Ви є тут

Удосконалення економіко-організаційного процесу оподаткування підприємств.

Автор: 
Чернякова Тетяна Михайлівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U003690
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ СТАНУ ЕКОНОМІКО-ОРГАНІЗАЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ ОПОДАТКУВАННЯ ПІДПРИЄМСТВ
2.1. Методи оцінки планування податків підприємств
Необхідність податкового планування закладена в самому податковому
законодавстві, що передбачає різні податкові режими для різних ситуацій,
допускає різні методи для обчислення податкової бази і пропонує платникам
податків різні податкові пільги, якщо вони будуть діяти в бажаних владі
напрямках і схваленими нею методами. У минулому, коли були поширені в основному
подушні податки й акцизи, обчислювальні у твердих ставках з об'єкта обкладання,
необхідність у податковому плануванні, мабуть, не виникала. Від збирача
податків можна було тільки сховатися. Не можна було зменшити податки шляхом
внесення якихось коректив у свою діяльність. У сучасних умовах податки є
гнучким інструментом, яким держава прагне залучити платників податків до
діяльності в пільгових секторах і в бажаних владі формах. Вивчаючи і
використовуючи можливості, що з'явилися, а значить і плануючи свої майбутні
податкові платежі, платник податків робить лише те, чого від нього чекає уряд.
Податкове планування в самому загальному значенні представляє собою планування
комерційної й інвестиційної діяльності юридичних і фізичних осіб з метою
мінімізації податкових платежів. За допомогою податкового планування можна
організувати короткострокову і довгострокову діяльність таким чином, щоб звести
оподаткування до мінімуму [182].
Необхідність податкового планування обумовлена насамперед потребою економії
оборотних ресурсів. Як правило, яка-небудь ділова чи комерційна мета може бути
досягнута різними шляхами. У залежності від вибору цього шляху розміри і навіть
види супутніх податкових платежів будуть різними.
Метою податкового планування є вибір такого шляху, при якому податкові платежі
були б мінімальними. Оскільки податкові платежі представляють одну зі статей
витрат, то планування податків є складеним елементом загальної стратегії
оптимізації витрат. Разом з тим нарахування і сплата податків функціонально не
зв'язані з виробництвом, податки представляють собою у всіх випадках просте
відрахування з доходів суб'єкта підприємницької діяльності, який він, природно,
бажає уникнути. Способів зниження податкового тиску два. Перший спосіб
заснований на використанні всіх легальних можливостей зниження своїх податкових
платежів і перебудови своєї діяльності таким чином, щоб виникаючі при цьому
податкові зобов'язання були мінімальними. Другий спосіб складається в спробах
приховання своєї діяльності і своїх доходів від податкової влади, не
зупиняючись перед перекручуванням податкової звітності і представленням
помилкових даних про свої дії і доходи.
Перший, легальний шлях називається запобіганням податків; він може викликати
невдоволення влади, але він знаходиться під захистом закону, хоча в деяких
"прикордонних" випадках результат конфлікту з податковими органами не може бути
прогнозований з повною впевненістю. Другий шлях зв'язаний з порушенням
податкових законів і називається ухиленням від податків. До податкового
планування він має відношення тільки в тих ситуаціях, коли платник податків під
впливом тих чи інших обставин змушений порушувати закон, хоча усвідомлює
наслідки цих порушень і готовий нести відповідальність.
Варто підкреслити, що будь-які закони, що регулюють функціонування ринкової
економіки, у тому числі і податкові, передбачають, що вони можуть порушуватися
підприємцями і що останні повинні нести за це відповідальність. Важливо й
абсолютно необхідно для нормального комерційного обороту, щоб витрати всіх
осіб, що постраждали від такого порушення, були цілком і в адекватній формі
компенсовані за рахунок коштів порушника. Таким чином, якщо якогось порушення
не можна уникнути, треба заздалегідь передбачити всі можливі наслідки і бути
готовим нести відповідні витрати.
Як уже відзначалося, сутність податкового планування складається в
загальновизнаному за всяким платником податків праві використовувати всі
допущені законом способи, шляхи і методи для максимального скорочення своїх
податкових зобов'язань. Крім того, необхідність податкового планування
обумовлена наявністю в податковому праві дуже великої сфери, де норми права з
достатньою точністю не визначені або допускають їхнє неоднозначне тлумачення. У
цій сфері вибір найбільше "податкоекономних" шляхів вимагає ретельного
прогнозування можливої реакції податкової влади і нерідко вступу в прямий
контакт із податковою адміністрацією з метою одержання її попередньої санкції
на ті чи інші дії.
За межами цих легальних сфер податкового планування знаходиться область
протизаконного ухилення від податків чи зловживань і різного роду махінацій,
розглянутих законодавством як податкові злочини. Межі такого ухилення від
податків дуже невизначені. Бізнес активно використовує і можливості
нелегального ухилення від податків, однак і тут переважні позиції належать
найбільшим міжнародним монополіям, яким характер їхньої діяльності дозволяє
практикувати податкові зловживання і махінації в найбільш схованій і
недоступній для розслідування податковою владою формі [71, 126, 127].
Великі компанії з метою як легального податкового планування, так і
нелегального ухилення від податків, мають спеціальні служби, укомплектовані
висококваліфікованими податковими експертами і юристами. Крім того, вони широко
користуються послугами десятків тисяч приватних консультантів, банків і інших
фінансових установ, спеціалізованих юридичних і бухгалтерських компаній.
В умовах високих податкових ставок неправильний чи н