Ви є тут

Стратегія регулювання розвитку підприємств транспортних систем

Автор: 
Смаглій Петро Андрійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
3403U004026
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ ФАКТОРІВ ТА УМОВ СТІЙКОГО
ФУНКЦІОНУВАННЯ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
2.1. Дослідження результативних (об'ємних) показників підприємств залізничного транспорту України
Формування фінансових показників здійснюється у результаті отримання доходів від вантажних і пасажирських перевезень та, відповідно, здійснення витрат на них.
Аналіз свідчить, що починаючи з 1998р. по усім залізницям спостерігається різке збільшення доходів від вантажних перевезень, що, з урахуванням динаміки вантажної роботи свідчить о збільшенні функціонування залізниць
Аналіз динаміки доходів (табл. 2.1.) свідчить, що за аналізований період відбулися зміни: Донецька залізниця вийшла на перше місце по абсолютних розмірах доходу. А також потрібно відмітити, що Львівська залізниця зсунулась з останнього місця на третє. А Південна та Південно-Західна здали свої позиції.
Таблиця 2.1
Обсяги доходів від вантажних та пасажирських перевезень залізницями України*
млн.грн.
1996199719981999200020012002Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Донецька57166,2729,572,2855,985,3106388,81325,8115,71688,3130,61771,4144,4Придніпровська579,3117,7706,2128827,6151,21127,5157,61318,82171501,3243,31609,8272,1Південна424,684,5403,189,4433,5109,7583,6116,9924,3156,91115170,71193189,5Південно-Західна530,9180,5552187,3563235,3744263,9949,6341,61204,9383,11318,7434,6Одеська486,981,9501,687,3617,5107,1885,5127,51134,3163,51277174,51461,4189,3Львівська419,980,7450,487,6478,998,7612,1113,51238,1146,71341,5158,11424,1166,2*Розраховано за даними Економіка і залізничний транспорт України. Моніторинг макроекономічних і галузевих показників (1996-2002рр.). -К., 2003. - С. 202,205.
По доходах від перевезення пасажирів на перше місце вийшла Придніпровська залізниця, а Південно-Західна вийшла на четверте місце поступившись Одеській залізниці, яка піднялася на третє.
Таким чином, для визначення тенденцій формування фінансових показників нами було проведене дослідження динаміки доходів від вантажних перевезень по залізницях (рис.2.1.).
Рис. 2.1. Динаміка доходів від вантажних перевезень залізницями України.
Аналогічна тенденція спостерігається у динаміці доходів від пасажирських перевезень. Однак тут зростання доходів різко виражене лише починаючи з 1998-1999рр. Трендові моделі дозволяють прогнозувати тенденції подальшого росту обсягів доходів від пасажирських перевезень (рис. 2.2.).
Рис. 2.2. Динаміка доходів від пасажирських перевезень залізницями України
Аналізуючи витрати залізниць на перевезення вантажів і пасажирів можна вказати на загальну тенденцію спаду витрат у 1998р. та подальшого їх росту (аналогічно доходам по транспортній роботі).
За аналізований період відбулися зміни у рейтингу обсягів витрат залізниць на вантажні перевезення. Значно зросли витрати Одеської залізниці (вона перемістилася з четвертого на друге місце) та значно зменшилися витрати по Південно-Західній залізниці (вона перейшла з третього на п'яте місце). Також зменшилися витрати на вантажні перевезення по Придніпровській залізниці (з другого на третє місце), та збільшилися по Львівській - з п'ятого на четверте місце (табл 2.2.)
Таблиця 2.2
Обсяги витрат по вантажним та пасажирським перевезенням
залізницями України*
млн.грн.
1996199719981999200020012002Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Донецька480,4200,3755,9317,4604,9253,9809,8313,91024,13971308,4292,71438,4914,9Придніпровська468,9299,1698,3439,9553,8331,4693,6467902,8607,81151,4462,41210,1513,8Південна347,2348,3403,3429,1303,3331,6327,6383,6521,8575,5810,5360,5885,6373,3Південно-Західна435,4238,1567,8314,2402237,1444289,56664611000,7481,91048,3533,9Одеська413,8219,4602,7206,5534,9181,9639,9225,1981,3345,21094,1274,11237,7304,3Львівська352,3235,9463,1315,2342,3238,7397,1295,8785,2584,7991,7377,91030,8433,3*Розраховано за даними Економіка і залізничний транспорт України. Моніторинг макроекономічних і галузевих показників (1996-2002рр.). -К., 2003. - С.215.
Результуючий вплив проаналізованих показників визначив динаміку рентабельності перевезень. З динаміки побудованих трендових моделей можна зробити висновок о стабілізації функціонування залізниць, та здолання межі збитковості, що відмічалася у 1996-1997рр. (рис.2.3.) І хоча у 2000р. показник рентабельності знову наблизився до 0, тенденції динаміки цього показника свідчать про перспективну його позитивну динаміку (табл. 2.3.).
Таблиця 2.3
Рівень рентабельності перевезень на залізницях України*, %
1996199719981999200020012002Донецька-6,39-25,39,592,51,4313,619,27Придніпровська-9,25-26,7110,5810,721,698,19,16Південна-13,03-31,360,5113,5210,039,799,81Південно-Західна-9,23-25,848,8221,7847,110,81Одеська-10,17-27,231,0617,11-2,166,097,05Львівська-14,9-30,86-0,64,681,089,58,61*Розраховано за даними Економіка і залізничний транспорт України. Моніторинг макроекономічних і галузевих показників (1996-2002рр.). -К., 2003. - С. 240. Рис. 2.3. Динаміка рентабельності перевезень на залізницях України.

На початок періоду мінімальні збитки понесла Донецька залізниця. А максимальні Львівська. На кінець періоду ситуація різко змінилися і найбільша рентабельність - 10,3% спостерігалася на Південній залізниці, яка була на п'ятому місці. Донецька залізниця втратила свої позиції та зайняла четверте місце з показником 1,43%. Одеська залізниця єдина з залізниць, після загального підйому 1998-1999рр., в 2000р. знову стала збитковою - 2,16% (табл.2.4.).
Таблиця 2.4
Рівень рентабельності вантажних та пасажирських перевезень на
залізницях України*, %
1996199719981999200020012002Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Вант.Пас.Донец