РОЗДІЛ 2
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПОНЯТЬ ЕКОЛОГО-ЕКОНОМІЧНОГО ЗМІСТУ ПРИ ВИВЧЕННІ ПРЕДМЕТІВ
ПРИРОДНИЧОГО ТА ЕКОНОМІЧНОГО ЦИКЛІВ
Логіка дисертаційного дослідження припускає розв’язання в цьому розділі таких
завдань:
- конструювання системи понять еколого-економічного змісту в курсі
загальноосвітніх дисциплін природничого та економічного циклу;
- розробка методики формування системи понять еколого-економічного змісту в
процесі навчання.
При розв’язанні поставлених завдань визначити вихідні положення, на які ми
будемо надалі спиратися при визначенні стратегії дослідницької діяльності.
Сучасні підходи до методики мають на увазі її розуміння як “сукупності
технічних прийомів і організаційних форм, системи методів послідовного і
найбільш ефективного дослідження, рішення задачі, досягнення мети і т. п.”
[179, 3-23].
Таким чином, методика розглядається як цілісна система, що характеризується
організацією її структурних компонентів, що перебувають у взаємозв'язку і
розвитку. Як компоненти методичної системи розглядаються: цільовий,
мотиваційний, змістовий, процесуальний (операційний), і результативний.
Як бачимо, компоненти екологічної та економічної освіти все частіше стають
предметом наукового дослідження. Відмітимо, що елементи змісту екологічної та
економічної освіти є взаємозалежними. Неможливе здійснення будь-якого виду
діяльності без елементарних знань і умінь, а уміння неможливі без практичної
діяльності, без її мети. Засвоєння людиною всіх елементів соціального досвіду
дає змогу їй не тільки легко інтегруватися із середовищем, але і намагатися
змінити його. У концепції змісту освіти великого значення набуває використання
комплексного потенціалу еколого-економічних знань.
Основні принципи добору змісту, форм і методів еколого-економічної
спрямованості освіти узгоджуються із загальними принципами дидактики і
відбивають специфіку освіти в цій галузі. Доповнена нами система принципів
еколого-економічної освіти в узагальненому вигляді буде виглядати так (Таблиця
2.1.):
Таблиця 2.1.
Система принципів еколого-економічної освіти.
Принципи
Зміст
Педагогічний ефект
Гуманізації
Орієнтація змісту освіти на здоровий спосіб життя і покращення стану
навколишнього середовища на основі ресурсо-збережувальних технологій. Ставлення
до природи як до унікальної цінності. Відповідальність людини за результати і
наслідки своєї діяльності.
Виховання особистої відповідальності за результати і наслідки своєї діяльності.
Виховання культури людських потреб, здорового способу життя, усвідомлення
соціальних норм і їх виконання.
Науковості
Космос – Земля – біосфера – ноосфера як етапи еволюційного розвитку.
Екосистемна будова середовища існування. Різноманітність і складність зв’язків
людства з біосферою і космосом.
Залучення до інтегративного світо-розуміння і глобального мислення. Стійке
спрямування до отримання знань і освіти. Оволодіння і вільне оперування
науковими поняттями.
Прогностичності
Основи прогнозування можливих шляхів розвитку людини і біосфери. Концепція
сталого розвитку на основі гармонізації відносин суспільства і природи.
Виховання потреб прогнозувати і проектувати своє майбутнє і майбутнє розвитку
життя на Землі. Розвиток уміння встановлювати асоціативні зв’язки .
Інтеграції
Виокремлення системи базисних міжпредметних ідей, що об’єднують всю сукупність
еколого-економічних знань.
Усвідомлена взаємодія теорії і практики в різних видах діяльності.
Рівневості
Сполучення факторів глобального, локального і регіонального рівнів, образів
світової культури і культури рідного народу.
Взаємодія емоціональної, інтелектуальної і вольової сфер особистості.
Продовж. табл. 2.1.
Практичної спрямованості
Участь кожного у розв’язанні еколого-економічних проблем.
Становлення еколого-економічної грамотності як риси особистості. Інтеграція
особистості з мікро- і макросередовищем.
Розкриття глобальних, регіональних і локальних еколого-економічних проблем
Випливає із особливостей сприйняття еколого-економічних проблем різного рівня.
Усвідомлення причин і наслідків місцевих еколого-економічних проблем потребує
розуміння їх взаємозв’язку з регіональними та глобальними проблемами.
Здійснення інтеграції з мікро- і макросередовищем. У процесі виявлення і
розв’язання еколого-економічних проблем студенти реалізують внутрішній
особистісний потенціал.
Єдності пізнання, переживань і дії
Покликаний забезпечувати становлення відношень до навколишнього середовища та
свого здоров’я.
Виховання почуття відповідальності, співчуття, співпереживання, щоб змінити
споживацьке ставлення до природи заради екологічних інтересів суспільства.
Формування стійких мотиваційних основ діяльності.
Неперервності
Направлений на організацію навчання, виховання і розвитку на всіх етапах освіти
Забезпечує сталий розвиток суспільства. Виховання особистості, яка вибудовує
свої відносини у рівновазі із інтересами суспільства, природи, наслідуючи
закони збереження природного простору.
Незважаючи на зростання ролі еколого-економічної компетентності особистості в
успішній її професійній діяльності, істотно змінити зміст шкільної освіти
внаслідок введення нових курсів і спецкурсів поки не видається можливим. Власне
кажучи, основним способом доповнення змісту шкільної освіти бажаної
спрямованості є заплановані нововведення у базисні дисципліни.
Тому необхідним є збагачення державного стандарту змісту освіти
еколого-економічними знаннями, які через свою специфіку інтегруються із
загальним змістом освіти.
Освіту еколого-економічної спрямованості ми розглядаємо як варіант змісту
базової освіти, що реалізує, крім ці
- Київ+380960830922