РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДИСКУСІЇ НА МАТЕРІАЛІ
АНГЛОМОВНИХ ХУДОЖНІХ ТЕКСТІВ
2.1. Структура навчальної дискусії та динаміка її розвитку
Виходячи з дефініції НД, її психолінгвістичних основ, соціально-комунікативних особливостей, функцій, характеру та специфіки протікання (див. підрозд. 1.1.), а також враховуючи, що навчання дискусії базується на матеріалі ХТ, визначимо основні її структурні компоненти, їх послідовність та характер протікання кожного з них.
У методиці навчання іноземних мов існують різні точки зору на дану проблему. Так, В.Л.Скалкін у структурі НД виокремлює такі складові частини, як а) тема; б) експозиція; в) мовний стимул; г) "навідні" питання; д) ключові слова; е)мовна реакція [178, с. 90]. Є.В.Шантарін та П.Б.Гурвич зазначають, що до основних компонентів дискусії належать: 1) експозиція; 2) переддискусія; 3)етап з'ясування понять; 4) повідомлення і пошук основної інформації; 5)повідомлення й пошук додаткової інформації; 6) аргументування та контраргументування висунутих тез (власне дискусія); 7) заключна частина [219, с.155].
Узагальнюючи точки зору вчених-методистів, враховуючи мету та специфіку нашого дослідження, ми зробили спробу визначити основні структурні складові НД на матеріалі ХТ у процесі вивчення студентами 4-го курсу мовних факультетів англійської як ІМ2. Проведений у підрозділі 1.1. теоретичний аналіз психолінгвістичних і комунікативних особливостей НД, показує, що в навчальному процесі дискусія не виникає спонтанно, вона має бути ретельно підготовлена цілим рядом взаємопов'язаних факторів. Вагомого значення набувають й недискусійні форми роботи над ХТ, оскільки саме вони ведуть до дискусії, готують її та забезпечують ефективність її протікання.
Таким чином, структуру НД на матеріалі ХТ доцільно розглядати у двох аспектах: статичному і динамічному. Так, у статичному варіанті структура дискусії є набором блоків, зведених в єдину ієрархічну систему. Розгляд структури НД в динамічному аспекті передбачає чотири блоки-компоненти: організаційний, тренувально-підготовчий, блок розвитку дискусії та блок аналізу дискусії, які змінюють своє положення один до одного і значущість залежно від стадії її розвитку. Тобто, на певній стадії розвитку дискусії той чи інший блок-компонент набуває необхідного для даної точки статусу - головного, підрядного, супутного тощо. Так, організаційний блок в статичній структурі НД займає незначне положення, а в динамічній - приймає на себе, на певному етапі її розвитку, провідну функцію, значною мірою визначаючи подальший розвиток дискусії та ефективність протікання. Представимо структуру НД та динаміку її розвитку схематично у вигляді таблиці 2.1.1.
Зупинимося на змісті кожного з представлених компонентів.
Першим компонентом НД є організаційний блок, який відображає підготовчу роботу викладача та містить такі важливі складові, як визначення а)мети; б) теми НД; в) проблемних ситуацій; г) мовного і мовленнєвого матеріалу.
Мета вказує на те, для чого необхідна дана НД, чому слід навчати в її процесі, та які результати очікуються.
Під темою розуміють відрізок дійсності, яка відбивається у нашій свідомості, а в методичному аспекті вона визначається як ймовірний згорнутий текст, який підлягає розгортанню у процесі говоріння та вилученню інформації і згортанню при читанні і аудіюванні [131, с.47]. Тема у вищезазначеній інтерпретації виступає потенційним запасом соціального досвіду, включеним в контекст особистісної діяльності. Вона існує в реальній дійсності, у свідомості індивіда, що відповідно характеризує її як мотивуючий чинник спілкування [156, с.101]. Тема НД передбачає ознайомлення студентів з предметом розмови в її найзагальнішій формі. Зазвичай тема дискусії подається у вигляді короткої тези, афоризму, прислів'я, взятого з ХТ, або який тісно пов'язаний з
головною ідеєю та проблематикою ХТ. Тема НД повинна мати суперечливий характер, містити привід для дискусії, передбачати різне тлумачення її змісту, тобто "провокувати" спілкування в навчальній аудиторії. Наприклад:
"We judge ourselves by what we feel capable of doing, while others judge us by what we have already done" (H.W. Longfellow); "If you are too much in a hurry to get married, you will have plenty of time to regret it" тощо.
Проблемні ситуації - є по суті сюжетом НД, який передбачає і прогнозує мисленнєво-мовленнєві дії її учасників. Інакше кажучи, ПС, що покладені в основу НД, з одного боку, є моделлю спілкування в умовах, обставинах, подіях, представлених в ХТ, з іншого - мовні й мовленнєві одиниці ПС дозволяють реалізувати багато інших життєвих і вигаданих ситуацій, але вже в інших умовах, обставинах, подіях.
Чітке визначення мети НД, її теми, організація ПС надає викладачу можливість відібрати та організувати необхідний мовний і мовленнєвий матеріал, який складатиме мовну базу тієї мисленнєво-мовленнєвої діяльності, яка провокується під час НД.
Мовний і мовленнєвий матеріал поділяється на а) лексико-граматичний інвентар ХТ та б) мовленнєві формули, необхідні для адекватного спілкування в дискусії.
Відбір та організація мовного і мовленнєвого матеріалу є однією з центральних проблем методики навчання ІМ. Існують різні підходи до вирішення цієї проблеми: структурний, аспектний, трансформаційний, структурно-функціональний, ситуативно-тематичний тощо [20, с.16; 154, с.106].
Оперуючи поняттям "підхід", ми, слідом за Л.І.Морською, маємо на увазі концептуальну позицію дослідника та методичну основу дослідження [40, с.73]. Наш підхід до відбору мовного і мовленнєвого матеріалу ми почали з опису екстаралінгвістичних факторів - ПС, в яких передається предметний зміст спілкування (про що говорити, слухати) та комунікативних намірів студентів, що виникають в цих ситуаціях в залежності від складності за