Ви є тут

Педагогічні умови використання ділових ігор у підготовці майбутніх економістів

Автор: 
Захарченко Наталя Вікторівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U003020
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ДІЛОВИХ ІГОР У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ
ЕКОНОМІСТІВ
2.1. Специфічні педагогічні умови проведення комплексних ділових ігор у процесі
фахової підготовки економістів
Останнім часом ділові ігри знаходять усе ширше застосування в самих різних
галузях: в основному в економіці і політиці, а також у соціології, екології,
адмініструванні, освіті, міському плануванні, історії. Ігри використовуються
для підготовки фахівців у відповідних галузях, для прогнозування
результативності та апробування нововведень. Розробляються ділові ігри і як
спосіб комунікації між фахівцями різних галузей, як особлива мова майбутнього.
Метою використання ділової гри в підготовці економістів є не лише передавання
студентам визначених знань і умінь, що відповідають сучасному рівневі розвитку
науки, а й навчання їх самостійно здобувати ці знання.
Проаналізувавши цілі освітньої та професійної підготовки, зміст освіти, місце
фахівця в структурі господарства держави, вимоги до його компетентності та
інших соціально значущих властивостей і якостей [176], ми висловлюємо
припущення, що найбільш ефективною діяльністю студентів в ігровій ситуації може
бути рольова взаємодія, закладена в комплекс­ній грі. Під комплексністю ділової
гри ми розуміємо поєднання рольових та імітаційних аспектів гри, синтез її
основних функцій, міждисциплінарність поставлених завдань, інтегрований підхід
до застосування та засвоєння професійних знань.
У ділових іграх на основі ігрового задуму моделюються життєві ситуації і
рольові взаємодії. Гра надає учасникові можливість побувати в ролі менеджера,
підприємця, директора і т.п. Використання ділових ігор значно зміцнює зв’язок
(студент - викладач), розкриває творчий потенціал кожного. Досвід проведення
ділових ігор показав, що в процесі їхнього проведення відбувається
інтенсивніший обмін ідеями, інформацією, гра спонукає учасників до творчого
процесу.
Останніми роками ділові ігри використовуються, як правило, в трьох різних
аспектах: гра-навчання, гра-тренінг, гра-дослідження. Однак слід зазначити, що
в чистому виді ці ігри не використовуються; кожна конкретна ділова гра несе в
собі переплетіння зазначених аспектів.
Оскільки в літературі немає єдності з питань про сутність ділової гри та
методики її конструювання, то немає і загальноприйнятого положення про
структуру гри, хоча багато структурних елементів є загальними в різних
підходах. Як правило, автори виходять із свого емпіричного досвіду і здорового
глузду, конструюючи гру або запозичаючи її структурні компоненти в інших
авторів.
Вибираючи ділові ігри для впровадження в навчально-виховний процес, необхідно,
насамперед, враховувати вимоги, що висуваються суспільством до майбутнього
фахівця. Наше дослідження показало, що в практиці ВНЗ ділові ігри
використовуються епізодично, безсистемно, не враховується їхній
наддисциплінарний характер. З метою уникнення таких недоліків, нами
впроваджувалася система комплексних ділових ігор, що використовувалися під час
вивчення дисциплін гуманітарної, природничо-наукової, загальноекономічної та
професійно-практичної підготовки. На практиці викладачі дотримуються всіх
зазначених умов ефективності ділових ігор, використовуючи їх на заняттях з
різних дисциплін, але найчастіше спостерігається незначний педагогічний ефект.
Впроваджуючи експериментальну методику, ми виходили з того, що комплексна
ділова гра має включати в себе такі основні компоненти: цілепокладання,
мотивацію, про­фесійну спрямованість, зміст, вмотивований професійною
діяльністю, умови, які активізують професійні якості, внутрішню установку
учас­ників на оволодіння професійними уміннями і їхній прояв у змодельованій
ігровій ситуації, яка максимально наближена до реальної.
Отже, комплексну ділову гру в системі формування професійних знань та умінь ми
розуміємо як творчу діяльність студентів у спеціально змодельованій ситуації,
яка має спрямування на розвиток про­фесійних навичок та особистісних якостей,
необхідних в реальних умовах. Розглянемо детальніше методику проведення ділових
ігор на заняттях з дисциплін різних циклів професійної підготовки майбутніх
економістів.
2.1.1. Ділові ігри на заняттях з дисциплін гуманітарної, природничо-наукової і
загальноекономічної підготовки
Ділові ігри в процесі навчання, як показало наше дослідження, є основним
елементом активізації навчального процесу. Застосування ділових ігор втягує в
коло діючих осіб значну кількість учасників-студентів і охоплює широке коло
питань. Одночасно студенти виявляють значну наполегливість у пошуку матеріалів
для гри і винахідливість у процесі обговорення поставлених завдань.
Під час підготовки до ділової гри формується 4 – 5 команд (групових гравців) у
залежності від чисельності студентської групи. В кожній команді може бути 4 – 6
студентів. Один із студентів є керівником команди. Звичайний час підготовки до
гри займає 4 – 6 тижнів. За цей час розробляється сценарій гри, вивчається
основна проблема гри, виробляється стратегія і тактика кожної групи учасників,
готуються письмові послання і заяви, що в процесі гри будуть поширюватися серед
учасників. Гра може проходити протягом одного заняття в так званому “режимі
реального часу”. По завершенні ділової гри проводиться її розбір.
Застосування ділових ігор, наприклад, на заняттях з “Міжнародної економіки”
дозволяє:
активізувати процес навчання;
організувати спільну (групову) роботу студентів;
навчити виробляти спільне (групове) рішення;
одержувати визначені навички в ході переговорного процесу;
стимулювати краще розуміння міжнародних проблем через їхнє специфічне і
деталь