РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ВИВЧЕННЯ СТРУКТУРИ ТА РІВНІВ СФОРМОВАНОСТІ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЕКОНОМІКИ
2.1. Виявлення компонентів структури психолого-педагогічної компетентності в студентів - майбутніх викладачів економіки
Експериментальна перевірка ефективності розвитку психолого-педагогічної компетентності в студентів як майбутніх викладачів економіки проводилась на базі Київського національного економічного університету (КНЕУ) та Криворізького економічного інституту КНЕУ в 2000-2003 рр.
Розробляючи програму і методику експериментального дослідження, ми ґрунтувалися наступними положеннями:
1. Психолого-педагогічна компетентність майбутнього викладача економіки розуміється нами як інтегральне утворення, формування якого відбувається в поєднанні інтегративного, інтелектуального й особистісного компонентів структури.
2. Формування психолого-педагогічної компетентності викладача в економічному університеті - складний процес, що розпочинається на етапі професійної підготовки і має певні умови та специфіку свого розвитку.
Метою даного етапу дослідження є виявлення та вдосконалення необхідних дидактичних умов, що забезпечують динаміку формування психолого-педагогічної компетентності на етапі професійної підготовки викладачів економіки. Результатом взаємодії умов слід вважати зміну рівнів сформованості психолого-педагогічної компетентності в студентів як майбутніх викладачів економіки. При цьому комплекс дидактичних умов має забезпечити розвиток психолого-педагогічної компетентності, а її внутрішня динаміка в процесі професійної підготовки зумовить зміни, що дозволять студентам переходити з одного рівня її сформованості на інший.
Дидактичні умови як сукупність об'єктивних можливостей психолого-педагогічної підготовки стосовно змісту, методів та її організаційних форм забезпечать ефективність формування психолого-педагогічної компетентності в студентів як майбутніх викладачів економіки.
Експериментальне дослідження (констатуючий і формуючий експеримент) проблеми формування психолого-педагогічної компетентності передбачало реалізацію наступних етапів: пошукового, організаційного, діагностичного, експериментального впровадження, кількісної обробки та інтерпретації здобутих даних.
Зазначимо, що на першому етапі передбачалось виділення компонентів психолого-педагогічної компетентності на основі суттєвих характеристик професійного інтелекту, зв'язків між ними та їх ієрархії, оскільки немає чітких знань про їх структуру. Проте результати деяких досліджень структур компетентності та професійного інтелекту, що висвітлені в психолого-педагогічній літературі, свідчать про необхідність емпіричного вивчення структури психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. Причому теоретичний аналіз літератури з цієї проблематики дозволив нам припустити, що структура означеного явища має бути багатокомпонентною.
Організаційний етап дослідження охоплював конструювання пробної вибірки (тих, хто братиме участь у пробних варіантах), експериментальної і контрольної вибірок (тих, хто братиме участь у експериментальному дослідженні), а також добір і розробку методичних засобів дослідження.
У побудові пробної вибірки і вибірки для проведення експериментального дослідження ми використовували різні критерії добору учасників.
На діагностичному етапі експериментального дослідження передбачалося:
- відбір показників психолого-педагогічної компетентності за допомогою експертного оцінювання пробної вибірки учасників дослідження;
- вимірювання показників рівня сформованості психолого-педагогічної компетентності в експериментальній і контрольній вибірках.
Етап експериментального впровадження охоплював:
- вирівнювання основних умов психолого-педагогічної підготовки для проведення експерименту в експериментальних і контрольних групах;
- виявлення комплексу дидактичних умов формування психолого-педагогічної компетентності та їх впровадження в процес професійної підготовки майбутніх викладачів економіки.
На етапі кількісної обробки та інтерпретації здобутих даних передбачалося:
- аналіз результатів експертного оцінювання показників психолого-педагогічної компетентності за коефіцієнтом альфа - Кронбаха;
- визначення динаміки рівня сформованості психолого-педагогічної компетентності в студентів методом статистичної обробки t-критерія для незалежних вибірок.
Звернемо увагу на діагностичний етап дослідження, під час якого необхідно було перевірити виділені нами на основі теоретичного узагальнення показники психолого-педагогічної компетентності викладача економіки. Не маючи загальноприйнятої структури компетентності педагога, і того, що до її структури введено істотні характеристики професійного інтелекту, ми поставили перед собою завдання за допомогою експертів з'ясувати основні показники психолого-педагогічної компетентності. До експертизи, теоретично обґрунтованих її показників, були залучені викладачі економіки з різним стажем роботи, які працюють в закладах освіти, та студенти - майбутні викладачі економіки. Експерти добровільно брали участь у дослідженні, яке проводилось як у груповій, так і в індивідуальній формах.
За відсутності методики дослідження психолого-педагогічної компетентності, перед нами виникла необхідність створення опитувальника, побудованого з урахуванням істотних характеристик професійного інтелекту. З цією метою за результатами теоретичного аналізу наукових досліджень складено перелік властивостей компетентності та професійного інтелекту (п.1.3), який потім було використано для створення методики оцінювання основних показників психолого-педагогічної компетентності. При цьому ми враховували особливості прояву професійного інтелекту не тільки в професійній діяльності педагога, а й в інших сферах діяльності. Водночас до переліку основних властивостей віднесли й основні характеристики компетентності, які найчастіше зустрічаються в дослідженнях компетентності та
- Київ+380960830922