РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ВИЗНАЧЕННЯ ТА КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАХОДІВ
АРХІТЕКТУРНОГО ЕНЕРГОЗАОЩАДЖУВАННЯ ДЛЯ БУДІВЕЛЬ ШКІЛ
У перспективі поступального розвитку сучасного проектування шкіл необхідно
ураховувати архітектурне енергозаощаджування. Композиція забудови шкільної
території, орієнтація за сторонами горизонту, розміри й пропорції будівлі та її
окремих складових, конструктивні та дизайнерські рішення – чинники, від яких
значною мірою залежать енерговитрати, якість внутрішнього мікроклімату і
вартість експлуатації шкільної будівлі. У зв’язку з цим зростають вимоги до
точності прогнозування взаємозв’язку тих чи інших архітектурних рішень і
тепловтрат, застосованих на стадіях проектування нових шкіл та до оцінки
енергоефективності таких рішень, впроваджених під час реновації і
реконструкції наявних шкільних будівель. Вибір методів визначення переліку
архітектурних рішень, спрямованих на заощаджування теплової енергії, та
методики розрахунків їхньої енергоефективності визначає достовірність
результатів та обґрунтованість приймання рішень.
2.1. Формування переліку архітектурних енергозаощаджувальних заходів та
визначення пріоритетів їхнього застосування
Сьогодні недоліки у проектуванні, будівництві та експлуатації шкіл необхідно
виправляти, вивчаючи прогресивний поступальний розвиток архітектури,
розробляючи і впроваджуючи архітектурн іенергозаощаджувальні рішення.
Архітектурні енергозаощаджувальні заходи повинні формуватися на вищому рівні,
зумовленому появою нових форм в архітектурі шкільних закладів, нових образів,
високим і сучасним естетичним рівнем, прогресом науки, техніки, матеріалів.
Архітектурно-типологічне вдосконалення шкільних будівель з урахуванням
енергозаощаджування повинно розглядатися у проекції на матрицю соціальних і
економічних передумов їхньої реалізації. що є запорукою успішного вирішення
економічних проблем в совіті, економії паливно-енергетичних ресурсів, а також
підвищення екологічних якостей архітектурного середовища загальноосвітніх
шкіл.
Аналіз факторів, що виконаний у п. 1.1, дав змогу окреслити напрями
застосування архітектурного енергозаощаджування у будівлях шкіл. Серед
основних вимог реформування вітчизняної освіти першим чинником, що визначає
їхнє енергоспоживання, є місткість навчальних будівель. Сукупність отриманих
даних дає змогу стверджувати, що у перспективі в Україні зросте потреба у
початкових школах, збільшуватиметься загальна кількість одно-, двокомплектних
шкіл і скорочуватиметься частка шкіл -„тисячників” та шкіл і комплексів більшої
місткості.
По-друге, поява таких типів шкіл, як „школи – родина”, „початкова школа +
дошкільний виховний заклад” та приміщень для дітей шестилітнього віку у складі
школи передбачає абсолютне дотримання рекомендованих комфортних температур, а
у ігрових кімнатах і кімнати денного сну є додаткові вимоги щодо
мікрокліматичних параметрів середовища. Режим навчання у початкових класах,
відмінний від режиму середньої і старшої груп школярів (скорочення тривалості
уроків до 30 хв, регулярне чередування пасивного та активного навчання),
зумовлює необхідність їхнього відокремлення у будівлях і комплексах шкіл.
Насамперед для названих типів шкіл та груп приміщень у середніх школах є
потреба застосувати заходи архітектурного енергозаощаджування.
Опорними ж школами повинні стати навчальні заклади сучасної забудови, що
відповідають вимогам енергозбереження [51]. Такі школи могли б бути взірцями
застосування архітектурного енергозаощаджування.
По-третє, засади реформування освіти вимагають облаштування цілої низки
спеціалізованих класів, лабораторій, майстерень, збільшення кількості різних за
призначенням приміщень. Водночас, зменшується наповнюваність класів та
передбачається поділ класів на навчальні групи. Набір навчальних приміщень
відповідно до перерозподілу змісту освіти для різних ступенів школи,
профільності закладу, його підпорядкування, типів і форм власності може мати
істотні відмінності. Спеціалізація приміщень, їхній фізичний об’єм,
наповнюваність та рухова активність учнів зумовлюють вимоги до нормованих
внутрішньокліматичних характеристик. А розміщення у структурі шкільної
будівлі різних за призначенням приміщень та груп навчальних приміщень впливає
на тепловиділення і теплоспоживання, визначає тепловтрати окремих складових
частин та цілісної енергетичної системи будівлі. Такі відмінності зумовлюють
необхідність розробки архітектурних енергозаощаджувальних рішень індивідуально
для кожної з будівель та формування окремого переліку для кожного з названих
типів проектованих шкіл.
Реорганізація мережі позашкільних закладів може бути вирішена їхнім
переміщенням у школи з неповним завантаженням наявних площ, що, в результаті,
позначиться на сумарному енергоспоживанні закладів освіти у вигляді збільшення
теплонадходжень у позаурочний час.
Деякі з сучасних загальноосвітніх школ-інтернатів, шкіл соціальної
реабілітації потребують додатково облаштування спальних і санітарних кімнат,
лікувальних та інших кабінетів. Це значною мірою збільшує фізичні об’єми
будівель, кубатуру обігрівання, урізноманітнює перелік і підвищує вимоги до
температурних режимів у приміщеннях, потребує спеціальних архітектурних та
енергозаощаджувальних рішень.
Форма власності навчальних закладів дає змогу визначити оптимальні джерела
фінансування упровадження архітектурних енергозаощаджувальних заходів, обсяги
їхнього застосування і терміни виконання у наявних шкільних будівлях та уточнює
перелік вимог до енергозаощаджування під час проектування та будівництва но
- Київ+380960830922