РОЗДІЛ 2. ПЕРЕДУМОВИ ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ ЗРОСТАННЯ ПРИБУТКУ МОЛОКОПЕРЕРОБНИХ
ПІДПРИЄМСТВ
Аналіз конкурентного середовища молокопереробних
підприємств
Відповідно до алгоритму формування стратегії зростання прибутку
молокопереробних підприємств, поданого в п.1.3 даного дослідження, основним
етапом у процесі розробки стратегії є здійснення стратегічного аналізу
зовнішнього й внутрішнього середовища функціонування підприємства.
З метою виявлення впливу зовнішніх чинників на стан молокопереробних
підприємств проаналізована галузева ситуація, що склалася на ринку молока й
молочної продукції.
Маючи одні з найкращих природних умов для виробництва молока, Україна все ще не
розв'язала проблему насичення ринку конкурентноздатною молочною продукцією, що
показано на рис. 2.5.
Рис. 2.5 Динаміка виробництва основних молочних продуктів в Україні
Як свідчать дані представлені на рисунку, після постійного зниження обсягів
виробництва молочної продукції до 1997 року, у 1998 році почалися позитивні
зміни у випуску молочних продуктів. Показники темпів приросту їхнього
виробництва до попереднього року склали в 2000 році 28,7 %, у 2001 році – 34,9
%. У 2002 році, порівняно з 2001 роком, обсяги виробництва молочної продукції
знизилися на 1,9%. У 2003 році відбулося також зниження обсягів виробництва
молокопродукції до попереднього року на 22,8 %. За сім місяців (січень-липень)
2004 року виробництво молока становило близько 8,1 млн. тонн, що на 130 тис.
тонн, або на 1,6% менше ніж показник виробництва за аналогічний період 2003р.,
що обумовлено, насамперед, зменшенням виробництва сухих молочних продуктів
(СМП) на 26,2 % і масла тваринного на 10,1 %. Хоча слід зазначити, що
виробництво СМП у 2003 році вище показника 2002 року на 5,6 тис. тонн, або
майже на 51 %. Сприятлива ринкова кон'юнктура для експорту сухих молочних
продуктів 2002 року обумовила зростання обсягів їхнього виробництва порівняно з
попереднім роком майже вдвічі. Виробництво масла тваринного в 2002 році також
вище показника 2003 року на 10 % за рахунок збільшення в 2002 році експорту
цього молочного продукту. Зміна урядової політики й нарощування боргу
неповерненого ПДВ призвели до скорочення виробництва СМП і масла вершкового в
2003 році майже до обсягів споживання на внутрішньому ринку.
Показники вироблення інших молочних продуктів в 2003 році значно більші, ніж у
2002 році. Найвищі темпи приросту відносно 2002 року спостерігалися за групою
кисломолочних продуктів (21,7 %), у тому числі йогуртів – на 46,4 %, сметани -
на 26,5 %, кефіру - на 20,3 %. Порівняно з 2002 роком на 22,9 % зросло
виробництво твердих сирів.
Аналіз асортименту й обсягів виробництва молока, виробленого на підприємствах
молочної промисловості Одеської області всіх форм власності показав, що за
період з 1990 року по 2003 рік різко скоротився обсяг виробництва всіх
різновидів продуктів (табл.2.4 ) .
Таблиця 2.4
Динаміка обсягів виробництва продукції молокопереробної галузі Одеської
області
(в % до 1990)
Різновиди продукції
1990=100 %
1995
1998
1999
2000
2001
2002
2003
Сири жирні
32,2
22,3
17,4
15,7
23,1
20,7
20,5
Продукція з незбираного молока
15,8
9,5
10,4
6,2
8,3
9,9
10,1
Сухе незбиране молоко
18,8
2,3
3,1
4,7
6,3
5,5
5,2
Знежирена молочна продукція
22,7
4,7
9,4
11,7
18,8
17,2
14,4
Дані, наведені у таблиці, свідчать про стійку тенденцію до зниження рівня
виробництва основних різновидів молочної продукції підприємствами Одеської
області порівняно з 1990 роком. Рівень виробництва молокопродуктів у 2003 році
складає менше третини рівня 1990 року.
Виробництво сирів жирних зменшилося в 2003 році порівняно з 1990 роком на 79,5
%, знежиреної молочної продукції – на 85,6 %, продукції з незбираного молока -
на 89,9 %, сухого знежиреного молока – на 86,8 %.
Аналіз зменшення обсягів виробництва продукції молокопереробної галузі свідчить
про те, що однією з головних причин цього процесу є скорочення обсягів
виробництва сільськогосподарської сировини. Про це свідчать порівняльні дані
обсягів переробки молока в натуральних показниках на підприємствах Одеської
області.
Дефіцит сировини призводить до значного зниження рівня використання власних
виробничих потужностей підприємств молокопереробної галузі. Ця тенденція
притаманна як досліджуваним підприємствам Одеської області, так і по Україні в
цілому. Середній рівень завантаження виробничих потужностей молокопереробних
підприємств становить 25-30% (табл.. 2.5).
Таблиця 2.5
Наявність і використання виробничих потужностей молокопереробних підприємств в
Україні, 2003р.
Підприємство
Потужності, тис. тонн переробки молока на рік
Обсяги переробки молока, тис. тонн на рік
Коефіцієнт використання виробничої потужності, %
1.ВАТ«Маслосирбаза «Янтар»
25,0
9,0
36,0
2. ВАТ «Балтський МКК»
125,0
71,0
57,0
3. ВАТ «Тульчинський маслосирзавод»
75,0
23,3
31,0
4. ТОВ «Андрушевський маслосирзавод»
75,0
18,8
25,0
5. ВАТ «Роменський молкомбінат»
50,0
11,0
21,9
6. ВАТ «Житомирський маслозавод»
37,5
9,1
24,3
7. ВАТ «Хорольський МКК»
125,0
27,3
21,8
8. ВАТ «Вінницький міськмолзавод»
37,5
7,5
20,0
9. ВАТ «Молочанський МКК»
25,0
5,4
21,5
10. ВАТ «Новатор»
25,0
4,9
19,4
11. ВАТ «Галактон»
125,0
51,5
41,2
12. ЗАТ «Лакталіс - Україна»
37,5
13,1
35,0
13. ЗАТ «КМК «Промресурс»
25,0
4,6
18,5
14. АК «Комбінат «Придністровський»
25,0
4,5
18,0
15. ВАТ «Харківський міськмолкомбінат»
25,0
4,9
19,4
16. ВАТ«Шосткінський міськмолзавод»
75,0
21,6
28,