Ви є тут

Соціолект підлітків як субкультура сучасного лінгвосоціуму.

Автор: 
Боднар Руслана Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U001897
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ II
СОЦІОЛЕКТ ПІДЛІТКІВ ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ ЦІННОСТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ЛІНГВОСОЦІУМУ ТА ЙОГО
ЛІНГВОКРЕАТИВНИХ ЗДІБНОСТЕЙ

2.1. Екстралінгвістичні фактори формування соціолекту підлітків
Виникнення та функціонування будь-якого соціального варіанту мови зумовлене низкою екстралінгвістичних чинників. Соціолект підлітків, виділення якого, в першу чергу, пов'язане з віковими особливостями використання мови її носіями, не є винятком. Він формується під впливом різноманітних позамовних факторів, серед яких найважливішу роль відіграють психофізіологічні особливості розвитку дитини в цьому віці та соціокультурні норми й цінності, що домінують у молодіжному середовищі [23].

2.1.1. Психофізіологічні особливості розвитку підлітка
Підлітковий вік як один із етапів у житті людини є чи не найскладнішим періодом її онтогенезу. В цей час відбувається докорінна перебудова її психіки, закладаються основи свідомої поведінки, вимальовується загальна спрямованість у формуванні моральних уявлень і соціальних установок. Іншими словами, підлітковий вік збігається з етапом "сплеску" у всебічному розвитку особистості - психофізичному, інтелектуальному, соціальному, а отже, й у розвитку її самосвідомості.
Характерною рисою підліткового віку є амбівалентність і парадоксальність психіки дитини, що проявляється у внутрішніх протиріччях, невизначеності рівня уподобань, підвищеній сором'язливості та водночас агресивності, схильності займати екстремальні позиції та дотримуватися неординарних поглядів, суджень та оцінок [153, с.16]. Підліткам властива підвищена емоційність, яка виявляє себе у легкій збудливості, різкій зміні настрою та в поглибленні душевних переживань. Почуття стають більш стійкими, емоційне ставлення до багатьох явищ - тривалішим, значно розширюється коло явищ соціальної дійсності, які цікавлять підлітка і викликають у нього різні емоції.
Деякі особливості емоційних реакцій коріняться у гормональних та фізіологічних процесах. Психічну неврівноваженість підлітків та характерну для неї різку зміну настрою, переходи від екзальтації до депресії та від депресії до екзальтації фізіологи пояснюють посиленням у пубертатному віці загального збудження та послабленням усіх видів умовного гальмування [94, с.78]. Фізіологічна перебудова всього організму і, в першу чергу, гормональна, стає причиною і основою так званої підліткової кризи [87, с.7], проявом якої є різке протиставлення себе дорослим, внутрішня дисгармонія, прагнення до самостійності. Цю кризу психоаналітики пов'язують виключно з фактом статевого дозрівання: тиск сексуальних імпульсів викликає сексуально-агресивну поведінку та інцестні фантазії [153, с.19]. Спроби накласти табу на таку поведінку призводять до іншої крайності - відмови від колишніх об'єктів захоплення (батьків), що означає початок переходу до дорослої сексуальності. На думку психологів, ця криза є результатом невідповідності між зростаючими потребами та здібностями дитини й застарілим, стереотипним ставленням до дитини з боку оточуючих [152].
Характеризуючи розвиток підлітка, слід враховувати те особливе поєднання внутрішніх процесів розвитку та зовнішніх умов, що є типовими для цього вікового етапу. На основі вищого рівня психічного розвитку відбуваються докорінні зміни у змісті та співвідношенні основних мотиваційних тенденцій особистості підлітка, що визначають її психологічні особливості.
Психологи та соціологи стверджують, що саме в підлітковому віці молода особа особливо гостро усвідомлює себе як особистість, самостверджується в своїх ідеалах, судженнях, оцінках і, протиставляючи себе старшим за віком, шукає підтримки в колі однолітків [175, с.351]. Потреба у спілкуванні, а саме у вибірковому спілкуванні, тобто з особою, яка відповідає певним вимогам, перш за все, з однолітком, стає провідною. Спілкування з однолітками - це важливий специфічний канал інформації і в той самий час - специфічний вид міжособистісних стосунків. Під час групової гри та інших видів сумісної діяльності формуються і закріплюються необхідні навички соціальної взаємодії, вміння підпорядковуватися колективній дисципліні і водночас відстоювати свої права, співвідносити особисті інтереси зі суспільними [216]. Поза товариством однолітків, де стосунки будуються на принципово різних началах, а свій статус у колективі необхідно здобути і вміти підтримати, дитина не може засвоїти необхідні для дорослого навички комунікативної взаємодії у суспільстві. Спілкування з однолітками також є специфічним видом емоційного контакту. Свідомість групової належності, солідарності, товариської взаємодопомоги не тільки полегшує підлітку автономізацію, певну незалежність від дорослих, але й забезпечує йому дуже важливе почуття емоційного благополуччя та стійкості [152, с.202]. Отже, спілкування з однолітками - джерело не тільки появи нових інтересів, але й становлення норм поведінки, в тому числі й мовленнєвої.

2.1.2. Соціокультурні чинники формування соціолекту підлітків
Практично кожен аспект життя сучасних тінейджерів відрізняється від життя їхніх однолітків попередніх поколінь. Основну роль у формуванні нового покоління відіграє постійний режим подачі інформації, доступної 24 години на добу 7 днів на тиждень різними каналами. Ключовим фактором безпрецедентного рівня глобальної інтеграції цього покоління є технологічно зумовлена кмітливість. Сучасні підлітки ростуть швидше, є комунікабельнішими, неприхованими у своїх думках і почуттях та інформованими. У них більше енергії, грошей, впливу та уваги з боку представників бізнесових структур, ніж у попередників. Це перше покоління, народжене й виховане на розумінні сучасного економічного світу. Чимало західних підлітків грають на фондових ринках, ніби це одна з версій комп'ютерної гри, говорять про торгівельні індекси, коли обмінюються картками бейсболістів, дивляться фінансові новини, ніби чергову мильну оперу. 8% тінейджерів у США повністю або частково вклали свої гроші в акції і ф'ючерси, 20% м