РОЗДІЛ 2
ЕКСЛІБРИС ЯК СОЦІАЛЬНЕ І КУЛЬТУРНЕ ЯВИЩЕ
2.1. Протоекслібрис – ознака культури рукописної книги XVI - XVII ст.
Ще до виникнення друкованого екслібриса й до появи друкованих книг власники
рукописів - здебільшого справжні цінителі книг - шукали засоби, які б
підкреслювали їхній зв‘язок з манускриптами, що належали їм. На замовлення
київських князів рукописи прикрашалися портретними зображеннями. Так, в
Ізборнику Святослава 1073 р. одна мініатюра показує сім'ю великого князя
Святослава: його самого з книгою в руках, дружину та синів. Є князівські
портрети в додатковій частині Егбертівського кодексу - Псалтирі Гертруди
1078-1087 рр. (Національний археологічний музей м.Чівідале, Італія). В
Мукачівському Псалтирі початку XV ст. з Закарпаття вміщено художню та
історично цінну мініатюру з зображенням поряд із Христом і царем Давидом -
замовника книги Іоанна Логофета, який шанобливо подає Христові книгу.
Рукописи прикрашалися також гербами замовників, тобто протоекслібрисами.
Грецька приставка прото - «рсщфот» [190, с. 555] означає першість,
первинність, у даному випадку екслібрисів. Їх малювали вручну водяною фарбою
типу гуаші, іноді золотом. Зустрічаються вони на теренах України-Руси доволі
рідко, тому дослідники книги фактично не звертали на них уваги, до того ж
більшість давніх рукописів знаходиться поза межами країни. Виняткового
значення набуває тут вивчення факсимільних видань, які точно відтворюють
оригінали.
Коли ж з‘явилися перші протоекслібриси? Треба зазначити, що найдавніший
протоекслібрис з‘являється наприкінці ХІІ ст. У Ватіканській бібліотеці
зберігається Баварський кодекс 1188 р. з мініатюрою, яка зображує
романо-германського короля Фрідріха І Барбароса (з 1155 р. імператор), що
сидить у горделивій позі, тримаючи в руці Державу. Поруч зображення людини,
вдвічі меншої за масштабом, яка шанобливо протягує імператору книгу. Довкола
арочної композиції йде довгий напис, в якому виділено слово “книга” [257, с.
4]. Біля 1410 р. виконано протоекслібриси Миколая Слупки та Войцеха Ястшенбца
(обидва в Служебнику з Капітульної бібліотеки в Гнєзно) [194, с. 270-271].
Герби в них розташовані внизу сторінки: перший – під ілюстрацією, другий –
органічно вписаний в орнаментальне оформлення сторінки з текстом. З початком
книгодрукування у другій половині XV ст. у країні Гутенберга – німецького
винахідника європейського книгодрукування, а також у Японії, зустрічаються
перші друковані на папері екслібриси. Одночасно з ними набули поширення
суперекслібриси, які досягли найбільшого розквіту в XVI-XIX ст. Польський
дослідник екслібрисів А.Ришкевич (йому завдячуємо першою згадкою на теренах
СРСР терміну “протоекслібрис” – П.Н.), вважає, що вони набули широкого
розповсюдження в XV ст., у тому числі й на інкунабулах. Зникають десь біля
середини XVI ст. [173, с. 268-269]. Кількість відомих протоекслібрисів у
Польщі перевищує сотню. Як правило, їх вкомпоновували в бордюр, який прикрашав
рукопис. Найчастіше герб розміщували в нижній частині першої сторінки.
На теренах Росії, наприклад, ними взагалі не користувалися. Упорядники
альбому-каталогу екслібрисів у зібранні Наукової бібліотеки Московського
державного університету ім.М.В.Ломоносова лише констатують факт присутності
гербів власників без будь-якого тексту на старих західноєвропейських
рукописних книжках. Вони також стверджують, що «мальовані екслібриси не мали
широкого розповсюдження і побутували в ті часи, коли бібліотеки були
невеликими» [102, с. 8].
Треба зазначити, що у зв‘язку з тим, що комплексного наукового дослідження
українського екслібриса не проводилось, то дисертантом вперше було оприлюднено
дослідження про українські протоекслібриси на Міжнародній науковій конференції,
присвяченій 1000-річчю літописання і книжкової справи в Україні, яка відбулася
в НБУВ у жовтні 1998 р. [155, с. 233-244]. До речі, й по сьогоднішній день ні
останній “Словник іншомовних слів”, який уклав Україномовно-інформаційний фонд
НАН України при Національному університеті ім.Тараса Шевченка, ні “Великий
тлумачний словник сучасної української мови” не подають термін
“протоекслібрис”у працях [191, 32].
Перший український протоекслібрис прикрашає рукописний “Київський псалтир” 1397
р. Його дослідників завжди цікавили, передусім, високохудожні ілюстрації, та
після появи факсимільного видання з окремим томом тенденційних наукових
коментарів Г.Вздорнова, який стверджував приналежність пам'ятки до писемності
Північно-Східної Русі, загострився інтерес до історії її походження.
Виняткового значення набув протоекслібрис, який став зв'язуючою ланкою між
книгою і власником, допоміг установити долю книги на певному етапі існування,
висвітлюючи культуру України-Руси (рис.2.2). В основі найдавнішого
протоекслібриса червона, обведена синім, шестикутна зірка, під якою такого ж
кольору півмісяць. Над ними, на зеленому тлі, справа вгорі зображено орла з
розпростертими крилами, зліва - два крила. Внизу композиції, справа - синього
кольору сокира з червоним сокирищем, зліва - червона стріла, вістрям до гори.
Все це обрамлено широкою орнаментованою рамкою, яку увінчує дворянська
корона. Шрифтові написи довкола гербової композиції доводять приналежність
герба Глембицькому.
Протоекслібрис А.Глембицького, власника Київського псалтиря 1397 р.,
намальований на початку XVI ст. на окремому аркуші і цілком відповідає
принципам оформлення тогочасної книги. У характері виконання протоекслібриса, у
конструктивній побудові, пропорціях елементів
- Київ+380960830922