Ви є тут

Розвиток мотивації персоналу підприємства

Автор: 
Наумік Катерина Георгіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2003
Артикул:
0403U001822
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ, ОБҐРУНТУВАННЯ ПРИНЦИПІВ ТА МЕТОДІВ ДОСЛІДЖЕННЯ І РЕАЛІЗАЦІЇ МОТИВАЦІЇ ПЕРСОНАЛУ ПІДПРИЄМСТВА

2.1. Принципи мотивації персоналу на підприємстві

Формування в Україні сучасних форм ринкових відносин вимагає відповідного розвитку системи управління організаціями. При цьому управління організацією має здійснюватися на основі певних правил - принципів.
Принцип - (від лат. principium - основа, першооснова) - першооснова, керуюча ідея, основне правило [119, 145]. Таким чином, під принципами мотиваційного менеджменту треба розуміти основні положення, правила, якими повинні керуватися суб'єкти, що здійснюють функцію мотивації в організації. Ці принципи визначають вимоги до процесу мотивації і є результатом узагальнення об'єктивних діючих законів і закономірностей у сфері управління мотивацією. Принципи носять як суб'єктивний так і об'єктивний характер. Принципи суб'єктивного походження існують у вигляді передумов, правил, справедливість яких згодом підтверджується науковими доказами. Принципи об'єктивного походження ґрунтуються на об'єктивних законах.
Зіткнувшись із задачею дослідження принципів мотивації, ми зробили висновок, що: по-перше, принципи мотивації не повинні суперечити насамперед законам управління, тому що мотивація - це одна з основних функцій управління; по-друге, принципи мотивації не повинні суперечити основним законам логіки, тому що логіка - це наука про закони правильного мислення, яке веде до істини [56]. Таким чином, на підставі основних законів управління і законів логіки можна визначити основні вимоги до формулювання принципів мотивації, що представлено в табл. 2.1.
Крім того, що принципи повинні ґрунтуватися на об'єктивних законах, вони повинні відповідати цілям управління й у необхідних випадках мати правове оформлення.
Таблиця 2.1
Основні вимоги до формулювання принципів здійснення мотивації
Основні закони
Вимоги до принципів мотиваціїуправлінняЗакон єдності системи управління.
Стійкість внутрішніх зв'язків системи при зміні стану зовнішнього середовища.Принципи мотивації повинні бути єдиними для всіх рівнів системи управління.Закон пропорційності управління.
Неперервне поєднання окремих частин системи і її підсистем.Принципи мотивації повинні підтримувати пропорційність управляємої системи.Закон централізації і децентралізації.
Необхідність розподілу окремих частин системи і її підсистем.Принципи мотивації повинні забезпечувати оптимальне співвідношення централізації і децентралізації системи управління.Закон адекватності управляючої і управляємої систем.
Зміна співвідносності керуючої і керованої систем визначається зростаючим рівнем організаційного, науково-технічного і соціально-психологічного розвитку управління.Принципи мотивації не повинні перешкоджати необхідній зміні управляючої і управляємої систем з метою збереження їхньої адекватності. Принципи повинні враховувати тимчасові і територіальні аспекти процесу управління. логіки Закон тотожності.
Кожне судження повинне вживатися в тому самому, визначеному змісті і зберігати його в процесі всього міркування. Принципи мотивації повинні бути чітко побудовані на однозначних поняттях і мати однозначне тлумачення.Закон протиріччя. Два суперечних судження про той самий предмет, що узятий у той самий час, у тому самому відношенні, не можуть бути одночасно вірними.Принципи мотивації не повинні суперечити один одному.
Закон підстави. Жодне судження не може бути визнано вірним без достатньої підстави (обґрунтування).Принципи мотивації повинні ґрунтуватися на теоретичних або фактичних доводах.Узагальнено за [40, 56, 60, 68, 95, 120, 123, 134, 146]
Аналіз літератури свідчить, що кожен учений, який розвивав теорію мотивації, використовуючи теоретичний і практичний досвід, виявляв закономірності і потім на їх основі формулював перелік порад, рекомендацій, що відігравали роль принципів здійснення функції мотивації. Основні закономірності деяких авторів зібрані в табл. 2.2.

Таблиця 2.2
Основні закономірності мотиваційних теорій
Теорія мотиваціїОсновні закономірності12Ф.Тейлор
Працівники - це ефективний засіб виконання поставлених завдань. Працівники мотивуються необхідністю задовольнити свої фінансові та фізичні потреби.Елтон Мейо
Працівники працюють, коли вони вірять управлінню та коли менеджери приділяють їм спеціальну увагу.Д.МакГрегор.
1) Теорія "X"
2) Теорія "Y"
1) Людина - несумлінний, безініціативний, ледачий працівник, для якого примус - це основний мотивуючий стимул.2) Людина сумлінний, ініціативний, не ледачий працівник, для якого самоствердження, моральне і матеріальне заохочення - це основні мотивуючі стимули.У. Оучі. Теорія "Z"
Людина - це працівник, що ефективно працює в групі. Приналежність до групи, до організації, що цінує вірність працівника за допомогою системи матеріальної і моральної винагороди - це основний мотивуючий стимул.Абрахам Маслоу
Людину спонукають до дії незадоволені потреби п'яти груп. Групи потреб знаходяться в ієрархічній залежності. Перш ніж потреби більш високого рівня будуть задоволені, повинні бути задоволені потреби нижчих рівнів.Дейвід МакКлеланд
На поведінку людини серйозно впливають три потреби сформовані під впливом життєвих обставин і досвіду: потреби досягнення, співучасті, володарювання.К. Альдерфер
Людину спонукають до дії незадоволені потреби трьох груп: існування, зв'язку, росту. Групи потреб розташовані ієрархічно. Однак сходження відбувається не за групами, а від більш конкретних потреб до менш.Фредерик Герцберг
Відсутність до деякої міри гігієнічних факторів приводить до незадоволеності роботою, у той же час вони не мають мотивуючого характеру; мотиваційні фактори в недостатньому виді не викликають незадоволеності.Віктор Врум. Теорія очікування
Мотивація працівника безпосередньо залежить від сили очікування отримання винагороди за виконані роботи.Дж. Стейси Адамс. Теорія справедливості (рівності)
Люди суб'єктивно оц