1984 і 1997 років. Для цього використовували стандарти фізичного розвитку 1975, 1984 років [150, 179] і 1997 р. [191].
На третьому етапі наших досліджень проведенно індивідуальну оцінку фізичного розвитку та його гармонійності за допомогою розроблених стандартів фізичного розвитку та шкал регресії [178] у 1785 дітей І-ІІІ груп здоров'я, які відвідують 14 дитячих дошкільних закладів м.Чернівці і відібрані для дослідження у віці від 3 до 6.5 років.
Обстеження дітей шкільного віку проводили в 1997-1998 рp. Всього оглянуто 2192 учня (хлопців ? 1079 і дівчат ? 1113) І-ІІІ груп здоров'я 7 загальноосвітніх шкіл. Для індивідуальної оцінки їх фізичного розвитку використані шкали регресії [191].
Дані про антропометричні показники новонароджених отримані в пологових будинках міста.
Після індивідуальної оцінки фізичного розвитку в кожній статево-віковій групі (3-6,5 років з інтервалами 6 місяців, а від 7 до 16 років з інтервалом 1 рік) визначали відсоток дітей з середніми (М?1?) показниками довжини тіла і маси (I група), вище середніх (від М+1,1? до М+2?) і високими (М > 2,1?) - ІІ група, нижче середніх (від М-1,1? до М?2?) і низькими (М<2,1?) - ІІІ група.
На наступному етапі проведено вивчення та оцінку гігієнічних умов перебування та харчування дітей в 14 дитячих дошкільних закладах м.Чернівці.
Вивчення гігієнічних умов перебування дітей в ДДЗ проводили за допомогою загальноприйнятих методик [110].
Оцінку території, будівлі та планування дошкільної установи проводили відповідно до СНіП ІІ-64-80 "Дитячі дошкільні установи. Норми проектування".
Аналізували наступні показники: число груп в ДДЗ, кількість дітей в кожній із них, термін перебування дітей,