РОЗДІЛ 2
Методика навчання учнів проектуванню в процесі вивчення технічних видів праці
2.1. Зміст навчального матеріалу і вимоги до відбору об’єктів проектування
Важливим завданням на уроках трудового навчання, що побудовані на засадах
організації проектно-технологічної діяльності школярів, є визначення і
обґрунтування змісту навчального матеріалу, який пропонується учням.
У сучасний зміст освіти, крім системи науково обґрунтованих знань, умінь і
навичок, включаються емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього світу і
досвід творчої діяльності.
Як уже зазначалося, проектно-технологічна діяльність здійснюється в чотири
етапи, на кожному з яких зважуються визначені завдання і виконуються ті чи інші
дії й операції. Отже, зміст матеріалу навчання школярів проектно-технологічній
діяльності можна умовно поділити на чотири частини:
- зміст, пов’язаний з навчанням учнів здійснювати організаційно-підготовчий
етап проектно-технологічної діяльності;
- зміст, пов’язаний з навчанням учнів здійснювати конструкторський етап
проектно-технологічної діяльності;
- зміст, пов’язаний з навчанням учнів виконувати технологічний етап
проектно-технологічної діяльності;
- зміст, пов’язаний з навчанням учнів вирішувати задачі заключного етапу
проектно-технологічної діяльності.
Таким чином, зміст навчального матеріалу, яким повинні оволодіти школярі під
час проектно-технологічної діяльності, буде складати систему знань, умінь,
навичок і особистісних якостей, що дозволяють учням успішно вирішувати задачі
щодо вибору, обґрунтування проекту, його якісного виконання, аналізу і
реалізації кінцевого продукту.
Отже, у структуру змісту проектно-технологічної освіти школярів входять
проектні та технологічні знання, уміння, навички і певні якості особистості.
Проектно-технологічні знання - це результат процесу пізнання сутності,
структури, способів, засобів і результатів творчої перетворювальної діяльності,
що знайшли адекватне відображення у свідомості людини у вигляді понять,
суджень, уявлень, умовиводів і теорій.
Проектно-технологічні уміння і навички - це засвоєні людиною способи
творчо-перетворювальної, техніко-конструкторської діяльності на основі
отриманих знань, відповідно до досягнутого рівня науково-технологічного
прогресу.
Якості особистості - це потенційні або актуальні властивості людини, що
формуються в учнів під час проектно-технологічної діяльності і є необхідними
для її успішного здійснення.
Виходячи із задач проектно-технологічної діяльності на кожному її етапі,
загальний зміст проектно-технологічної освіти школярів можна визначити в такий
спосіб.
Проектно-технологічні знання: базові технологічні поняття; способи
перетворювальної діяльності; зміст основних етапів проектно-технологічної
діяльності; сутність творчого проекту; вимоги до їхнього виконання, оформлення
і захисту; технологічні, економічні, конструктивні, економічні, маркетингові,
естетичні критерії оцінки проекту; властивості матеріалів та призначення
інструментів і пристосувань, що використовуються, правила і способи
користування ними; сутність основних методів розв’язання творчих завдань;
наукові основи моделювання і конструювання; сутність основних економічних
понять; сутність і призначення дизайну, дизайну-аналізу; сучасні вимоги
дизайну; правила виконання креслень, ескізів, малюнків; сутність поняття і
зміст компонентів культури праці; правила техніки безпеки при виконанні
конкретних технологічних операцій; наслідки проектно-технологічної діяльності.
Проектно-технологічні знання учнів повинні носити системний, інтегрований і
цілісний характер. Вони здобуваються в процесі вивчення різних шкільних
предметів, а також у ході безпосередньої організації проектно-технологічної
діяльності на уроках трудового навчання учнями 5-9 класів.
Нами виділені й проектно-технологічні уміння і навички: учням необхідно вміти
здійснювати пошук проблеми; вибирати найбільш технологічний, економічний
варіант проекту; підбирати найбільш придатні матеріали, інструменти,
пристосування і користуватися ними; складати технологічні карти, креслення,
ескізи, малюнки й інші графічні зображення; вибирати найбільш раціональну
технологію виготовлення виробу, визначати режими обробки деталей; розраховувати
витрати матеріалів і часу на виготовлення проекту; здійснювати контроль якості
обробки і збирання деталей проекту; застосовувати комп’ютерні технології в
проектно-технологічній діяльності; конструювати об’єкти й оформляти проекти за
допомогою ЕОМ, здійснювати конструювання, технічне і художнє моделювання
розроблюваних проектів; організовувати своє робоче місце; планувати свою
проектно-технологічну діяльність і передбачати її результати; дотримуватись
правил техніки безпеки, здійснювати самоаналіз та самооцінку досягнень і
недоліків проекту; визначати екологічні обмеження проекту, проводити його
екологічну експертизу; проводити дизайн-аналіз проекту; здійснювати економічне
обґрунтування проекту, проводити міні-маркетингові дослідження; захищати
виконаний проект; співвідносити проектно-технологічну діяльність з
передбачуваною майбутньою професією; визначати рівень своєї готовності до
проектно-технологічної діяльності.
Проектно-технологічні уміння повинні бути комплексними, гнучкими і мобільними.
Вони формуються і розвиваються шляхом спеціальних вправ, а також у процесі
виконання окремих технологічних операцій.
Основні якості особистості, які мають бути сформовані в процесі
проектно-технологічної діяльності, такі: працьовитість, самостійність,
техніко-конструкторсь
- Київ+380960830922