РОЗДІЛ 2
КОГНІТИВНО-СЕМАНТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АНГЛОМОВНИХ ТЕКСТІВ З КІНЕМАТОГРАФІЧНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ
2.1. Тематичні особливості текстів з кінематографічної проблематики
Одна з важливих задач періодичних видань полягає в тому, щоб постійно тримати в полі зору величезний потік кінопродукції, допомагати глядачам орієнтуватися в ньому.
Переглядаючи шпальти газети чи журналу, сторінки періодичних видань в Інтернеті і звертаючи увагу на заголовки, читач швидко схоплює зміст матеріалу. Розміщення публікацій під загальною рубрикою, заголовком чи "шапкою" полегшує систематизацію, групування матеріалів на полосі чи в усьому номері. Досліджувані нами ТКП - анотації, короткі огляди, стислі рецензії, розгорнуті рецензії та інтерв'ю - осмислюють новинки американської кінопродукції і містяться в розділах Society & the Arts [Newsweek], Movie Review [The Los Angeles Times], Books, Arts and Manners / Film [National Review], Books & the Arts [The New Republic], the Critics / the Current Cinema [The New Yorker], Film Review [The New York Times], Movies [The Rolling Stone], Entertainment [USA Today], Cinema [Time]. Назва рубрики допомагає читачеві швидко зорієнтуватися у виданні та знайти матеріал, що його цікавить.
Тематика ТКП відповідає основним темам, що є актуальними сьогодні на американському кіноекрані. Тема тексту може бути сформульована у вигляді речення, групи речень чи у вигляді схеми опорних слів [195, с. 215]. У ТКП нами виявлені наступні опорні лексичні та синтаксичні одиниці, що вводять основні теми, висвітлювані в сучасному американському кінематографі: the real story is ..., to be the story of..., to tell the story of ..., the subject of this movie ..., "A Beautiful Mind" / film / movie / story / drama / play is about ..., the movie's central focus, ... as its central topic, dramatization of..., emphasis is on ..., the heart of the story here is / its heart is ..., the film portrays..., themes that are worth exploring тощо.
Аналіз ТКП з урахуванням вищезазначених мовних одиниць дозволив виділити їхній основний тематичний репертуар, що відповідає сучасним американським кінофільмам (див. табл. 2.1):
Таблиця 2.1.
Тематичний репертуар сучасних американських кінофільмів
ТемаКількість мовних одиницьЛюдина та її характеристики:94а) внутрішній світ53б) стосунки між людьми15в) життя8г) інтелектуальні характеристики4д) смерть3Країна17Бізнес12ЗМІ12Злочинність 11Кохання6Сім'я5Війна 5Культура5Історія4Наркотики3Зло2Екологія 2Релігія 2Політика 2Усього265
Результати кількісного аналізу свідчать, що в центрі уваги сучасних американських художніх фільмів і, відповідно, ТКП знаходиться:
* персонаж-людина, її внутрішній світ: ... I think that films are about people (Titanic: 336); "This is not really a movie about a lawsuit," Soderbergh continues. "It's about a person who cannot seem to reconcile how she views herself with how others view her" (EB: 362);
* інтелектуальні характеристики: ... the movie ... remains a mediocre rendition of his great mind (BM: WP 21.12.01);
* стосунки з іншими людьми: The movie chronicles Wigand's relationship with "60 Minutes" producer Lowell Bergman ... (The Insider: 335);
* основні проблеми, з якими вона стикається, а саме наркотики: ... Traffic will do ... with some truth about American drug problems (Traffic: New Republic 22.1.01);
* злочинність, напр., The story ... concerns a murder case that whirls through the corridors of the Los Angeles Police Department (LAC: SFE 19.9.97); This is the story of a movie. About crime and violence. Corruption (LAC: SFC 17.4.98);
* значний вплив ЗМІ, напр., It made me realize that the perception of the film, no matter what you do, is that it's about tobacco and it's about TV'' (The Insider: 398). There is, I admit, a contradiction in a film about journalism that itself manipulates the facts (The Insider: CST 5.11.99).
Відображення дійсності в кінематографі є засобом пізнання людського буття в усіх його проявах, закономірностях, невирішених питаннях [19, c. 200]. Оскільки кіно відображає дійсність [202, c. 72], то теми сучасного кінематографу співзвучні проблемам американського суспільства. Кінофільм є тим значнішим, чим більш значних проблем свого часу він торкається [19, c. 113]. Кінопродукція значною мірою залежить від суспільних і державних морально-естетичних установок. Так, тематичний репертуар ТКП і кінопродукції свідчить про те, що найвищою цінністю в американському суспільстві залишається людина як особистість, що має певні фізичні й духовні характеристики, людина з її почуттями, думками, така, що взаємодіє з іншими членами суспільства. Отже, актуальними сьогодні виявляються проблеми злочинності, наркоманії, забруднення, війни, ЗМІ, бізнесу, сім'ї та політики.
2. 2. Семантичний простір текстів з кінематографічної проблематики.
На нинішньому етапі розвитку науки про мову текст розуміють як лінгвокогнітивний об'єкт, пов'язаний з вербальною репрезентацією знань [125, с. 513]. Знання про сучасний американський кінематограф, виражене за допомогою мовних форм, становить семантику ТКП. Такі тексти аналізують художні фільми як креолізовані тексти і є основою виділення ключових концептів сучасного американського кінематографу. При аналізі когнітивного аспекту ТКП було змодельовано знання сценаристів, режисерів, акторів, критиків про художні фільми, які містяться в семантиці цих текстів, визначено способи представлення цього знання та співвіднесено його з відповідними засобами мовного вираження. Сукупність мовних засобів ТКП здатна активізувати при їх сприйнятті сукупність концептів як певну суму знань про сучасний американський кінематограф.
Концептуальна модель семантичного простору ТКП включає дві семантичні зони: ядерну та периферійну. Ядерна зона втілює основний зміст (сюжет) художнього фільму. Периферійна семантична зона репрезентує аналіз та оцінку роботи режисерів, сценаристів, акторів, містить назву рубрики, у якій