Ви є тут

Підготовка майбутніх учителів фізичного виховання до формування культури здоров’я школярів

Автор: 
Бабич Вячеслав Іванович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U000180
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДО ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ'Я ШКОЛЯРІВ............... ..............................................125
2.1. Обґрунтування педагогічних умов професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання до формування культури здоров'я школярів.......................................................125
2.2. Зміст і організація експерименту...........................................168
2.3. Аналіз результатів експериментальної перевірки педагогічних умов професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання до формування культури здоров'я школярів........212
Висновки до розділу 2...........................................................................239
ВИСНОВКИ...........................................................................................242
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ..............................................249
ДОДАТКИ..............................................................................................279
ВСТУП

Актуальність і доцільність дослідження. Пріоритетним завданням системи освіти є виховання людини в дусі відповідального ставлення до власного здоров'я й здоров'я оточуючих як до найвищої соціальної цінності, формування високого рівня здоров'я дітей та учнівської молоді. Отже, основним завданням сучасної системи освіти є формування в школярів високого рівня культури здоров'я. У першу чергу це обумовлено стійкими негативними тенденціями стану здоров'я дітей і учнівської молоді. Сьогодні майже 90 % дітей, учнів і студентів мають відхилення в здоров'ї, понад 50 % - незадовільну фізичну підготовку. Останніми роками за період навчання в школі кількість хронічних захворювань у дітей збільшується в 1,5 - 2 рази. Спостерігається значне омолодження "хвороб похилого віку", зокрема онкологічних, є випадки інсультів та інфарктів у дітей до 15 років. Негативні показники здоров'я сучасної молоді відзначаються не тільки на фізичному, але й на психічному та духовному рівнях, що, у свою чергу, свідчить про низький рівень сформованості культури здоров'я сучасних школярів.
У наш час зроблено важливий крок до формування культури здоров'я учнів загальноосвітніх шкіл. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки України "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи" № 132 від 23.02.2004 р. у навчальному плані середніх загальноосвітніх шкіл передбачено обов'язкове запровадження нового навчального предмета "Основи здоров'я", що інтегрує знання з валеології й безпеки життєдіяльності та має на меті навчити школярів вести здоровий спосіб життя. Але зміни, що виникли в змісті тематичних планів, та запровадження нових предметів, які повинні реалізовувати завдання освітньої галузі "Здоров'я і фізична культура" у загальноосвітній школі, помітно загострили проблему підготовки майбутніх учителів фізичного виховання до формування культури здоров'я школярів. Проведений аналіз навчальних планів і програм підготовки вчителів фізичного виховання дає змогу стверджувати про їх невідповідність щодо пріоритетних завдань середніх загальноосвітніх закладів.
Відомо, що добре володіння своїм предметом, готовність учителя до його викладання сприяє підвищенню якості в системі освіти. Сьогодні перед учителем фізичного виховання постає нелегке завдання, вирішення якого потребує від нього відповідної підготовки, наявності спеціальних знань, умінь та навичок, необхідних для якісного викладання навчальних предметів "Основи здоров'я" та "Фізична культура", спрямованих на формування в шкільної молоді високого рівня культури здоров'я.
У "Концепції 12-річної середньої загальноосвітньої школи" зазначається, що у фаховій підготовці майбутнього педагога необхідні суттєві зміни, адекватні сучасним освітнім пріоритетам і завданням. Зміст професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання на сучасному етапі повинен бути зорієнтований на озброєння студентів знаннями, уміннями та навичками з формування, збереження й зміцнення здоров'я в усіх його аспектах (духовному, психічному та фізичному), формування культури здоров'я школярів.
Концептуальні положення щодо змісту й організації професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах ґрунтуються на засадах Конституції України, Законів України "Про освіту", "Про вищу освіту", Державної національної програми "Освіта (Україна ХХІ століття)", Національної доктрини розвитку освіти та ін.
Аналіз наукової літератури свідчить про різні підходи до покращення підготовки фахівців фізичного виховання: удосконалення спортивно-педагогічної підготовки спеціалістів вивчали О. Демінський, С. Єрмаков, Ю. Желєзняк, Г. Максименко та ін.; формуванню ступеневої системи підготовки фахівців фізичної культури приділяли увагу Л. Волков, Ю. Шкребтій та ін.; підвищення якості підготовки майбутніх учителів фізичного виховання досліджували В. Куриш, Т. Ротерс, В. Яловик та ін.; теоретико-методичну основу професійної підготовки вчителів фізичного виховання розглядали Т. Круцевич, В. Платонов, Л. Сущенко, Б. Шиян та ін. У колі наукових пошуків можна також виокремити дослідження, які стосуються власне формування культури здоров'я різних груп населення, у т.ч. школярів: О. Ахвердової, В. Горащука, В. Кожанова, Г. Кривошеєвої, С. Лебедченко, А. Магіна, Ю. Мельника, В. Скуміна, Ю. Хмєлєвського та ін. Однак проблемі професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання саме до формування в школярів високого рівня культури здоров'я до теперішнього часу не приділялося належної уваги.
Отже, узагальнюючий аналіз вивчених наукових досліджень стосовно проблеми професійної підготовки фахівців з фізичного виховання дозволив виявити низку суперечностей, серед яких найсуттєвішими, з нашої точки зору, є такі:
- між наявністю соціального замовлення на формування й розвиток культури здоров'я громадян України та