РОЗДІЛ 2
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ рівня розвитку КОНКУРЕНТОЗДАТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ
На основі моделі конкурентоздатності майбутніх менеджерів, розробленої на
першому етапі дослідження, на другому етапі проведено емпіричне дослідження
рівнів розвитку конкурентоздатності майбутніх менеджерів. У зв’язку з цим, у
другому розділі викладено методику та організацію констатуючого етапу
дослідження, визначено рівні розвитку основних структурних складових
конкурентоздатності майбутніх менеджерів та проаналізовано динаміку їх
розвитку. Окрім того, представлено рівень розвитку узагальнюючих показників
основних структурних компонентів конкурентоздатності та конкурентоздатності
загалом майбутніх менеджерів (загалом по факультету, де готують менеджерів).
Також виявлено основні соціально-психологічні чинники, які впливають на рівень
конкурентоздатності майбутніх менеджерів: а) спеціальність фахівців у процесі
навчання у вищому навчальному закладі; б) курс навчання у вищому навчальному
закладі; в) стать майбутніх фахівців.
2.1. Мета, завдання, методика та організація констатуючого етапу дослідження
Як уже зазначалось раніше, мета констатуючого експерименту полягала у
визначенні рівнів та динаміки розвитку конкурентоздатності майбутніх
менеджерів.
Згідно з поставленою метою було визначено завдання дослідження:
1. Проаналізувати рівні та динаміку розвитку основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів у процесі навчання у вищому
навчальному закладі (протягом першого-четвертого курсів).
2. Визначити рівень розвитку узагальнюючих показників основних структурних
компонентів конкурентоздатності та конкурентоздатності загалом майбутніх
менеджерів (загалом по факультету, де готують менеджерів).
3. Дослідити основні соціально-психологічні чинники, які впливають на рівень
конкурентоздатності майбутніх менеджерів: а) спеціальність фахівців у процесі
навчання у вищому навчальному закладі; б) курс навчання у вищому навчальному
закладі; в) стать майбутніх фахівців.
Констатуючий етап дослідження включав три частини – підготовчу, основну та
завершальну.
Підготовча частина дослідження включала два основні етапи.
Перший етап дослідження полягав у розробці програми та методики дослідження.
Другий етап був спрямований на підготовку і проведення дослідження для
виявлення якостей, властивих конкурентоздатній особистості майбутнього
менеджера. З цією метою була сформована і обстежена група експертів, в яку
увійшли 20 осіб жіночої та чоловічої статі віком від 25 до 35 років, які
працюють в Запорізькому регіоні і є авторитетними фахівцями-менеджерами у своїх
галузях.
Основна частина дослідження складалася з трьох етапів.
Перший етап був спрямований на вивчення рівнів та динаміки розвитку
конкурентоздатності майбутніх менеджерів у процесі навчання у вищому
навчальному закладі. Даний етап включав такі три основні підетапи:
1) аналіз рівнів та динаміки розвитку основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів 1-4 курсів; 2) визначення рівня
розвитку узагальнюючих показників основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів (загалом по факультету, де готують
менеджерів); 3) визначення рівня розвитку узагальнюючого показника
конкурентоздатності загалом майбутніх менеджерів (загалом по факультету, де
готують менеджерів).
Завдання другого та третього етапів полягало в аналізі основних
соціально-психологічних чинників, які впливають на рівень конкурентоздатності
майбутніх менеджерів: а) спеціальність фахівців у процесі навчання у вищому
навчальному закладі; б) курс навчання у вищому навчальному закладі; в) стать
майбутніх фахівців.
Другий етап дослідження також включав три підетапи:
1) аналіз рівнів та динаміки розвитку основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів 1-4 курсів (порівняно з майбутніми
фахівцями інших спеціальностей –математиками та біологами); 2) визначення рівня
розвитку узагальнюючих показників основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів 1-4 курсів (порівняно з майбутніми
фахівцями інших спеціальностей – математиками та біологами); 3) визначення
рівня розвитку узагальнюючого показника конкурентоздатності майбутніх
менеджерів, 1-4 курсів (порівняно з майбутніми фахівцями інших спеціальностей
–математиками та біологами).
Третій етап дослідження також включав три підетапи:
1) аналіз рівнів та динаміки розвитку основних структурних компонентів
конкурентоздатності майбутніх менеджерів-дівчат та майбутніх менеджерів-юнаків
1-4 курсів; 2) визначення рівня розвитку узагальнюючих показників основних
структурних компонентів конкурентоздатності майбутніх менеджерів-дівчат та
майбутніх менеджерів-юнаків (загалом по факультету); 3) визначення рівня
розвитку узагальнюючого показника конкурентоздатності майбутніх
менеджерів-дівчат та майбутніх менеджерів-юнаків (загалом по факультету).
Емпіричне дослідження проводилось протягом 1998-2002 рр. у Запорізькому
національному університеті з декількома групами респондентів.
Перша група – студенти 1-4 курсів факультету «соціології та управління»,
спеціалізація «управління персоналом» і «управління соціальними процесами». В
основному дослідженні брало участь – 219 майбутніх менеджерів жіночої і
чоловічої статі (основна група). Для визначення рівня конкурентоздатності
майбутніх менеджерів було проведено лонгітюдне дослідження. Дослідження
проводилося протягом чотирьох років з одним і тим же контингентом.
Друга група – студенти першого-четвертого к
- Київ+380960830922