Ви є тут

Методика використання пізнавальних задач з органічної хімії у професійно-педагогічній підготовці студентів

Автор: 
Решнова Світлана Федорівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2004
Артикул:
0404U002623
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНА СПРЯМОВАНІСТЬ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ОРГАНІЧНОЇ ХІМІЇ ШЛЯХОМ РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ЗАДАЧ

2.1. Умови використання пізнавальних задач з органічної хімії у професійно-педагогічній підготовці майбутніх учителів хімії

Створюючи систему пізнавальних задач, ми орієнтувались на використання пізнавальних задач як засобу, що сприяє міцному засвоєнню знань, формуванню вмінь та як засобу професійно-педагогічної спрямованості вивчення органічної хімії у педагогічному вищому навчальному закладі.
Але для ефективної професійно-педагогічної підготовки студентів потрібна не тільки розробка і створення відповідних пізнавальних задач як дидактичних засобів навчання, а й методики використання їх у процесі навчання.
Під методикою розуміють сукупність способів доцільного проведення певної роботи. Відповідно, методика використання пізнавальних задач - це сукупність способів доцільного використання пізнавальних задач з органічної хімії у професійно-педагогічній підготовці студентів. Це не тільки оптимальна сукупність задач всіх видів і типів, які у взаємодії забезпечують засвоєння навчального матеріалу, але й принципи відбору задач, прийоми і форми їх постановки, технологія створення і застосування цієї системи задач з її структурними особливостями, внаслідок впровадження якої студенти засвоюють певний об'єм теоретичних знань і набувають відповідні професійно-педагогічні вміння.
Головним завданням експериментальної методики став пошук способів використання пізнавальних задач для підвищення рівня засвоєння студентами теоретичного матеріалу та здійснення пропедевтичної підготовки майбутніх вчителів до педагогічної практики. При цьому визначальним було положення про те, що в сучасних умовах у підготовці вчителів особливого значення набувають сполучення фундаментальних знань з практичним оволодінням професійно-педагогічною діяльністю.
Удосконалення методики використання пізнавальних задач проводилось у процесі навчання органічної хімії в Інституті природознавства Херсонського державного університету.
Принципи, відповідно до яких розроблялась методика:
а) принцип взаємозв'язку фундаментальної освіти і професійно-педагогічної підготовки студента у педагогічному університеті;
б) принцип самостійності і активності студентів у набутті глибоких знань з фахових дисциплін.
Відмінною ознакою методики використання пізнавальних задач є наявність специфічного засобу реалізації - системи пізнавальних задач.
Основна характеристика розробленої методики - оптимальне поєднання теоретичного навчання і розв'язування пізнавальних задач професійно-педагогічного спрямування. Ми спробували виявити педагогічні складові курсу органічної хімії й, не знижуючи базової підготовки, здійснити професійно-педагогічну.
Розробляючи методичні основи використання пізнавальних задач, виходили з того, що мають бути дотримані такі загальні умови:
1) поетапність керівництва з боку викладача процесом оволодіння студентами новими знаннями;
2) поєднання різних типів діяльності студентів (продуктивного, репродуктивного);
3) наявність прямого і оберненого зв'язку процесу викладання-учіння;
4) керованість процесом розв'язування задач з боку викладача як умова поетапного контролю і корекції.
Засвоєння теоретичних знань студентами відбувається у відповідності з основними положеннями теорії розвиваючого навчання, виходячи з умов їх практичного застосування в трудовій діяльності спеціаліста. При цьому метою будь-якої конкретної методики є оптимальне досягнення мети, тобто, найбільш раціональним шляхом, з найменшими витратами зусиль викладачів і студентів.
Тому, розробляючи методику застосування пізнавальних задач у професійно-педагогічній підготовці студентів, ми намагалися реалізувати ідеї оптимізації - якомога меншим, необхідним і достатнім обсягом інформації отримати запланований освітній ефект. Досягненню цього було підпорядковано, в першу чергу, раціональне планування навчальної роботи, тобто включення системи пізнавальних задач у навчальний процес вищого навчального закладу через пошуки оптимальної організації (визначення місця використання, чітке планування розв'язування задач, консультування, контролю).
В основу створення методики використання пізнавальних задач покладено положення про дидактичний цикл і його структуру, запропоновані Л.Я. Зоріною [91]. Структуру дидактичного циклу, відповідно до трактування Л.Я. Зоріної, утворюють п'ять ланок:
1) створення початкових уявлень про зміст теми, постановка цілей і мотивації вивчення теми;
2) і 3) засвоєння змісту блоку інформації й оволодіння необхідними вміннями;
4) підсумковий контроль;
5) визначення шляхів використання отриманих результатів у подальшому навчанні.
Оскільки в межах останньої ланки дидактичного циклу створюються умови для виявлення початкових уявлень про зміст наступної теми, то процес циклічно повторюється. На підставі зазначеної структури дидактичного циклу до організаційно-дидактичних умов використання розробленої системи пізнавальних задач з органічної хімії було віднесено:
1. Визначення мети використання пізнавальних задач у процесі навчання студентів органічної хімії.
2. Удосконалення методики проведення практичних занять з використанням пізнавальних задач з метою засвоєння знань та формування вмінь трансформувати знання з органічної хімії у практичну діяльність майбутніх учителів.
3. Систематичне використання пізнавальних задач у самостійній роботі студентів з метою засвоєння знань з фахової дисципліни.
Дидактичною умовою реалізації системи пізнавальних задач з органічної хімії як засобу професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів було створення методичних рекомендацій для студентів.
Передбачалось використання системи пізнавальних задач з органічної хімії в умовах модульно-рейтингової технології навчання.
Розглянемо реалізацію зазначених організаційно-дидактичних умов.
Численність точок з