Ви є тут

Виховання естетичного смаку в студентів вищих навчальних закладаів МВС України засобами іноземних мов

Автор: 
Вертегел Вікторія Леонідівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U000764
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ВИХОВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО
СМАКУ В СТУДЕНТІВ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ МВС УКРАЇНИ
ЗАСОБАМИ ІНОЗЕМНИХ МОВ
2.1. Мета, завдання та загальна методика проведення експерименту
Експериментальна апробація педагогічних умов виховання естетичного смаку
студентів засобами іноземних мов здійснювалася нами в 2002 – 2007 роках на базі
Запорізького юридичного інституту Дніпропетровського державного університету
внутрішніх справ. Також до експериментальної роботи було залучено студентів та
курсантів Кіровоградського юридичного інституту Харківського національного
університету внутрішніх справ, Дніпропетровського державного університету
внутрішніх справ та Запорізького національного університету. В експерименті
брало участь 208 студентів та курсантів (шістнадцять академічних груп
першого-другого курсів) денної форми навчання Запорізького юридичного інституту
Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ (набір 2002-2005
років). Усього до експерименту було залучено 590 студентів.
Під час проведення експериментальної апробації нами було застосовано
однофакторний статистичний педагогічний експеримент, відповідно до логіки
проведення якого, експериментально-дослідна робота містила чотири етапи:
констатувальний, формувальний, контрольний та етап узагальнення отриманих
результатів.
Теоретико-методологічною основою дослідження педагогічних умов ефективності
виховання естетичного смаку студентів засобами самостійної роботи в процесі
вивчення іноземної мови у вищих навчальних закладах Міністерства внутрішніх
справ України є положення про те, що навчальна дисципліна „Іноземна мова” (на
прикладі викладання англійської та французької мов) має значні виховні
можливості, естетичний потенціал соціокультурного компоненту, що сприяє
залученню до навчально-виховного процесу когнітивної (інтелектуальної),
пізнавальної, емоційно-чуттєвої сфер особистості студента в контексті
естетизації педагогічного засобами іноземних мов.
Комплектування експериментальних і контрольних груп проходило згідно з
принципами вибору й оцінки загальних умов проведення статистичного
однофакторного експерименту. З шістнадцяти академічних груп, залученених до
базового експерименту, чотири було обрано як контрольні групи (по одній з
кожного курсу), а дванадцять – як експериментальні. За експериментальні
обиралися групи з нижчими показниками рівня вихованості залежної змінної.
Залежною змінною у нашому дослідженні є рівень вихованості естетичного смаку
студентів [59, с.15].
Зазначимо, що у вищих закладах освіти Міністерства внутрішніх справ України
викладання проводиться за двома навчальними програмами: для студентів та для
курсантів ВНЗ. Програми навчальної дисципліни „Іноземна мова” для студентів та
курсантів є практично ідентичними, тому ми не розрізняли методи та підходи
викладання для студентських та курсантських груп. У нашому дослідженні всіх
учасників експерименту ми називаємо студентами.
З метою забезпечення варіативності експерименту, більш глибокого дослідження
процесів, пов’язаних з вихованням естетичного смаку, його впливу на особистість
студента, а також задля пошуку найоптимальніших шляхів упровадження в
навчально-виховний процес вищої школи альтернативних методів самостійної
роботи, ми поділили дванадцять експериментальних груп за співвідношенням
використання методів самостійної роботи в аудиторії та в позааудиторній
навчальній діяльності студентів, що було покладено в основу визначення
педагогічних умов виховання естетичного смаку в процесі вивчення іноземної
мови. На кожному курсі в одній з експериментальних груп застосування
експериментального фактора в навчально-виховному процесі було спрямовано на
позааудиторну самостійну роботу студентів. У другій – самостійна робота,
самоконтроль, взаємоконтроль студентів, самооцінка – провідними в організації
навчально-виховного процесу в аудиторії. В іншій групі протягом експерименту
сполучалися аудиторна та позааудиторна самостійна робота, із застосуванням
інтерактивних технологій навчання.
У зв’язку з тим, що навчальним планом Запорізького юридичного інституту ДДУВС
передбачено лише одну групу, в якій викладається французька мова, протягом
п’яти років (2002 – 2007) проведення формувального експерименту, ми варіювали
застосування різних методів упровадження експериментального фактора в групах
навчання англійської та французької мов. На наш погляд, цей крок був
виправданий оскільки мова, яку вивчали студенти в ході навчально-виховного
процесу не є експериментальним фактором.
У таблиці 2.1 подаються дані про чергування домінуючих видів самостійної роботи
в групах викладання англійської та французької мов. Під комбінованим видом
самостійної роботи ми розуміємо поєднання в навчально-виховному процесі
аудиторних та позааудиторних методів роботи студентів. Відзначимо, що в ході
формувального етапу експерименту ми застосовували, як домінуючий, певний вид
самостійної роботи в певній групі протягом усього терміну вивчення навчальної
дисципліни „Іноземна мова” (два академічні роки).
Таблиця 2.1
Варіювання впровадження видів роботи в групах навчання
англійської та французької мов у ході формувального експерименту
Групи, мова, курс
Роки навчання
Англ.
І курс
Англ.
І курс
Франц.
І курс
Англ.
ІІ курс
Англ.
ІІ курс
Франц.
ІІ курс
2002-2003
Аудиторна
Позаауди-
торна
Комбіно-
вана
------
-------
--------
2003-2004
Позаауди-
торна
Комбіно-вана
Аудиторна
Аудиторна
Позаауди-
торна
Комбіно-
вана
2004-2005
Комбіно-вана
Аудиторна
Поз