РОЗДІЛ 2
ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВПЛИВУ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У ВИЩОМУ ВІЙСЬКОВО-МОРСЬКОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ НА ОСОБИСТІСТЬ КУРСАНТА
У розділі розроблено психологічний портрет морського офіцера, на його основі визначено психодіагностичні показники особистісного розвитку курсанта, описано організацію констатувального експерименту, охарактеризовано загальну методику його проведення, подано її опис, представлені способи оброблення та аналізу отриманих результатів, узагальнено статистичні дані, виходячи з методології та загальної програми дослідження.
Метою констатувального дослідження було вивчення психологічних умов забезпечення впливу навчального процесу у СВМІ на динаміку позитивних змін в особистості курсанта протягом його військово-професійної підготовки.
Для досягнення даної мети необхідно було розв'язати такі завдання:
1) розробити психологічний портрет морського офіцера;
2) визначити ключові особистісні показники оцінювання змін в особистості курсанта з тим, щоб найоптимальнішим чином розробити методику формувального експерименту і створити експериментальну групу;
3) підібрати валідні й надійні методики психологічного діагностування ступеня розвитку визначених показників;
4) експериментально дослідити динаміку змін особистісних якостей курсантів під впливом навчального процесу у військово-морському ВНЗ;
5) на основі результатів констатувального експерименту обґрунтувати необхідність проведення формувального експерименту.
На першому етапі було розроблено психологічний портрет морського офіцера, що дало змогу визначити психологічні показники розвитку особистості курсанта під час його навчання у військово-морському ВНЗ.
На другому етапі було проведено констатувальний експеримент. Його завдання полягало у діагностуванні змін особистісних якостей курсантів протягом військово-професійної підготовки у СВМІ шляхом порівняльного аналізу результатів відповідних контрольних замірів на першому і п'ятому курсах навчання.
Дослідження здійснювалося протягом 2001-2003 років. Усього в ньому взяли участь 242 курсанта першого та п'ятого курсів всіх спеціальностей і спеціалізацій СВМІ, з яких курсантів першого курсу - 69, п'ятого курсу - 173, що склало відповідно 97,2% і 89,2% від їх загальної чисельності.
2.1. Психологічний портрет морського офіцера
Початковий етап констатувального експериментального дослідження був безпосередньо пов'язаний з пошуком таких елементів психологічної структури особистості курсанта, динаміка яких під впливом відповідних чинників навчального процесу адекватно відображала б загальну динаміку особистості, тобто з розв'язанням проблеми визначення об'єктивних достовірних психологічних показників оцінювання впливу навчального процесу на особистість курсанта.
Воєнно-політична обстановка у світі та навколо України характеризується динамічністю та нестабільністю. Прояви міжнаціональних і міжетнічних суперечностей; зростання небезпеки розповсюдження ядерної та іншої зброї масового ураження, міжнародного тероризму; виникнення територіальних суперечок між державами; поява небезпеки застосування воєнної сили для розв'язання економічних і ресурсних проблем; поширення діяльності екстремістських, сепаратистських, радикальних релігійних, терористичних організацій, незаконно утворених збройних формувань; зростання обсягів незаконного обігу зброї і наркотиків, а також нелегальної міграції; поява новітніх видів і систем зброї, інформаційних технологій та інші чинники обумовлюють відповідні зміни функцій ЗСУ в цілому та ВМС ЗСУ зокрема. Так, на перший план виступають такі їх функції: проведення миротворчих, гуманітарних і антитерористичних операцій у різних регіонах світу; підтримання надійної та безпечної інформаційної системи держави; готовність у рамках міжнародного права здійснити захист маршрутів постачання енергоресурсів до України у політично нестабільних регіонах; надання підтримки Міністерству з надзвичайних ситуацій, іншим міністерствам і державним органам у подоланні наслідків стихійних лих та техногенних катастроф, розмінуванні та в інших обставинах, пов'язаних із функціонуванням тих чи інших об'єктів, або в інтересах життя та здоров'я людей. Вони привносять до флотської служби цілу низку специфічних факторів, до яких, перш за все, слід віднести тривале перебування в обмеженому просторі та замкненій групі людей, одноманітність професійних дій і навколишнього середовища, постійну потенційну загрозу життю та здоров'ю особового складу з боку стихії, необхідність у будь-який момент бути готовим до боротьби за живучість корабля та діяльності в екстремальних умовах.
Отже, умови служби морського офіцера є зазвичай досить складними, а з огляду на постійну участь ВМС ЗСУ у міжнародних військових навчаннях, характер цієї служби набуває особливої напруженості. Все це зумовлює додаткові вимоги до морського офіцера (Додаток Г.2), який під час виконання своїх службових обов'язків виступає, як правило, у таких різних соціальних ролях, як спеціаліст, керівник, педагог та особистість.
Спеціаліст. Особливість флотської служби в цьому аспекті полягає в тому, що у ВВНЗ офіцер отримує досить вузький фах і на кораблі виконує цілком специфічні завдання. За корабельним штатом кількість фахівців одного профілю є мінімальною, що вимагає від офіцера досконало знати своє завідування. Між тим, за бойовим розкладом в одному приміщенні, здебільшого, знаходяться представники різних бойових частин, служб, а отже, і спеціальностей. В цих умовах офіцер повинен вміти виконувати обов'язки фахівця іншого профілю у разі втрати ним такої спроможності внаслідок травмування, поранення або загибелі. Це потребує від офіцера вміння не тільки встигати за змінами у науці та техніці, але й випереджувати їх, аналізувати перспективи розвитку своєї і суміжних галузей діяльності, прогнозувати ймовірні наслідки реалізації тих чи інших дій та вчинків, і, зрештою, впроваджувати в життя найперспективніші рішення та технології.