РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ У МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ....................................................................................................75
2.1. Рівні сформованості комунікативних умінь у майбутніх менеджерів...........................................................................................75
2.2. Обґрунтування педагогічних умов формування у майбутніх менеджерів комунікативних умінь...........................................................................91
2.3. Зміст та форми організації навчально-пізнавальної діяльності студентів на заняттях з іноземної мови....................................................128
2.4. Аналіз результатів дослідно-експериментальної роботи...................161
Висновки з другого розділу..............................................................175
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.................................................................178
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...........................................................184
ДОДАТКИ....................................................................................202
ВСТУП
Актуальність проблеми дослідження обумовлена соціально-економічними, соціокультурними і психолого-педагогічними факторами суспільного розвитку. Новітні інформаційні й організаційно-діяльнісні технології, причетність широкого кола людей до вирішення проблем у різних галузях нашого суспільства диктують необхідність реалізації комунікативних можливостей людини.
Актуальність проблеми формування комунікативних умінь у процесі вивчення іноземних мов зумовлена також розширенням зовнішньоекономічних зв'язків України, виходом її на світовий ринок, посиленням процесу вивчення світового досвіду і його адаптації до соціально-економічних умов нашого суспільства. Знання іноземної мови стає однією з важливих вимог підготовки фахівців в умовах ринку праці. Сьогодні істотно змінюються вимоги до рівня володіння фахівцями усіх рівнів іноземною мовою, першорядного значення набувають практичні навички, що передбачають знання ділової мови в усному та писемному мовленні, уміння використовувати іноземну мову у своїй професійній діяльності.
Нова соціально-економічна політика в Україні, у тому числі перехід до ринкових відносин, входження у світову економічну систему, інтенсивний розвиток міжнародних контактів, створення спільних підприємств, зажадали від вищої школи посилення уваги до підготовки майбутнього фахівця до комунікативної діяльності, до оволодіння культурою ділового спілкування. Не дивлячись на досить велику кількість наукових досліджень, проведених у галузі проблеми ділового спілкування, разом з тим, до цього часу відсутні цілісні дослідження формування комунікативних умінь у студентів засобами іноземної мови у контексті їх професійної підготовки.
Готовність до ділового спілкування стає сьогодні одним з найважливіших показників соціально-професійного статусу фахівця. Виконання такого соціального замовлення актуалізує проблему формування комунікативних умінь майбутніх менеджерів у процесі вивчення іноземних мов. Навчання іноземній мові стає одним з провідних компонентів системи професійної освіти.
Тим часом, вивчення стану викладання іноземної мови у ВНЗ показує, що рівень володіння іноземною мовою їхніх випускників не відповідає вимогам сучасного ринку праці. Причина існуючого стану - недостатня розробленість проблеми навчання іноземним мовам студентів у вищих навчальних закладах немовного типу у тісному зв'язку з отримуваною професією, з вимогами сучасного ринку праці.
В наявності протиріччя між соціальним замовленням суспільства на фахівця, що володіє практичними навичками використання іноземної мови у своїй професійній діяльності, та існуючою теорією і практикою навчання іноземній мові у ВНЗ.
Різні аспекти розглянутої нами проблеми висвітлені в роботах провідних філософів, психологів і педагогів: соціальні проблеми спілкування Г.М.Андрєєва, А.П.Буєва, Б.Ф.Ломов; питання сприйняття й оцінювання людьми один одного - О.О.Бодальов, В.І.Мясищев; зв'язок моральної свідомості і спілкування - М.С.Каган, І.С.Кон, М.І.Лісіна; співвідношення розвитку особистості і її саморегуляції - А.В.Мудрик, Ю.А.Миславський; проблеми підготовки викладача до педагогічного спілкування - К.Н.Волков, В.С.Грехнєв, В.Г.Казанська, В.А.Кан-Калик, В.А.Козаков, Н.Ю.Посталюк, В.В.Каплінський. А.І.Хараш.
Питання теорії і методики навчання іноземній мові у професійних навчальних закладах розглядалися в дослідженнях А.А.Миролюбова, А.В.Парахіної, С.А.Тилкіної, І.М.Берман, Р.А.Кузнецової, С.К.Фоломкіної і ін.
Завдання навчання іноземній мові відображені в роботах Н.Н.Трубнікова, Г.І.Батуріної, В.С.Цетліна, З.М.Цвєткової, О.Н.Москальскої та ін.
У контексті розроблювальної проблеми за останні роки виконаний ряд дисертаційних досліджень у наступних напрямах:
- зв'язок навчання іноземній мові в немовному вузі з професійною підготовкою фахівців (Т.Л.Шепеленко; О. І.Самойленко);
- навчання усному професійному спілкуванню іноземною мовою в немовному вузі (І.В.Самойлюкевич, Н.Д.Соловйова, Л.І.Богатикова, Л.І.Девіна, Л.В.Шилак, В.М.Селезньова, М.Г.Кочнєва, Т.В.Кучма);
- професійно спрямоване навчання читанню іноземною
мовою в немовному вузі (І.Я.Колесникова, М.Е.Багдасарян, Т.Ю.Полякова, А.Я.Гайсина, Е.В.Тарасова, А.К.Оперенко).
Аналіз рівня підготовленості випускників ряду вузів до комунікативної діяльності дозволяє виділити істотні недоліки у формуванні комунікативних умінь. Насамперед, це низький рівень загальної комунікативної компетенції, недостатність проектних знань ведення ділових зустрічей, бесід і переговорів, відсутність умінь рівнобіжної реалізації активного слухання й уявного аналізу, уміння моделювати свою позицію і ставлення до неї партнера, невміння встановлювати і підтримувати міжособистісні ділові контакти.
Аналіз навчального процесу показує, що н
- Київ+380960830922