Ви є тут

Психологічні умови формування іншомовної текстової діяльності студентів (на матеріалі навчання іноземців).

Автор: 
Євдокімова Олена Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U002945
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТРУКТУРИ ІНШОМОВНОЇ ТЕКСТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА РІВНЯ ЇЇ СФОРМОВАНОСТІ
2.1. Обґрунтування, зміст і структура констатуючого дослідження іншомовної текстової діяльності
За результатами теоретичного огляду, присвяченого психологічним питанням текстової діяльності, ми дійшли висновку, що цю проблему вивчали ряд дослідників у психолого-педагогічному, психолінгвістичному, загально-психологічному і семіосоціопсихологічному контекстах. Значна частина авторів текстову діяльність розглядає як діяльність зі створення, відтворення й інтерпретації текстів як складних знаків (Бочарова С.П., Дрідзе Т.М., Хомуленко Т.Б.). У контексті психологічних досліджень мовленнєвої діяльності і, зокрема, іншомовної мовленнєвої діяльності, текстова діяльність розглядається як її різновид, або як вищий її прояв. Однак метою даного етапу досліджень було визначення умов, за допомогою яких можна вивчити психологічну структуру іншомовної текстової діяльності та рівень її сформованості. Результати реалізації комплексу методик наших констатуючих досліджень будуть використані нами також для підбору експериментальної і контрольної груп досліджуваних із ідентичним рівнем розвитку психологічної структури текстової діяльності для наступного використання їх у формуючому експерименті.
Аналізуючи проблему параметрів сформованості структури текстової діяльності, слід звернутися до досліджень, що проводились у свого часу у руслі діяльнісної концепції ( Гальперін П.Я., Леонтьєв О.М., Зимня І.О. та ін.). У зв'язку з питаннями, які нас цікавлять, мова йде насамперед про дослідження мовленнєвої діяльності, яка залежно від мотиваційної установки виявляється або в репродуктивній, або в продуктивній формі [66,80,165,168 та ін.].
Психологи [51,178], які роблять спробу термінологічного поділу знакової діяльності на мовленнєву і текстову, часто користуються уявленнями про структуру діяльності, що пропонували у своїх роботах Леонтьєв О.М., Гальперін П.Я. та інші.
Отже, йдеться про орієнтувальну, виконавчу і контрольну частини текстової діяльності. Ми у своїй роботі будемо користуватися такою класифікацією текстової діяльності щодо конструкції і реконструкції інформаційного матеріалу (див. таблиця 2.1).
Таблиця 2.1
Види текстової діяльності
Конструкція текстуРеконструкція текстуКонструюється орієнтувальна фаза текстової діяльності (за П.Я. Гальперіним) Реконструюється орієнтувальна фаза текстової діяльності (за П.Я. Гальперіним)Проявляється в завданнях написати:
- аналіз твору чи твір,
- доповідь,
- реферат - резюме та ін.Проявляється в завданнях:
- зрозуміти текст,
- використати на практиці,
- знайти відповідь,
- інтерпретувати (теорію чи практику). Аналізуючи види текстової діяльності, ми прийшли до висновку, що всю різноманітність практичних проявів текстової діяльності можна поділити на такій суттєвій підставі як створення або відтворення орієнтувальної частини діяльності. Звідси випливає, що принципово важливим чинником при визначенні рівня сформованості психічної структури текстової діяльності є використання системи завдань репродуктивного і продуктивного характеру.
Учені, які вивчали різні види діяльності в руслі системного підходу [18,21,22,41,63,71,79,97,102,105,118 та ін.], підкреслювали особливу роль пам'яті у функціонуванні будь-якої діяльності. Як стверджує Бочарова С.П., "пам'ять - базова функція, що створюється в системі діяльності"[22].
Багатьма вченими, які займалися проблемами цілеспрямованого формування пам'яті, виділялися два етапи. Наприклад, у дослідженнях П.І.Зінченка, А.О.Смирнова це: а) формування інтелектуальних умінь; б) розвиток мнемічних дій на їх основі. У дослідженнях В.Я.Ляудіс це: а) формування письмового мовлення; б) розвиток пам'яті на його основі. За результатами сучасних досліджень (Б.Ф.Ломов, С.П.Бочарова) пам'ять органічно включена у загальний контекст діяльності людини.
Психологи, що вивчали закономірності письмового мовлення, наголошували, що, з одного боку, "використання письмового мовлення при запам'ятовуванні і відтворенні є етапом у розвитку пам'яті, з другого боку, мнемічна спрямованість є основою перших етапів розвитку знакової діяльності. Письмове мовлення спочатку розвивається як інструментарій пам'яті, із чого випливає, що письмове мовлення повинне формуватися спочатку не як навичка і не просто як текстова діяльність, а як інструмент пам'яті" [105].
Отже, має місце істотний взаємозв'язок між ефективністю функціонування текстової діяльності і мнемічної діяльності. Як прямий, так і зворотний існує також явний зв'язок між рівнями розвитку текстової діяльності і мнемічної діяльності.
Виходячи з вищезазначеного, можна зробити висновки, які стосуються структури комплексної методики нашого дослідження. До комплексу методик із визначення рівня сформованості психологічної структури текстової діяльності мають бути включені методики репродуктивного характеру, і насамперед, такі, що припускають різні завдання на діагностування ефективності запам'ятовування тексту. Однак, щоб уникнути підміни діагностичних цілей, тобто щоб не вийшло так, що, досліджуючи текстову діяльність, ми одержали б чисто мнемічні показники, перед нами виникла необхідність визначення таких методик дослідження пам'яті, і таких її показників, які б одночасно давали фактологічну інформацію про рівень ефективності функціонування текстової діяльності, виходячи з уявлень про структуру діяльності в рамках теорії функціональних систем (Анохін П.К., Бочарова С.П.) і дослідження текстової діяльності на основі цих уявлень.
При побудові нашого дослідження ми виходили з таких міркувань.
Перше, вивчення ефективності довільного запам'ятовування текстового матеріалу за показниками повноти і логічності дає інформацію про зміст блоку довгострокової пам'яті в структурі текстової діяльності і рівень ефективності його впливу на результат текстової діяльност