Розділ 2
Зміст і організаційні умови психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю
Проаналізовано сучасний стан організації психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців у вищих навчальних закладах фінансово-економічного профілю в педагогічній теорії і практиці; обґрунтовано принципи відбору змісту, структуру і зміст психолого-педагогічної підготовки фахівців фінансово-економічного профілю у вищих навчальних закладах, виявлено організаційні умови ефективного вивчення дисциплін психолого-педагогічного циклу.
2.1. Аналіз змісту сучасної психолого-педагогічної підготовки майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю
На сучасному етапі для людей, зайнятих бізнесом, торгівлею, підприємництвом, зокрема для людей, які зайняті фінансовою, економічною діяльністю підприємств будь-якої форми власності, особливого значення набувають вміння ділового спілкування, знання психології та основ педагогіки. По-перше, значно розширилася діяльність, пов'язана із закордонними партнерами. І для успішного ведення справ фахівцям фінансово-економічного профілю, крім спеціальних фахових знань, необхідні знання загальноприйнятих правил і норм ділового спілкування, вміння вести переговори та бесіди. По-друге, стаючи частиною єдиного ділового світу, ми все більше переносимо існуючі загальні закономірності на нашу дійсність, вимагаючи від вітчизняного партнера цивілізованого спілкування.
Постійне оновлення змісту вищої фінансово-економічної освіти зумовлене такими об'єктивними чинниками, як процес розвитку відповідних наук; зміна історично конкретного замовлення вищій школі; уточнення і поглиблення вимог до професії фінансиста, економіста і до її виконавця. Проблемі організації змісту освіти багато уваги приділено як в дидактиці, так і в педагогіці вищої школи, де визначені засади, критерії, методологічні принципи організації психолого-педагогічного знання.
Саме поняття "кваліфікація фахівця" враховує високий рівень професійної
майстерності, широкий загальний світогляд, мобільність, конкурентоспроможність, готовність брати участь в управлінні та перебудові різних установ. Кваліфікації, які є найбільш універсальними і знаходять затосування в багатьох видах професійної діяльності, визначаються як "ключові". Вперше цей термін був запропонований Дітером Мертенсом, спеціалістом в галузі професійної освіти (ФРН), в 1974 році. Він визначив ключові кваліфікації як такі знання, уміння і навички, які знаходять застосування не тільки в безпосередній конкретній практичній діяльності, а в значній мірі придатні для більшої кількості позицій і функцій [80].
Це зумовлює необхідність здійснення постійної педагогічної діяльності, спрямованої на розвиток здібностей та потреб випускників фінансово-економічних вищих навчальних закладів.
Водночас, як зазначає Е. М. Калицький, сьогодні досить важко з впевненістю передбачити конкретні умови професійної праці чи конкретні вимоги до майбутнього фахівця через такі основні причини: ми живемо в умовах дуже швидкого і всеоб'ємного технічного прогресу і технологічних змін, пов'язаних з широким розповсюдженням інформаційної і комунікативної техніки. Мікроелектроніка змінює виробництво, сервіс і управління. Часто в зв'язку з цим дуже важко або неможливо точно описати конкретні кваліфікаційні вимоги навіть на найближчу перспективу; спеціальні знання і уміння дуже швидко старіють. Це означає, що одержана кваліфікація з часом девальвується і знову потрібно навчатись; соціологічні дослідження показують, що зміни кваліфікаційних вимог розвиваються в напрямі зростання самостійності, ініціативності і відповідальності працівників [80, с. 4].
Тому навчальний процес повинен бути спрямований на підготовку фахівців не шляхом заучувування конкретного матеріалу, а на розвиток творчого мислення, уміння орієнтуватись в ситуації, самостійно опрацьовувати потік фінансово-економічної інформації, інструктивного і законодавчого матеріалу. Цього, насамперед, вимагає специфіка галузі фінансів, зокрема контролюючих органів.
Перед вищим навчальним закладом фінансово-економічного профілю стоїть першочергове завдання підготувати фахівця, максимально наближеного до кваліфікаційних вимог (серед яких необхідність мати навички самостійно приймати рішення з питань фінансово-облікової, економічної та аудиторської діяльності, організації підвищення кваліфікації робітників та службовців; ділового спілкування з партнерами, колегами та клієнтами; вибирати види та засоби комунікації), людину з сучасним економічним мисленням, ділову, гнучку у прийняті оптимальних рішень.
Враховуючи те, що структурна перебудова економіки, рухливість ринку товарів та послуг зумовлює необхідність частих змін видів діяльності і періодичної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації кадрів, оптимальне вирішення цієї проблеми неможливе без знань і умінь в галузі психології та педагогіки.
Аналіз організації психолого-педагогічної підготовки фахівців у вищих навчальних закладах фінансово-економічного профілю показує, що навчальні плани та програми з дисциплін психолого-педагогічного циклу не передбачають достатньої професійної підготовки висококваліфікованого фахівця для роботи в ринкових умовах. Ще нерідкі випадки невідповідності поєднання змісту і форм психолого-педагогічної підготовки.
Ми вважаємо, що основна соціальна функція вищого навчального закладу фінансово-економічного профілю - підготовка висококваліфікованих фахівців у галузі економіки та фінансів для народного господарства України, адаптованих до умов ринку праці та ринкових взаємовідносин в економіці країни, які були б мобільними, конкурентоздатними. Необхідно змінювати форми організації навчання, посилювати вимоги до викладачів, впроваджувати нові технології навчання. Викладене вище обумовлює потребу наукового пошуку та дидактичного обґрунтування змісту та форм, науково-методичного забезпечення організації психолого-педагогічної підготовки фахівців у фінансово-економічних вищих навчальних заклада
- Київ+380960830922