РОЗДІЛ 2
ПЛАНУВАННЯ ТРУДОМІСТКОСТІ НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА
АНАЛІЗ ВПЛИВУ РЕГУЛЬОВАНИХ ЧИННИКІВ
2.1. Планування трудомісткості навчальної роботи
у вищих навчальних закладах
Навчальне навантаження формується на кожний семестр планованого навчального
року в розрізі навчальних дисциплін, розподілених по кафедрах. По кожній
дисципліні вказуються навчальні угруповання студентів (академічні групи,
підгрупи, лекційні потоки), спеціальності, семестр, у якому здійснюється
навчання, а також конкретні види навчальної роботи (лекції, практичні,
лабораторні заняття, консультації і т. д.), що передбачені навчальною програмою
цієї дисципліни.
Навчальні угруповання, як вже відзначалося, формуються на основі академічних
груп. При формуванні навчального навантаження враховуються можливості
об’єднання академічних груп різних спеціальностей для сумісного читання лекцій,
проведення практичних і семінарських занять (у випадках, коли академічні групи
є нечисельними), кількість посадкових місць в лабораторіях і аудиторіях тощо.
Таким чином, в кожне навчальне угруповання, з яким проводяться певні заняття
або здійснюється підсумковий контроль, можуть входити студенти, що навчаються
за однією або декількома спеціальностями. Зрозуміло, що для цього навчальні
плани спеціальностей, студенти яких об’єднуються в спільні навчальні
угруповання, повинні бути узгодженими між собою. Тобто за певними навчальними
дисциплінами в планах різних спеціальностей повинні бути передбачені однакові
види занять, які співпадають за обсягом годин, структурою, змістом, семестром,
в якому вони проводяться.
Семестри, як правило, мають наскрізні номери від першого до останнього (так,
при підготовці бакалаврів з терміном навчання чотири роки, кожний з яких
поділяється на два семестри, номер останнього буде восьмим). Курс при цьому
може не вказуватися, оскільки він ідентифікується за номером семестру.
Слід зауважити, що при формуванні навчального навантаження, розрахунках
трудомісткості та плануванні навчальної роботи певної кафедри курс, на якому
викладається кожна навчальна дисципліна, що закріплена за кафедрою, не має
принципового значення. Для планування навчальної роботи кафедри в часі
необхідно знати номер семестру, а точніше – лише те, у непарному (осінньому)
або парному (весняному) семестрі викладається кожна з дисциплін.
При розрахунку обсягу навчального навантаження насамперед по кожній навчальній
дисципліні у розрізі семестрів обчислюється трудомісткість виконання кожного
виду навчальної роботи для кожного угруповання студентів. Метод розрахунку
трудомісткості залежить від видів навчальної роботи, які, в свою чергу,
визначають вибір тих чи інших норм часу для її планування й обліку. При цьому
можна виділити п’ять методів розрахунку.
Перший метод. Для k-го виду навчальної роботи, на яку норми часу встановлені в
абсолютному виразі і яка в рамках i-ї дисципліни проводиться з f-тим навчальним
угрупованням (академічною групою, лекційним потоком або підгрупою), до якого
входять студенти j-ї спеціальності (або декількох спеціальностей, що об’єднанні
в j-ту групу спеціальностей), трудомісткість визначається за формулою
де - число годин, відведених для k-го виду навчальної роботи з i-ї дисципліни,
яка повинна вивчатися у s-му семестрі планованого навчального року студентами
j-ї спеціальності (j-ї групи спеціальностей), що об’єднані в f-е навчальне
угруповання (лекційний потік, академічна група, підгрупа), год;
- норма часу, що встановлена в абсолютному виразі на виконання навчальної
роботи k-го виду, 1 год / 1 академічна год;
- обсяг навчальної роботи k-го виду, яка згідно з навчальними планами j-ї
спеціальності (j-ї групи спеціальностей) повинна виконуватися в s-му семестрі
планованого навчального року з i-ї дисципліни з f-тим навчальним угрупованням,
академічні год.
Таким чином розраховується трудомісткість таких видів навчальної роботи, як
читання лекцій, проведення практичних, лабораторних, семінарських занять.
Другий метод. Для навчальної роботи у вигляді проведення індивідуальних занять
і проведення консультацій з навчальних дисциплін протягом семестру, на які
норми часу встановлені у відносному виразі, трудомісткість () обчислюється у
розрахунку на f-те навчальне угруповання, яким є академічна група.
Трудомісткість дорівнюється:
де - норма часу, на проведення k-го виду навчальної роботи, яка встановлена в
розрахунку на академічну групу у відсотках від загального обсягу навчального
часу, відведеного на вивчення навчальної дисципліни. Норма часу, в свою чергу,
залежить: при проведенні індивідуальних занять від освітньо-кваліфікаційного
рівня (молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр), при проведенні
консультацій з навчальних дисциплін протягом семестру від форми навчання
(денна, вечірня, заочна або дистанційна), %;
- загальний обсяг навчального часу, що згідно з навчальним планом j-ї
спеціальності (j-ї групи спеціальностей) відводиться на вивчення i-ї навчальної
дисципліни у s-му семестрі планованого навчального року з f-тим навчальним
угрупованням (f-ю академічною групою), год.
Третій метод. У випадках, коли норми встановлені в розрахунку на одного
студента, трудомісткість навчальної роботи , що припадає на одну академічну
групу, а іноді - на інше навчальне угрупування (наприклад, співбесіда із
вступниками може проводитися як з групою, так і з потоком вступників),
визначається за формулою
де - норма часу, що встановлена на виконання навчальної роботи k-го виду в
розрахунку на одного студента, год;
- кількість студентів j-ї спеціальності (j-ї групи спеціальностей) у