РОЗДІЛ 2
ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ТА МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ІННОВАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ В ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
2.1. Обґрунтування педагогічних умов формування інноваційної культури майбутніх працівників банківської галузі
Формування інноваційної культури майбутніх фахівців банківської справи вимагає створення таких умов, які дозволяли б ефективно вирішувати поставлену мету з урахуванням специфіки та особливостей майбутньої професійної діяльності у банківській галузі. Аналіз наукових джерел свідчить про те, що під формуванням розуміють "сукупність прийомів і способів соціального впливу на індивіда, який має на меті створити у нього систему певних соціальних цінностей, світогляд, концепцію життя, виховати соціально-психологічні якості і певний склад мислення" [14, с. 37]. Такий вплив стає можливим завдяки наявності комплексного педагогічного забезпечення процесу послідовного та поетапного формування інноваційної культури особистості майбутнього банківського службовця. Тому було визначено завдання визначити зміст педагогічних умов, необхідних для успішного формування інноваційної культури майбутніх банківських службовців.
Серед численних тлумачень слушним вбачається зокрема таке: умова - це "необхідна обставина, яка робить можливим здійснення, створення, утворення чого-небудь або сприяє чомусь [137, с. 632]. Тому, здійснюючи формувальний експеримент, ми намагалися створити такі обставини, які б максимально сприяли формуванню інноваційної культури у процесі професійної підготовки майбутніх банківських службовців. Досягнення цієї мети розглядається нами можливим завдяки дотриманню певних педагогічних умов.
Інноваційна культура не може бути природною властивістю особистості через те, що будь-яка культура є наслідком соціалізації, впливу макро- та мікросередовища й "формується двома шляхами: як стихійно, так і в результаті цілеспрямованої діяльності держави, педагогічних колективів тощо" [140, с. 74]. Людина набуває елементів інноваційної культури шляхом опанування соціального та культурного досвіду творчої реалізації нового, актуалізації саморозвитку, самоосвіти, самовиховання. Формування в особистості культурологічного підходу до інноваційної діяльності поетапно забезпечується шляхом надання їй цілеспрямованої та своєчасної педагогічної допомоги фахівцями ВНЗ, де вирішується проблема підготовки майбутніх банкірів із високим рівнем інноваційної культури [19; 22].
З'ясовано, що загальна проблема формування інноваційної культури сучасного фахівця банківської справи є такою, яка потребує конструктивного вирішення. Зокрема освітня характеристика бакалавра з банківської справи (6.050100) у переліку загальних вимог до властивостей і якостей випускника націлює на здійснення відповідних дій у напрямку підготовки конкурентоспроможного професіонала, а саме наголошує на необхідності формування в майбутніх фахівців банківської справи здатності "прогнозування та оцінювання економічних, політичних, соціальних, культурних явищ та подій", вміння "спираючись на дані аналізу, використовуючи новітні науково-практичні розробки в сфері банківського менеджменту, вміти застосовувати ефективні заходи щодо вдосконалення механізму залучення та використання банківських ресурсів", "прийняття рішень і вибору напрямку діяльності з урахуванням загальнолюдських цінностей та суспільних, державних, комерційних, особистих інтересів" та інших здатностей, які є базовими для того, щоб говорити про наявність інноваційної культури у професійній діяльності банкіра.
Ефективне формування інноваційної культури можливе завдяки виконанню певних педагогічних умов - таких складових навчально-виховного процесу, які виступають запорукою успішності у досягненні поставленої мети - підготовки банкіра з високим рівнем інноваційної культури (рис. 2.1).
Рис. 2.1. Педагогічні умови формування інноваційної культури майбутніх фахівців банківської справи
Всебічний аналіз проблеми формування інноваційної культури студентів спеціальності "Банківська справа" дозволив нам стверджувати, що педагогічними умовами ефективного формування інноваційної культури майбутніх фахівців банківської справи протягом їх професійної підготовки виступають (рис. 2.1):
1) застосування системного підходу до науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу у ВНЗ з відображенням сутності інноваційної культури;
2) сприяння розвитку мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до нового як відображення їх потреби у самовдосконаленні;
3) забезпечення спрямованості навчально-виховного процесу на підвищення рівня загальної культури особистості.
Провідною педагогічною умовою формування інноваційної культури майбутніх фахівців банківської справи визначено застосування системного підходу до науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу у ВНЗ з відображенням сутності інноваційної культури. Її здійснення вбачається необхідним з точки зору розгляду закладу освіти як відкритої (тієї, що отримує та віддає ресурси назовні) та дискретної (зі взаємопов'язаними елементами) системи.
Тому при побудові процесу формування інноваційної культури студентів зусилля було спрямовано на виконання таких основних принципів системності, як:
- первинність цілого стосовно до складових (ефективність функціонування інноваційної системи досягається завдяки первинності нового по відношенню до традиційного й старого та динамічній єдності цих категорій);
- принципу неадитивності (якості системи не дорівнюються сумі якостей її складових - елементи науково-методичного забезпечення процесу формування інноваційної культури не ототожнюються з цілісним результатом);
- принципу синергійності (односпрямованість дій складових системи посилює ефективність функціонування всієї системи - необхідний пошук балансу цілей старого, сучасного та нового в навчально-виховному процесі з приорітетністю напрямку новизни);
- принципу емерджентності (неповного зівпадіння цілей системи з цілями її складових - потребує чіткого в