РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ 6-7 КЛАСІВ БІОЛОГІЧНИХ ПОНЯТЬ ПРО НАДОРГАНІЗМОВІ
РІВНІ ОРГАНІЗАЦІЇ В УМОВАХ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
2.1. Експериментальна модель процесу формування в учнів 6-7 класів біологічних
понять про надорганізмові рівні організації
У нашому дослідженні організація процесу формування в учнів 6-7 класів
біологічних понять про НРО здійснювалась на основі цілісного розуміння даного
процесу, в якому в єдності реалізуються освіта, виховання та розвиток учнів.
Процес формування біологічних понять про НРО ми розглядаємо як динамічну і
відкриту систему, яка визначає технологію навчання.
Усвідомлення цілісності і системності даного процесу досягається побудовою
прогностичної моделі – експериментальної моделі процесу формування в учнів 6-7
класів біологічних понять про НРО (ЕМФП).
Моделюючи досліджуваний процес, ми намагалися врахувати наступні вимоги до
педагогічних моделей:
* правильний вибір явища моделювання (процес формування біологічних понять про
НРО в учнів 6-7 класів);
* дотримання максимальної кількості співвідношень аналога у порівнянні з
реальним розвитком явища;
* можливість повторення розробленої моделі у подальших дослідженнях;
* реальність застосування моделі (після її експериментальної перевірки у
шкільній практиці).
ЕМФП може бути представлена у вигляді єдиного циклу розвитку (рис. 2.1).
Рис. 2.1 Експериментальна модель процесу формування в учнів 6-7 класів
біологічних понять про НРО
ЕМФП утворюють об’єктивно існуючі компоненти процесу формування в учнів
наукових понять: цільовий, мотиваційний, змістовий, операційно-діяльнісний,
емоційно-вольовий, контрольно-регулювальний та оцінно-результативний.
Центральною ланкою (основою) ЕМФП є спільна діяльність учня і вчителя. Як
показує аналіз психолого-педагогічної літератури, структура такої діяльності
включає основні елементи: мету, зміст, організацію, технологію, інтенсивність,
комунікативність, контроль і корекцію та оцінювання [101, с.10]. Такий аналіз
дозволяє оцінити результати діяльності та простежити динаміку реалізації даного
процесу.
Структура процесу формування біологічних понять про НРО представлена
взаємозв’язком та взаємозумовленістю всіх його основних компонентів та їх
блоків. Прогностичний характер моделі полягає у тому, що на її основі можливе
передбачення цілісного процесу формування основних понять про НРО та його
проміжних етапів та параметрів.
Цілісний цикл процесу формування понять повинен забезпечувати неперервність і
наступність змісту та конкретних форм і характеру діяльності учнів.
Наступність полягає у систематизації попередніх і набутих знань з метою
побудови цілісної, несуперечливої системи, а також механізмів процесу навчання,
способів і прийомів формування на суб’єктивному рівні готовності до
самостійного, усвідомленого та цілеспрямованого набуття знань, формування
понять.
Одним із основних завдань процесу формування в учнів 6-7 класів біологічних
понять про НРО як єдиної системи є забезпечення навчального сходження і
розвитку особистості учня.
У реалізації ЕМФП регулювально-спрямовуючу роль виконують цілі. Цілі – це
передбачуваний результат формування біологічних понять про НРО, на досягнення
якого спрямована спільна діяльність учителя та учнів. Формулювання цілей
здійснюється у формі елементів знань та вмінь учнів 6-7 класів про НРО.
Істотне значення має змістовий компонент ЕМФП, оскільки понятійний зміст надає
предметності всьому процесу навчання біології та пізнавальної діяльності учнів.
Тому з метою системного засвоєння учнями обраної групи біологічних понять у
ЕМФП поняття про НРО представлені у вигляді змістовно-логічної моделі, що
відбиває їх істотні ознаки, зв’язки та відношення (рис. 2.2).
Рис. 2.2 Змістовно-логічна модель біологічних понять про НРО
Побудова моделі дозволяє розглядати групу біологічних понять про НРО як цілісне
утворення, основними характерними ознаками якого є наявність сукупності
взаємозв’язаних елементів, цілісність (взаємозв’язок елементів, що організовані
у явище вищого порядку), певна структура (стійкі зв’язки елементів, тип
відношень між явищами), організованість, функціонування та ієрархічність
побудови – тобто як систему біологічних понять про НРО.
Таким чином, одна з методичних умов ефективного формування біологічних понять
про НРО полягає у виділенні поняття “угруповання” як змістової одиниці, що
забезпечує систематизацію та ієрархієзацію навчального змісту про НРО базової
біологічної освіти.
У зв’язку з цим змістовно-логічна модель біологічних понять про НРО є
абстрактною інваріантою системи біологічних понять про НРО, інтенсивне
утворення якої здійснюється у раціонально організованій пізнавальній діяльності
учнів. Як показало експериментальне навчання, утворення абстрактної інваріанти
можливе вже на перших (вступних) уроках біології 6-7 класів, а подолання її
абстрактності відбувається у ході подальшої конкретизації системи біологічних
понять про НРО шляхом залучення варіативного матеріалу.
Таким чином, важливою методичною умовою ефективного формування біологічних
понять про НРО є їх введення дедуктивним шляхом під час вивчення систематичних
розділів біології з наступною їх конкретизацією.
Сформована навіть на цьому абстрактному рівні система біологічних понять про
НРО дозволяє:
а) розкрити походження основних понять та їх місце у системі;
б) активно використовувати метод сходження від абстрактного до конкретного у
навчально-пізнавальній діяльності учнів;
в) посилити міжпредме