Ви є тут

Формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних закладах

Автор: 
Іванченко Євгенія Анатоліївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U001627
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. Експериментальна робота з реалізації моделі формування професійної
мобільності майбутніх економістів у процесі
навчання……………………………………………………………………….
2.1. Критерії, показники та рівні сформованості професійної мобільності
майбутніх економістів і методи їх дослідження……………......
2.2. Діагностика рівнів сформованості професійної мобільності в майбутніх
економістів на констатувальному етапі експерименту………….
2.3. Модель формування професійної мобільності майбутніх
економістів…………………………………………………………...................
2.4. Реалізація моделі формування професійної мобільності майбутніх
економістів…………………………………………….....................
2.5. Результати формувального експерименту та їх аналіз ………….....
Висновки з ІІ розділу…………………………………………………………..
ВИСНОВКИ……………………………………………………………….......
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………..
ДОДАТКИ……………………………………………………………………..
10
10
31
47
51
61
74
79
79
93
118
133
155
174
179
182
203
ВСТУП
Актуальність дослідження. Динамізм сучасних суспільних перетворень викликає до
життя потребу у фахівцях, які вміють аналізувати мінливі соціально-економічні
тенденції, приймати і реалізовувати нестандартні рішення в ситуації ринкової
конкуренції, скасовувати стереотипізацію з виробничої й особистісної сфер
взаємодії. Держава повинна забезпечувати підготовку кваліфікованих кадрів,
здатних до творчої праці, професійного розвитку, опанування та впровадження
наукоємних і інформаційних технологій, конкурентноспроможних на ринку праці, як
визначено в Концепції професійної освіти України та Національній доктрині
розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті. В цих умовах важливим завданням
професійної освіти стає формування професійної мобільності фахівця.
Професійна мобільність традиційно досліджувалася в соціології, зокрема у
класичних працях західних і радянських соціологів (Р.Бендікс, Т.Заславська,
С.Ліпсет, Р.Ривкіна, Е.Саар, П.Сорокін, М.Тітма, Г.Чередниченко, В.Шубкін та
ін.).
Професійна мобільність та конкурентоспроможність фахівця на ринку праці
розкрита в дослідженнях вітчизняних (Л.Данилова, Н.Ничкало, О.Симончук,
О.Щербак) та зарубіжних (П.Блау, Н.Василенко, Е.Корчагін, Г.Мухамедзянова,
О.Олейнікова, О.Філатов, Д.Чернилевській) учених. Професійній мобільності
присвятили свої дослідження К.Барбакова, В.Войнович, С.Кугель, І.Мартинюк,
В.Осовський, О.Шкаратан, В.Ядов та ін.
Зміни в соціально-економічній сфері потребують розробки та впровадження нових
підходів до формування змісту підготовки фахівця. Виникає необхідність
визначення умов формування конкурентоспроможних фахівців, які мають професійну
мобільність, що забезпечує здатність до швидкої адаптації в умовах постійного
поновлення техніки, технології, удосконалення організації праці, розвитку
соціально-культурної сфери.
Протиріччя між тенденціями розвитку української економіки перехідного періоду
та готовністю молодих фахівців прийняти нові форми економічної поведінки, а
саме: потребами ринку праці і пропозицією системи підготовки кадрів,
соціально-економічними умовами в державі й існуючою системою навчання,
впровадженням безперервної освіти та небажанням роботодавців відривати фахівців
від робочих місць тощо, а також недостатня розробленість педагогічних умов
формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у
вищих навчальних закладах й зумовило тему дослідження “Формування професійної
мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних
закладах”.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Тема дисертації входить
до плану науково-дослідної роботи ПНЦ АПН України (м.Одеса)
“Психолого-педагогічні засади особистісного розвитку в навчально-професійній
діяльності” (№0100U006391). Автором досліджувалася проблема формування
професійної мобільності майбутніх економістів у процесі навчання. Тема
дисертації і науковий керівник затверджені Вченою радою Південноукраїнського
державного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського (м.Одеса) (протокол
№ 7 від 26 лютого 2004 р.). Тема дослідження закоординована в координаційній
раді при АПН України (протокол № 5 від 25 травня 2004 р.).
Мета дослідження – теоретично обґрунтувати та експериментально апробувати
модель формування професійної мобільності майбутніх економістів у процесі
навчання у вищих навчальних закладах, визначити педагогічні умови її
реалізації.
Завдання дослідження:
Конкретизувати сутність і структуру феномена „професійна мобільність майбутніх
економістів”.
Визначити й науково обґрунтувати педагогічні умови формування професійної
мобільності майбутніх економістів у процесі навчання у вищих навчальних
закладах.
Виявити критерії, показники та охарактеризувати рівні сформованості професійної
мобільності майбутніх економістів.
Розробити й експериментально апробувати модель формування професійної
мобільності майбутніх економістів у процесі навчання.
Об’єкт дослідження – професійна підготовка майбутнього економіста у вищих
навчальних закладах.
Предмет дослідження – формування професійної мобільності майбутніх економістів
у процесі навчання у вищих навчальних закладах.
Гіпотеза дослідження – формування професійної мобільності майбутніх економістів
буде ефективним, якщо впровадити в навчальний процес модель, яка передбачає
реалізацію таких педагогічних умов: створення позитивної мотиваційної настанови
на професійну мобільність при особистісно орієнтованому навчанні; використання
міжпредметних зв’язків у процесі навчання майбутніх економістів; застосування
сучасних інформ