РОЗДІЛ 2.
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ТА САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ ЯК ЗАСОБУ ЇЇ ПРОФІЛАКТИКИ В УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
У другому розділі представлені організація та методика констатувального етапу експериментального дослідження, метою якого було вивчення проявів та специфіки агресивності підлітків, особливостей їх самоактуалізації; наведена концептуальна модель психопрофілактичного впливу самоактуалізації особистості на прояв агресивності в учнів професійно-технічних навчальних закладів.
2.1. Організація і методика констатувального експерименту
Емпіричне дослідження особливостей агресивної поведінка самоактуалізації як засобу психопрофілактики агресивних проявів проводилося в 3 етапи.
Перший етап - розробка методологічного обґрунтування емпіричного дослідження, підбір батареї методів і психодіагностичних методик для реалізації поставлених дослідженням мети і завдань.
Другий етап - дослідження особливостей проявів різних форм агресивності в підлітків професійно-технічних училищ; рівня і специфіки їхньої самоактуалізації як однієї із можливих умов психопрофілактики агресивних проявів.
Третій етап - дослідження залежності особливостей прояву агресивності підлітків і рівня їхньої самоактуалізації.
Ступінь вірогідності виявлених тенденцій встановлювався за допомогою процедур статистичного аналізу. У констатуючому експерименті нами були використані ряд наступних методів математичної статистики: X2 - критерій Пірсона для порівняння агресивних проявів у групах чоловічої та жіночої статті; коефіцієнт лінійної кореляції Пірсона для встановлення взаємозв'язку особливостей агресивних проявів підлітків з особливостями їх самоактуалізації. Коефіцієнти лінійної кореляції використовувалися нами за допомогою програми Microsoft Excel [78, 88].
У дослідженні взяли участь 207 підлітків, учнів професійно-технічних училищ. З них 46% складали юнаки і 54% дівчата у віці 15-16 років. Причому, з повних родин 65% респондентів, а з неповних - 35% [85]
В емпіричному дослідженні також взяли участь 165 дорослих, з них 102 батьки і 63 педагоги. Вікові категорії дорослих учасників дослідження представлені у такий спосіб:
- до 40 років - 63%;
- понад 40 років - 37%.
Аналіз біографічних даних свідчить, що в 14% повних сімей один з батьків є безробітним, у числі яких 88% - мати, 12% - батько. Від усієї кількості батьків 21 % мають вищу освіту, 55 % - середньо-спеціальну, інші респонденти - 24% загальну середню освіту.
Цікавими виявилися дані, отримані у результаті аналізу виробничого стажу, що, на наш погляд, є важливим чинником у системі дитячо-батьківських взаємин. Деякі мами не мають виробничого стажу взагалі, що складає 6% - від усієї кількості батьків. Стаж до 10 років мають 52 % респондентів, понад 10 років мають 32 % батьків.
Реалізуючи дослідницький задум і збираючи інформацію згідно із поставленими завданнями, ми на різних етапах дослідження застосовували ряд діагностичних методик (див.табл. 2.1)
Вибір діагностичного інструментарію здійснювався відповідно до засад особистісно-гуманістичного підходу та комплексу показників агресивних проявів та засад самоактуалізації у підлітків. Обрані психодіагностичні методики дозволяють виявити особливості агресивних проявів та здатність до самоактуалізації в учнів професійно-технічних навчальних закладів.
Таблиця 2.1
Методика вивчення агресивних проявів та особливостей самоактуалізації учнів ПТНЗ
Агресивні проявиМетоди діагностикиПараметри самоактуалізаціїМетодики діагностикиВербальна агресія; фізична агресія; непряма агресія; роздратування; негативізм;
образа;
підозрілість;
почуття провини.Спостереження, бесіди з педагогами, батьками, підлітками;
опитувальник А.Баса-А.Даркі;
Проективна графічна методика "Образ агресії".
Самоактуалізація,
орієнтація у часі;
підтримка; ціннісні орієнтації; гнучкість поведінки; сенситивність до себе; спонтанність;
самоповага; самоприйняття; позитивне уявлення про людину; синергія; прийняття власної агресії; контактність, пізнавальні потреби; креативністьОпитувальник САТ Е.Шострома;
Коротка форма опитувальника особистісної орієнтації;
Опитувальник "Значущі особистості"; Опитувальник "Самоактуалізована особистість".Агресивні прояви у міжособистісній взаємодії:
компроміс,
уникнення,
ухилення,
поступливість,
конкуренція.
Залежність рівня агресивності від характеру міжособистісних відносин у групі.Тест К.Томаса "Дослідження особливостей реагування в конфліктній ситуації".
Соціометрія.Суб'єктивний зміст гуманістичних цінностей самоактуалізованої особистості та їх значення в життіОпитувальник "Ставленая до себе".
Тестові методики "Опитувальник форм агресивності Баса-Даркі", тест К.Томаса "Дослідження особливостей реагування в конфліктній ситуації", САТ Е.Шострома використовувалися в комп'ютеризованому варіанті, що спростило процедуру проведення констатувального експерименту, кількісну та якісну обробку та презентацію даних [88, 89, 90].
Дані методи і методики були обрані, виходячи з кількісних і якісних дослідницьких парадигм. З однієї сторони в основі підходів до дослідження соціальних відносин лежить переважно дедуктивний метод аналізу, що обумовлює орієнтацію на кількісні методики в аналізі емпіричних даних. Але з іншої сторони якісна методологія більш адекватна для аналізу внутрішніх мотивів і потреб підлітків, дозволяє одержати більш "тонку" і адекватну психологічну інформацію про особистість [202].
Комплекс методик повинен відповідати вимогам надійності і вірогідності одержуваних даних. Виходячи з цього положення, вибір конкретних методик для проведення комплексного психологічного вивчення особистості підлітка професійно-технічного навчального закладу підбирався нами із врахуванням отримання за допомогою цих засобів, індивідуально-психологічних характеристик, які дозволяють перевірити висунуті гіпотези. При виборі методик враховувалося [