Ви є тут

Формування національної самосвідомості учнів 9-11-х класів у процесі вивчення художніх творів історичної тематики (на матеріалі історичної прози).

Автор: 
Давидюк Марина Олександрівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
3405U002062
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОСВІДОМОСТІ
2.1. Експериментальна діагностика національного самоусвідомлення й особливостей
сприймання творів історичної прози учнями 9-11-х класів за­гальноосвітніх
навчальних закладів
Аналіз науково-методичної літератури з проблем формування національної
са­мосвідомості школярів зумовив розробку експериментальної програми, що
склада­лася з кількох етапів.
На першому етапі вивчалася наукова література, передовий педагогічний до­свід,
було підготовлено й проведено констатувальний зріз, за результатами якого
розроблялася й обґрунтовувалася програма формувального експерименту, що
про­водився на другому етапі експериментального дослідження. Третім етапом було
підбиття підсумків та узагальнення результатів експериментальної роботи на
кількі­сному і якісному рівнях.
Перед проведенням констатувального експерименту нами було обґрунтовано загальні
теоретичні положення, визначено сутність, структуру і функції феномена
національної самосвідомості, засоби її формування; проаналізовано потенційні
мо­жливості художніх творів історичного жанру в аспекті формування
національного са­моусвідомлення старшокласників; сформульовано мету
експерименту, критерії ви­значення рівнів сформованості національної
самосвідомості учня в процесі сприй­мання історичної епіки; здійснено вибір
методів діагностики.
Психологічні дослідження процесу формування національної самосвідомості
ґрунтуються на емпіричному вивченні змісту й еволюції «Я – концепцій» різних
груп індивідів. Йдеться про потребу адаптації індивідів до певного соціального
(на­ціонального, етнічного) середовища, до сучасних суспільних відносин, які
прийма­ються за норму людського життя [26; 316].
Вирішальним в онтогенетичному розвитку національної самосвідомості є за­своєння
способів взаємин зі світом нації, за допомогою яких дитина осягає зна­чення й
смисли національно-культурного середовища, національну культуру своєї
спіль­ноти. Таким чином, національна самосвідомість акумулює в собі форми
куль­турної діяльності попередніх поколінь.
Етапи формування національної самосвідомості в психології визначають реаль­ними
стадіями розвитку людини, переходу від дитинства до юності, від юності до
дорослості. На межах цих стадій відбувається специфічний злам колишніх форм
са­морозуміння, перехід до якісно нових уявлень про себе у світі (Р.Бернс,
Л.Божович, Е.Еріксон, І.Кон, А.Фасоля, М.Шульга та ін.).
Традиційно етнопсихологи виділяють три вікові етапи формування національ­ної
самосвідомості в дітей відповідно до різних онтогенетичних періодів (Й.Вирост,
Л.Дробіжева, І.Снєжкова та інші), зазначаючи, що національна самосвідомість
фор­мується дещо пізніше за інші форми самосвідомості [64; 118; 306]. Гадаємо,
така пе­ріодизація ще потребує уточнення. Як із нашого погляду, радше
психологічні особ­ливості віку впливають на процес становлення національної
самосвідомості, а етапи цього процесу не завжди можуть збігатися з віковими
межами, окресленими психо­логами.
Початковий етап формування національної самосвідомості припадає на дошкі­льний
і молодший шкільний вік (5-10 років) і характеризується нечітким усвідом­ленням
дитиною спільності з людьми своєї національності, невмотивованим вибо­ром
власної національної належності, фрагментарними знаннями про національне
загалом. На цьому етапі становлення національного самоусвідомлення чільну роль
у передачі національно-культурних кодів відіграє сім’я [208].
Другий етап розвитку національної самосвідомості відносять до підліткового віку
(11-15 років). Тут уже має місце усвідомлене ставлення до своєї нації. Діти
ці­кавляться історією, культурою свого та інших народів, у них починає
формуватися система уявлень і оцінок культурних та психологічних особливостей
своєї націона­льної спільноти порівняно з іншими. Національна самоідентифікація
відбувається за принципом: «Я такий, як і мій народ».
Третій етап охоплює старший шкільний вік (16-17 років). У цей період
зміцню­ється усвідомлення своєї національної належності, кристалізується
мотивація ви­бору цієї належності, «вибудовується» національний світогляд. У
старшому шкіль­ному віці на формування національної самосвідомості дитини
найбільший уплив чинить школа, цілеспрямовано керуючи процесом розвитку
самосвідомості особис­тості, її національної спрямованості. Національна
самоідентифікація відбувається за принципом: «Я – представник своєї
національної спільноти».
Цікаво, що найважливіші вікові періоди для виховання у дитини національного
духу було визначено ще у виданій 1948 року в Філадельфії праці українського
філо­софа Ю.Русова «Душа народу і дух нації». Йшлося, по суті, про формування
націо­нальної самосвідомості. Ю.Русов зауважує, що «до семи років дитина
сприймає ото­чення без власної критичної думки. Роль виховання полягає
насамперед у розвит­кові духа, волі і свідомості. У віці 14-21 та 21-28 років є
дуже сильний і лишається на ціле життя вплив подій, ідей і оточення, що формує
свідомість» [282, с. 43-44].
Визначення структури національної самосвідомості як особистісно-психологіч­ного
феномена в сучасних наукових підходах має певні розбіжності.
Українські науковці М.Варій, В.Жмир, І.Кресіна, У.Нетаврована, Р.Осипець,
В.Пустотін, Ю.Римаренко, А.Фасоля, детермінуючи національну самосвідомість як
осягнення індивідом своєї національної належності, специфічних рис власної
нації, її історичного минулого, ставлення до національних цінностей, вирізняють
у струк­турі цього утворення моменти самопізнання (усвідомлення специфічних рис
своєї нації, що відрізняють її від інших н