Ви є тут

Психологічне обгрунтування змісту і структури модульно-розвивального підручника для середньої загальноосвітньої школи.

Автор: 
Гірняк Андрій Несторович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001244
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МОДУЛЬНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ ПІДРУЧНИК ЯК ОБ'ЄКТ ПСИХОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ
2.1. Концептуально-методологічні орієнтири і психологічне проекту-вання текстового компонента модульно-розвивального підручника
2.1.1. Концептуально-методологічні орієнтири МРП. Теоретико-методологічні засади створення й оптимального функціонування системи підручникотворення визначені А.В. Фурманом у концепції модульно-розвивального підручника. МРП ? базовий програмово-методичний засіб однойменної системи навчання (Додаток Б, рис. Б.1). Саме він, через зміст і структуру, визначає глибину розкриття змісту навчального курсу, тобто конкретний обсяг знань, умінь, норм і цінностей, які обов'язково повинні бути здобуті учнем на певному етапі його психокультурного розвитку (Додаток Б, рис. Б.2).
МРП ? зафіксований на паперовому чи електронному носії цілісний фрагмент вітакультурного досвіду, котрий адаптований до ментального досвіду та розумових здібностей учнів, відповідає за обсягом, змістом і мето-дами презентації вимогам державної та проблемно-модульної навчальних програм і відображає проходження чотирьох періодів цілісного модульно-розвивального процесу.
На базі цих засадничих концептів нами створена категорійна матриця МРП (рис. 2.1; Додаток Б, рис. Б.3), що структуризовано відображає усі об'єктивно існуючі взаємозв'язки перебігу безперервного підручникотвор-чого процесу, внаслідок проходження всіх етапів якого з'являється підручник як унікальний інноваційний засіб соціально організованого навчання. Пропо-нована матриця побудована в координатах загальнофілософських категорій,
Загальне Особливе Одиничне Конкретне Універсальне
Загальне
^v ^v ^v ^v ^v
Особливе Стратегія

^v ^v ^v ^v ^v
Одиничне Тактика
^v ^v ^v ^v ^v
Конкретне Техніка
^v ^v ^v ^v ^v
Універсальне Теорія Методологія Технологія Досвід ПРАКТИКА
Рис. 2.1. Категорійна матриця процесу створення МРП в інноваційній системі
модульно-розвивальної освіти
що дає змогу комплексно розглядати структурні компоненти у системі їх вертикальних, горизонтальних та діагональних взаємозв'язків. У такий спосіб одержана метасистема взаємозумовлених та ієрархічно розташованих структурних одиниць за своїм обсягом повністю вичерпує зміст і на теорети-ко-методологічному рівні чітко окреслює поле підручникотворчої діяльності, постаючи інваріантною моделлю технології створення навчальної книги.
Суб'єктами цілісного підручникотворчого процесу є (рис. 2.2): І. Теоретик ? у його професійній компетенції знаходяться: 1) парадигма, 2) теорія, 3) концепції, 4) категорії і поняття. ІІ. Автор ? у його профкомпетен-ції перебуває: 1) проектування змісту і структури МРП, 2) особливості ство-рення МРП, 3) самоекспертиза новоствореного МРП, 4) корекція МРП за підсумками його експертизи та апробації. ІІІ. Методолог-експерт ? до його профкомпетентності належать: 1) дотримання теоретичних засад науково-методологічної експертизи, 2) вибір методик експертного оцінювання якості МРП, 3) зреалізування технології та процедури експертизи МРП, 4) підготов-ка учителів-дослідників до апробації та впровадження МРП в освітній про-цес. IV. Учитель-дослідник ? він професійно займається: 1) підготовкою уч-нів до використання МРП за окремими пам'ятками, 2) науково-експеримен-тальною апробацією МРП, 3) психомистецьким впровадженням у масову ос-вітню практику, 4) практикою повсякденного досвідного використання МРП.
МРП характеризується поліморфічністю та розглядається на декількох взаємозалежних рівнях технологічного забезпечення конструктивної діяльно-сті: 1) метарівень ? МРП як матеріалізований фрагмент вітакультурного дос-віду, призначеного для оволодіння новим поколінням; 2) мегарівень ? МРП як інваріантна модель заданої освітньої системи, що відображає основні цілі та компоненти змісту освіти; 3) макрорівень ? МРП як варіативна модель навчального матеріалу і його структури стосовно певного навчального курсу (дидактичного модуля); 4) екзорівень ? МРП як орієнтовний сценарій мо-дульно-розвивального заняття, що опосередковує взаємодію вчителя і учнів; 5) мезорівень ? МРП як засіб індивідуалізованої освітньої діяльності учня, у процесі якої він має змогу виконувати нові проблемні завдання оптимальної трудності й у такий спосіб підтверджувати свою компетентність, підвищува-ти самоповагу і розвивати позитивну Я-концепцію; 6) мікрорівень ? МРП як чинник продукування внутрішніх (особистісних) смислів, образів, післядій, духовно-емоційних переживань тощо. Відтак сутнісно МРП є засобом реалізації змісту освіти у навчальній системі "вчитель ? учень ? клас".

Рис. 2.2. Основні підходи до дослідження проблематики МРП
МРП, за А.В.Фурманом, переслідує принаймні чотири цілі-завдання [див. 170, с. 46]. Тому доцільно розглянути його функції, що проектуються залежно від цілей підручника і водночас утворюють систему нормативів проектування навчальних книжок загалом. Розглядаючи зміст, кількісну та якісну характеристики функцій, їх взаємозв'язок та ієрархізацію приходимо до висновку, що надто велика кількість функцій МРП затруднює і так доволі технологічно складний процес його моделювання. Тому, для більш адекват-ного розроблення засобів їх реалізації, вони об'єднані нами у три функціо-нальні блоки. При цьому система похідних функцій є динамічною, відкритою і може варіюватися залежно від типу дидактичного модуля, а жодна із поданих функцій неспроможна повно зреалізувати своє призначення поза комплексом. Тож нами пропонується система функцій МРП, що згруповані за такими функціональними ознаками (рис. 2.3):
1. Носій освітнього змісту: іннов