РОЗДІЛ 2
ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ
РЕСУРСІВ ПІДПРИЄМСТВ МЕТОДАМИ
ДИСКОНТУВАННЯ БОРГОВИХ ЗОБОВ’ЯЗАНЬ
2.1. Основні тенденції застосування методів дисконтування
в аспекті їх впровадження в практику зовнішньоекономічної діяльності
підприємств
Вирішення поставленої задачі дисертаційного дослідження здійснювалося в цьому
розділі на основі статистичної інформації, що ведеться у міжнародному масштабі
найавторитетнішою в світі асоціацією Factors and Discounters Association, яка
щорічно оприлюднює дані за окремими країнами та в цілому у світі [31]. На
підставі цих даних нами розраховані узагальнені показники, наведені в
табл.2.1.
Основні тенденції застосування методів дисконтування в аспекті їх впровадження
в практику зовнішньоекономічної діяльності підприємств полягають у наступному.
Ринок операцій з дисконтування характеризується прискореним зростанням обсягів
операцій. Загальний обсяг операцій з дисконтування в цілому по країнах світу у
2001 р. перевищив позначку 700,0 млрд. євро і склав 720,2 млрд. євро, а за
п’ять останніх років зріс у 2,4 рази (1996 р. – 305, 6 млрд. євро). При цьому
динаміка даного показника свідчить про тверду тенденцію його збільшення: якщо
багатьом інструментам фінансового ринку, які застосовуються у міжнародній
торгівлі, був притаманний спад у періоді глобальної фінансової кризи 1997–1998
р., а також деякий спад у період трагічних подій в Америці у вересні 2001 р.,
то обсяги застосування операцій з дисконтування характеризувалися зростанням їх
обсягів як в цілому по світу, так і по окремих країнах.
Таблиця 2.1
Загальні обсяги застосування методів дисконтування
в цілому по країнах світу *
(млн. євро)
Показник
1997
1998
1999
2000
2001
Факторинг без права регресу
88657
90566
116491
144208
152736
Факторинг з правом регресу
33485
40514
52116
58605
60925
Всього факторинг
122142
131080
168607
202813
213661
Дисконтування рахунків
31516
32459
40263
55787
67759
Форфейтинг
9456
9981
16402
16028
10318
Загальний обсяг внутрішніх операцій з дисконтування
по Асоціації
163114
173521
225273
274628
291740
Експортні операції з дисконтування
7807
8317
12915
15906
17274
Імпортні операції з дисконтування
5239
5103
6432
7447
7853
Загальний обсяг міжнародних операцій з дисконтування
по Асоціації
13046
13420
19347
23353
25127
Загальний обсяг операцій з дисконтування по Асоціації
176160
186941
244620
297981
316866
Світовий обсяг внутрішніх операцій з дисконтування
389058
423977
539616
596729
671905
Світовий обсяг міжнародних операцій з дисконтування
26809
26672
33392
44483
48289
Всього по країнах світу
415867
500649
573008
641572
720194
* За даними Factors and Discounters Association [31]
Характерною ознакою розширення обсягів операцій дисконтування в господарській
діяльності окремих підприємств як на національному, так і міжнародних ринках є
розширення цих операцій в країнах Центральної та Східної Європи, які стали на
рейки ринкових перетворень. Так, тільки за чотири роки загальний обсяг операцій
з дисконтування в країнах Балтії зріс у 6,5 раз, в Угорщині за шість років – у
3,9 раз. І майже у 5 разів – у Польщі.
Найбільшим ринком факторингових послуг продовжує бути Європа, що представляє
64% світового обсягу факторингу, зі зростанням обсягу цих операцій за останній
рік на 18%. Зростання обсягу факторингових операцій в Америці склало 10%, а в
Австралії відбулося вражаюче збільшення – на 40%. Незначними були зміни в
Африці, тоді як в Азії відбулося навіть зменшення обсягів факторингу. Це
відбулося майже повністю тому, що з числа факторів випала Південна Корея, у той
час як інші азіатські регіони мали зростаючі обсяги факторингу [33]. Така
динаміка зростання обсягів операцій за цією прогресивною фінансовою технологією
свідчить про ефективність і зацікавленість суб’єктів міжнародної торгівлі у її
більш широкому впровадженні в перспективі.
Стосовно рівня впровадження методів дисконтування в Україні, то проведений
аналіз дозволяє зробити такі висновки: з всього спектра методів дисконтування
(факторинг, форфейтинг, дисконтування рахунків) в теперішній час активно
застосовується лише факторинг, причому його впровадження характеризується
такими особливостями. По-перше, факторинг стали застосовувати комерційні банки,
що в цілому природно, оскільки за українським національним законодавством
факторингові операції віднесені до фінансових. По-друге, в Україні операції,
які за своєю економіко-правовій природою нагадують факторинг, проводилися в
значних обсягах, але кінцевий результат таких операцій був спрямований не на
одержання дострокового фінансування підприємством-кредитором, а на розв’язання
кризи неплатежів. По-третє, тільки в останній час, коли спала гострота проблеми
неплатежів і банки були змушені розширювати спектр банківських продуктів для
своїх клієнтів з метою їх утримання, почалося впровадження факторингу у тому
класичному розумінні, яке існує у країнах з ринковою економікою. По-четверте,
теперішній рівень розповсюдження факторингу характеризується тим, що багато
підприємств бажають запровадити таку фінансово-кредитну технологію, але не всі
банки спроможні надати відповідний комплекс послуг по здійсненню факторингових
операцій в силу як недостатності фінансових ресурсів, так і необізнаності у
здійсненні таких операцій. Нами проаналізовано всі сайти комерційних банків,
які входять у перші п’ятдесят за рейтингом Української асоціації комерційних
банків, і тільки шість, як це свідчить розташована там інформація для клієнтів,
пропонують послуги з факторингу, та два – з форфейтингу. На жодному сайті не
була знайдена інформація про можливість одержання послуг з такого виду
дисконтування, як дисконтування рахунків. Отже,
- Київ+380960830922