Розділ 2
РОЗВИТОК ЗМІСТУ І ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ФОРМ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МЕНЕДЖЕРІВ У ВИЩИХ ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ПОЛЬЩІ
У розділі виявлено й схарактеризовано етапи становлення і розвитку підготовки менеджерів у Польщі; проаналізовано структуру, зміст, основні організаційні форми професійної підготовки менеджерів у вищих технічних навчальних закладах Польщі, викладено результати аналізу навчальних планів і програм професійної підготовки менеджерів у різних структурних підрозділах системи вищої освіти Польщі.
2.1. Характеристика становлення і розвитку професійної підготовки менеджерів
На основі аналізу історичного розвитку професійної підготовки менеджерів у вищих технічних навчальних закладах Польщі, а також літературних джерел з проблем підготовки майбутніх менеджерів, її специфіки, тенденцій розвитку та змін виділяємо чотири основні етапи цієї підготовки:
І етап - Створення організаційних одиниць, які готують спеціалістів у галузі економіки та організації виробництва (1952 - 1988)
ІІ етап - Створення організаційних одиниць, які готують спеціалістів у галузі управління - інституалізація підготовки менеджерів (1989 - 1994)
ІІІ етап - Кількісний розвиток організаційних одиниць, що готують спеціалістів у галузі управління (1995 - 1998)
ІV етап - Якісний розвиток організаційних одиниць, що готують спеціалістів у галузі управління (від 1999 року до нині).
Дані, одержані в результаті емпіричних досліджень, а також із звітів та опублікованих праць інших авторів, а також дані нашого анкетування (див.: додаток Т), дають змогу охарактеризувати чотири окремі етапи у професійній підготовці майбутніх менеджерів у польських вищих технічних навчальних закладах.
Перший етап (1952 - 1988 рр.) - Створення організаційних одиниць, які здійснюють підготовку в галузі економіки та організації виробництва розпочався через кілька років після Другої ІІ світової війни і тривав до початку в Польщі системної трансформації. Це вступний етап підготовки у галузі управління. Першу організаційну одиницю, що готувала спеціалістів у галузі управління було створено у 1952 році в Гірничо-металургійній академії (ГМА) у Кракові (див.: додаток Б, табл. № 2), а останню - у Гданській політехніці (див.: додаток Ж, табл. № 2). Метою підготовки в цих навчальних закладах було підвищення кваліфікацій майбутніх інженерів у галузі економіки та організації різних галузей промисловості. Одиниці, що були створені на цьому етапі були основою створення одиниць, що готували у галузі управління на черговому етапі. Створення організаційних одиниць, пов'язаних з підготовкою у галузі економіки та організації виробництва на першому етапі було пов'язано із потребами соціалістичної економіки, що розвивалася. На цьому етапі увага приділялася здобуттю знань. Перевага належала навчанню у вузьких спеціалістів.
Етап створення організаційних одиниць, що здійснюють підготовку у галузі економіки та організації виробництва в ГМА у Кракові згідно з даними (див.: додаток Б, табл. № 2) почався із створення на факультеті металургії у 1952 році кафедри економіки і організації металургії, яка складалася з двох відділень: відділення економіки і організації металургії та відділення проектування металургії. Створення цієї кафедри відбулося у зв'язку з інтенсивним розвитком після Другої світової війни металургійної промисловості. Черговою кафедрою створеною на цьому етапі в ГМА у 1956 році була кафедра рахівництва і статистики. Працівники цих кафедр (три професори, один доцент та два кандидати наук) спочатку викладали на факультеті металургії елементи організації підприємств, калькуляції та бухгалтерії, та інші предмети з галузі економіки та організації. Невдовзі предмети економічного профілю такі, як: організація і планування, аналіз праці металургійного підприємства, закупівель і збуту, власні кошти і фінанси у металургії були введені також на інших факультетах, а саме: металургії, неметалевих руд, ливарному, гірничих та металургійних машин, гірничої та металургійної техніки.
Потреба підготовки спеціалістів-металургів, що поєднують технічні знання з елементами економічних знань привела до створення у 1957 році на факультеті металургії Інженерно-економічної секції. Секція проіснувавши до кінця 1974 року, випустила 243 особи. Її випускників можна визнати спеціалістами у галузі організації і управління промисловістю у нинішньому значенні цього терміну.
Наприкінці шістдесятих років було розпочато роботу по створенню Гірничо-металургійній академії, самостійної організаційної одиниці, яка займалася б економікою та організацією промисловості. Це мала бути міжфакультетна одиниця, яка охоплювала б своєю діяльністю галузі національної економіки, такі як: геологія, гірництво, кераміка, машинна промисловість та металургія. Інститут економіки і організації виробництва було створено у 1970 році. Протягом чотирьох років він існував разом із Інженерно-економічною секцією (найважливіші дати і події в історії навчання у галузі економіки і організації виробництва у ГМА наведено (у Додатку Б, табл. № 2)
Ініціатори створення Інституту економіки і організації виробництва ставили такі завдання:
* надання проблемам організації, управління та економіки відповідного рангу, який належить їм з огляду на потреби, що відчуваються промисловість;
* згуртування в одному навчальному закладі кадрового потенціалу, розпорошеного на багатьох факультетах;
* розпочати підготовку інженерів із спеціальності: "Організація промисловості".
РАЗОМ З ІНСТИТУТОМ ЕКОНОМІКИ І ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЦТВА БУЛО СТВОРЕНО ПЕРШІ ДВОСЕМЕСТРОВІ ПІСЛЯДИПЛОМНІ КУРСИ, ЯКІ Є НАЙБІЛЬШ ДАВНЬОЮ ФОРМОЮ НАВЧАННЯ У ЦЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ. ЇХ ЗАВДАННЯМ СТАЛО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЙ ІНЖЕНЕРІВ У ГАЛУЗІ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЦТВА І КЕРУВАННЯ ПРОМИСЛОВИМ ПІДПРИЄМСТВОМ. НАЙБІЛЬША КІЛЬКІСТЬ ОСІБ - 70, БУЛА ПРИЙНЯТА НА ЦІ КУРСИ У 1979 РОЦІ. ПРОТЯГОМ ДВАДЦЯТИ РОКІВ З 537 ОСІБ, ПРИЙНЯТИХ НА КУРСИ ЇХ ЗАКІНЧИЛО 328