РОЗДІЛ 2
ЕКОНОМІКО-ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МЕХАНІЗМ ПЛАНУВАННЯ
РЕСУРСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ
2.1. Виробничий потенціал машинобудівних підприємств
Машинобудування є головною галуззю всієї промисловості, її серцевиною. Продукція підприємств машинобудування відіграє вирішальну роль у реалізації досягнень науково-технічного прогресу у всіх сферах господарства. На долю машинобудівного комплексу припадає майже 30 % від загального обсягу промислової продукції. У нашій країні ця галузь розвинена недостатньо. Наприклад, у Японії, Німеччині, США питома вага машинобудування в промисловій структурі в 2001 р. складала від 40 до 50 %, в Україні - 13,2% [67].
Машинобудівний комплекс України займає перше місце з випуску валової продукції, друге - з основних фондів (25 %) і перше місце з промислового персоналу (42 %) [96]. У 2002 р. він нараховував понад 100 тис. трудящих, при цьому кожен шостий - працівник промисловості. Він забезпечує науково-технічний прогрес і перебудову економіки всієї країни, тому його галузі розвиваються прискореними темпами, а їхнє число безперервне зростає.
Машинобудування поєднує більш 70-ти галузей, підгалузей і виробництв, зокрема, таких як енергетичне, верстатобудівне, транспортне, сільськогосподарське машинобудування, виробництво інструментів і приладів, технологічного оснащення для різних галузей промисловості (хімічної, харчової, легкої, поліграфічної, лісової, будівельної, гірничодобувної і т.ін.).
Сучасне машинобудування представлене важким машинобудуванням і металообробкою, які включають кілька десятків галузей, і посідає за результатами 2001 р. друге місце за питомою вагою в галузевій структурі промислових підприємств, поступаючись лише перед чорною металургією, питома вага якої в 90-ті рр. була більш ніж у 2 рази нижча (рис. 2.1). Крім того, до його складу входить "маленька" металургія - виробництво сталі і прокату на машинобудівних підприємствах.
Рис. 2.1. Галузева структура промислового виробництва
Асортимент продукції, що випускається машинобудуванням, надзвичайно широкий, що не тільки обумовлює глибоку диференціацію його галузей, але і впливає на розміщення виробництва окремих видів продукції, навіть при спільному цільовому призначенні продукції, що випускається, розміри, склад, технологічні процеси, форма суспільної організації виробництва на підприємствах таких галузей значно відрізняються від продукції, що випускається промисловими підприємствами інших галузей.
Галузь машинобудування є провідною у всій промисловості України. Вона постачає народному господарству транспортні засоби (судна, тепловози, електровози, вагони, автомобілі, літаки і т.ін.), сільськогосподарські машини, екскаватори, генератори для електростанцій, технологічне оснащення для заводів, фабрик, сприяючи тим самим розвиткові всіх сфер народного господарства, впровадженню в них досягнень науково-технічного прогресу. Машинобудування забезпечує економічну незалежність нашої країни.
У період 1991-1997 рр. різко скоротився попит на продукцію, що випускається підприємствами машинобудівного комплексу. Це було обумовлено наступними причинами:
відсутністю централізованого управління з боку держави;
значним зносом його основних виробничих фондів;
складним фінансовим станом значної частини підприємств;
випередженням темпів збільшення цін і тарифів природних монополій (цін на електроенергію, залізничних тарифів, податків і т.ін.);
залежністю вітчизняних виробників від штучно створюваної кон'юнктури світового ринку;
низьким рівнем внутрішнього попиту на продукцію машинобудування;
нестачею інвестиційної активності;
нерозвиненістю інфраструктури інноваційної діяльності;
низьким ступенем конкурентоспроможності продукції, що випускається;
неефективністю механізмів просування наукових перспективних розробок у виробництво.
Завершення процесу переходу до ринкової економіки і, як наслідок, упровадження нових принципів управління та організації виробництва на машинобудівних підприємствах дозволило в останні роки добитися зростання обсягів виробництва (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Динаміка росту обсягів виробництва за 1999-2001 рр.
Найменування галузіВиготовлено продукції (у діючих цінах) у 2000 р.Виготовлено продукції (у діючих цінах) у 2001 р.Приріст (у порівняльних цінах), %млрд грн.% до загального обсягумлрд
грн. % до загального обсягу2000 до 19992001 до 2000В цілому у промисловості144,4100155,910012,914,2Машинобудування19,113,221,613,816,818,8
Як видно з наведених даних, з 1999 р. у машинобудуванні, як і у промисловості в цілому, спостерігалися деякі позитивні тенденції і призупинення різкого зниження темпів виробництва (табл. 2.2). У 2001 р. обсяг машинобудівної продукції збільшився відносно 2000 р. на 50,7 %, що стало найвищим показником серед усіх видів промислової діяльності. Завдяки підвищенню інвестиційного попиту металургійних і деяких вугледобувних підприємств виробництво машин для металургії збільшилося у 2001 р. відносно попереднього на 58%, гірничошахтного устаткування - на 44 %. У 2000 р. у 1,9 раз більше було зроблено шахтних і гірничорудних вагонеток, у 1,8 раз - механізованих крепів для очисних робіт у вугільних шахтах, на 10,5 % - вугільних очисних комбайнів і стругальних установок для видобутку вугілля і руди.
Таблиця 2.2
Темпи зміни обсягів виробництва
(зміни до аналогічного періоду попереднього року, %)
РокиНайменування галузі199619971998199920002001У цілому у промисловості-5,1-1,8-1,54,35,25,8Машинобудування-26,1-3,6-4,5-0,80,10,5
Зростання виробництва супроводжувалося зменшенням бартерних операцій. У 2001 р. частка бартеру в загальному обсязі відвантаженої продукції знизилася до 19,2 %, а за 2002 р. - до 6,3 %. Однак цей показник на підприємствах машинобудівного комплексу ще перевищує середній у промисловос