Ви є тут

Психологічна корекція ставлення батьків до дітей молодшого шкільного віку.

Автор: 
Акименко Юрій Федорович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002701
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ СТАВЛЕННЯ БАТЬКІВ ДО ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
2.1. Обґрунтування та класифікація методів вивчення батьківського ставлення до дитини
Не зважаючи на наявність великої кількості методів, спрямованих на дослідження особливостей батьківсько-дитячих взаємин, батьківського ставлення, типу сімейного виховання, причин певного типу виховання, ще не розроблена загальноприйнята чітка класифікація діагностичних засобів. Проте, існують ряд класифікацій загальних методів дослідження. Зокрема, на наш погляд, вдалою є класифікація методів вивчення особистості В.М. Блейхера та Л.Ф. Бурлачука [106; 173], яка включає в себе такі групи методів:
* спостереження та близькі до нього методи;
* опитувальники;
* проективні методи;
* експериментальні методи, що пов'язані з моделюванням певних ситуацій.
Прийнявши за основу методологічний підхід, що використаний авторами для складання даної класифікації, ми застосували його для упорядкування діагностичних засобів, які використовувались вітчизняними та зарубіжними психологами для дослідження батьківсько-дитячих взаємин, батьківського ставлення, типу сімейного виховання. За результатами упорядкування з'явилась наступна класифікація (див. таблицю 2.2.).
Таблиця 2.2. Класифікація методик дослідження батьківсько-дитячих взаємин, батьківського ставлення, типу сімейного виховання.
Предмет дослідженняТипи діагностичних методівСимптомо-комплек-си (сприятлива си-туація, тривожність, конфліктність у сім'ї, почуття неповноцінності, ворожість у сімейних ситуаціях)Особливості батьківсько-дитячих взаємин, батьківське ставлення, тип сімейного виховання, причини певного типу виховання. Місце причин певного типу виховання в сукупності сімейних взаєминСпостереження та близькі до нього методиСпостереження.
Клінічна бесіда.
Вивчення самозвітів. Біографічний метод.Спостереження.
Клінічна бесіда.
Вивчення самозвітів.
Біографічний метод.
Спостереження.
Клінічна бесіда.
Вивчення самозвітів. Біографічний метод.Опитувальники"Типовий сімейний стан." "Аналіз сімейної тривожності."
(Е.Г. Ейдеміллер, В.В. Юстицький) Аналіз сімейного виховання (АСВ). РАРІ. Опитувальник батьківського ставлення.Аналіз сімейного виховання (АСВ). РАРІ. Опитувальник батьківського ставлення.Проективні методиДитячий аперцептивний тест (САТ).
Методика незакінчених речень.
Кінетичний малюнок сім'ї.Методика Рене Жиля.
Кольоровий тест відносин.
Малюнок сім'ї (сім'я очима дитини, сім'я очима батьків, сім'я очима психолога).
Малюнок сім'ї у вигляді тварин. Тест сімейної соціограми.
Аркуш мети.Метод сімейної генограми.Експериментальні методи, що пов'язані з моделюванням ситуацій реальної взаємодії батьків та дітей"Скульптура сім'ї".
Спільний малюнок на вільну або задану тему. Спільний тест Роршаха. Техніка порожнього стільця."Скульптура сім'ї".
Спільний малюнок на вільну або задану тему.
Спільний тест Роршаха.
Техніка порожнього стільця."Скульптура сім'ї".
Спільний малюнок на вільну або задану тему. Спільний тест Роршаха. Техніка порожнього стільця. Із таблиці видно, що в процесі упорядкування ми розподілили діагностичні методики за чотирма вище наведеними групами в залежності від предмету дослідження, а також позначили окремо методики, які застосовуються в роботі з дітьми (надруковані звичайним шрифтом), з батьками (в таблиці підкреслені), або з батьками і дітьми разом (в таблиці виділені курсивом).
Таким чином, в нашій класифікації методи дослідження розподілені на чотири групи та три типи (в залежності від предмету дослідження), які в свою чергу розподіляються ще на три групи (в залежності від категорії клієнтів).
Дана класифікація не вичерпує всі можливі методики, проте її можна доповнювати, зокрема по мірі розробки нових діагностичних засобів.
Виходячи із завдань нашої роботи та маючи на увазі, що будь-яка окрема діагностична методика не може розкрити всю складність та глибину явищ, які досліджуються, для вивчення особливостей батьківсько-дитячих взаємин, батьківського ставлення, типу сімейного виховання, ми застосовували пакет методик, який складався із основної методики: "Опитувальник батьківського ставлення" (ОБС) та допоміжного блоку методик: клінічна бесіда, опитувальник "Аналіз сімейного виховання" (АСВ), "Малюнок сім'ї", "Малюнок людини під дощем", будь-яка додаткова методика (в разі необхідності для уточнення психологічних висновків), наприклад, метод сімейної генограми, "Малюнок сім'ї у вигляді тварин", "Аркуш мети" тощо.
Таким чином, комплексний підхід, який застосовувався, дозволяв зробити інтегральну оцінку сімейної ситуації.
Опишемо діагностичні методики, що нами застосовувались, детально.
"Опитувальник батьківського ставлення" (автори Г.Я. Варга, В.В. Столін) являє собою психодіагностичний інструмент, орієнтований на виявлення батьківського ставлення в осіб, які звернулись по психологічну допомогу з питань виховання дітей, побудови адекватних батьківсько-дитячих взаємин, спілкування з дітьми [106]. Через те, що в україномовному варіанті методика не була апробована, ми застосовували її російськомовний варіант. Текст опитувальника та ключ для підрахунків результатів поданий в додатку А.
Опитувальник містить п'ять шкал, які відображають структурні складові батьківського ставлення, а саме:
1. "Прийняття - нехтування". Ця шкала відображає емоційне ставлення до дитини. Зміст одного полюсу шкали ("прийняття"): батькові (матері) подобається дитина такою, якою вона є. Батько (мати) поважає індивідуальність дитини, симпатизує їй, прагне проводити багато часу разом з дитиною, схвалює її інтереси й плани.
На іншому полюсі шкали ("нехтування"): батько (мати) сприймає свою дитину поганою, непристосованою, невдахою. Йому здається, що дитина не досягне успіху в житті через свої погані здібності, невеликий розум, злі нахили. Здебільшого батько (мати) відчуває до дитини злість, досаду, роздратування, кривду. Він не довіряє дитині, не поважає її.
2. "Соціальна бажаність" - соціально бажан