РОЗДІЛ 2
ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ЛОГІСТИЧНОЇ СИСТЕМИ
2.1. Ефективність та конкурентоспроможність логістичної системи
Сучасна практика конкурентної боротьби свідчить про те, що більшість ринкових
суб'єктів формують потенційну конкурентоспроможність продукції за рахунок
оптимізації співвідношення якісно-цінових параметрів продукції. Однак, основні
резерви конкурентоспроможності продукції знаходяться в іншій площині, що
визначається не тільки якісно-ціновими методами конкуренції, а і формуванням
додаткової корисності продукції під час її збуту завдяки логістичному
обслуговуванню, а саме: надійності постачань товарів у необхідній кількості, у
потрібне місце, у потрібний час. При цьому, у деяких галузях промисловості
(наприклад, у хімічній, харчовій, лісовій і ін.), значимість логістичних витрат
(40 – 45 %) у забезпеченні додаткової вартості і споживчої цінності майже
прирівнюється до якісно-цінових параметрів [66].
Портер М. [107], аналізуючи конкретну ситуацію, виділив 11 типів рушійних сил,
що визначають ринкові умови. Дії деяких з них на сучасному етапі безпосередньо
пов'язані з логістикою (табл. 2.1).
Формування конкурентоспроможності продукції, що здійснюється підприємством у
процесі збутової діяльності і післяпродажного обслуговування, здатне
забезпечити успіх сучасного підприємства в конкурентній боротьбі. У цьому
процесі формування додаткової цінності продукції підсистеми маркетингу і
логістики гармонійно доповнюють одна одну.
На рис. 2.1 показаний загальний внесок різних підсистем (виробничої, маркетингу
і логістики) у формування споживчої цінності товару і його
конкурентоспроможності.
Таблиця 2.1
Рушійні сили ринку з використанням логістики
Рушійні сили ринку, що визначають конкурентну боротьбу
Логістичні елементи, що забезпечують конкурентоспроможність
1. Зміни в параметрах попиту і способах використання продукту
Зміна складу і структури логістичних ланцюжків, розширення сервісу на рівні
передпродажного і післяпродажного обслуговування, а також у процесі
купівлі-продажу
2. Технологічні інновації
Можливість упровадження нових технологій при об'єднанні підприємств у
логістичний ланцюжок
3. Маркетингові інновації
Розширення засобів і шляхів інформаційного, транспортного і складського
обслуговування каналів маркетингу
4. Використання технічних і технологічних досягнень
Залучення додаткової інформації пов'язаної з надходженням нових ланок у
логістичний ланцюжок
6. Скорочення невизначеності і ризику
Ліквідація, різке зниження ризику, зв'язаного із сировинними постачаннями й
організацією збуту, у зв'язку з інтеграцією товароруху
Місце і роль логістики на етапі формування споживчої цінності товару і його
конкурентоспроможності визначається такими аспектами:
1. Забезпечення покупця визначеним товаром у необхідній кількості і потрібному
місці. Комплектність постачання матеріальних цінностей з пункту відправлення в
пункт призначення визначається по формулі:
де S – показник комплектності постачань i-х матеріальних цінностей;
qi – обсяг постачання і-х матеріальних цінностей;
n – номенклатура (асортимент) комплекту матеріальних цінностей.
2. Доставка необхідного товару в потрібному стані. Повнота доставки
матеріальних цінностей з пункту відправлення в пункт призначення визначається
співвідношенням:
де qi – обсяг постачання і-х матеріальних цінностей з пункту відправлення в
пункт призначення відповідно до заздалегідь погодженого графіка (плану);
Q – загальний обсяг постачання з пункту відправлення;
?q – неминучі втрати, що виникають при передачі i-х матеріальних цінностей з
пункту відправлення в пункт призначення.
3. Постачання визначеного товару в потрібний час і за необхідну ціну
(реалізації). Своєчасність передачі матеріальних цінностей з пункту в пункт
можемо виразити в такий спосіб:
де t – час переміщення i-ї матеріальної цінності з пункту відправлення в пункт
призначення;
topt - оптимальний термін доставки;
tmin і tmax – відповідно мінімальний і максимальний термін доставки.
4. Забезпечення покупця визначеним товаром необхідної якості. Якість
матеріальних цінностей, що надходять у пункти призначення з пункту
відправлення, визначається по формулі:
де ki – показник, що характеризує якість i-ї матеріальної цінності в пункті
призначення;
К – вихідна якість матеріальної цінності;
?k – неминучі втрати якості в процесі передачі матеріальної цінності з пункту
відправлення в пункт призначення.
5. Надання логістичних послуг по доставці товару покупцю обраним способом (для
технічно складного товару чи устаткування), його монтажу, підключенню,
перевірці працездатності і виправлення виявлених дефектів, а також послуг по
його обслуговуванню протягом усього гарантійного терміну, модернізації чи
демонтажу й утилізації.
Необхідно також визначити, що відповідно до досліджень [66, с.163], починаючи з
70% витрати на логістичний сервіс зростають експоненціально в залежності від
рівня обслуговування і при 90% стають економічно невигідними. В зв’язку з тим,
що величина цих витрат також входить до собівартості (а потім у ціну)
продукції, для забезпечення її конкурентоспроможності та супровідних продаж
логістичних послуг необхідна визначена оптимізація рівня логістичного сервісу і
його вартості.
Найважливішим концептуальним і методологічним поняттям будь-якої діяльності, у
тому числі і логістичної, є поняття ефективності. З прийнятих нами раніше
визначень випливає, що поняття ефективності логістичної системи обумовлено
оптимальним сполученням запитів споживачів, ресурсного забезпечення
підприємства та його стратегічних виробничо-економічних інтересів.
- Київ+380960830922