РОЗДІЛ 2
НЕЗАЛЕЖНІСТЬ І НЕДОТОРКАННІСТЬ СУДДІВ-КОНСТИТУЦІЙНИЙ ПРИНЦИП КРИМІНАЛЬНОГО
ПРОЦЕСУ УКРАЇНИ ТА АЗЕРБАЙДЖАНУ
2.1. Поняття, зміст і значення принципу незалежності і недоторканності суддів у
кримінальному процесі України та Азербайджану
Наявність сильної і незалежної судової влади поряд із законодавчою і виконавчою
є обов'язковою умовою існування правової держави. Розбудова України як правової
держави і формування громадянського суспільства зумовили необхідність
здійснення в Україні судово-правової реформи, що передбачає становлення
незалежної судової влади, діяльність якої має забезпечити захист прав людини,
соціальної стабільності та режиму законності у державі.
Основне завдання цієї реформи полягає у піднесенні соціального престижу суду, в
тому щоб зробити його надійним гарантом захисту прав і свобод особи,
забезпечити справедливе розв’язання конфліктних ситуацій, надати суду такого
статусу, за якого він був би недосяжним для сторонніх втручань, незалежним і
підкорявся одному лише закону [122, с. 33].
Захист прав та свобод людини і громадянина може реалізувати лише така судова
система, що діятиме виключно на засадах, визначених Конституцією України,
зокрема: законності судових рішень, рівності учасників судового процесу перед
законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх
доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, забезпечення
обвинуваченому права на захист, гласності судового процесу, додержання
презумпції невинуватості, незалежності і недоторканності суддів тощо. Так, все
частіше у суспільстві утверджується думка про те, що рівень демократії
визначається місцем суду в державі.
Відповідно до Конституції України держава відповідає перед людиною за свою
діяльність. Утвердження та забезпечення прав і свобод людини є головним
обов’язком держави. Про це свідчить і Декларація про державний суверенітет
України, прийнята Верховною Радою України 16 липня 1990 року, в якій
підтверджено прагнення створити демократичне суспільство, потребу всебічного
забезпечення прав і свобод людини, необхідність правової держави [101, с. 4].
За Конституцією державна влада в Україні здійснюється за принципом її
розділення на законодавчу, виконавчу і судову. Незалежність суддів можна
добитися належно формуючи судову владу як одну із трьох гілок влади.
З місцем та роллю судової влади в суспільстві пов’язана незалежність суду і
суддів, оскільки незалежна судова влада може існувати у суспільстві тільки за
умови реального розділення влади.
З урахуванням викладеного, вважаємо, що судову владу можна визначити як
самостійну і незалежну гілку державної влади, головним завданням якої є
вирішення на основі закону соціальних конфліктів між державою і громадянами,
самими громадянами, юридичними особами, контроль за конституційністю законів,
захист прав громадян у їхніх взаємовідносинах з органами виконавчої влади і
посадовими особами, перевірка за дотриманням прав громадян при розслідуванні
злочинів і проведенні оперативно-розшукової діяльності, встановлення найбільш
значимих юридичних фактів [123, с. 18; 124, с. 23; 125, с. 25-26; 122, с.
33-34].
Самостійність та незалежність судової влади проявляється в тому, що кожному
гарантується, зокрема, захист його прав і свобод компетентним та незалежним
судом; право на оскарження до суду рішень чи дій (бездіяльності) органів
державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб
(ст. 55); поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у
державі (ст. 124); обов’язковість рішення судів (ст. 129), наявністю судового
конституційного контролю (вирішення питань щодо відповідності Конституцію
законів та інших нормативно-правових актів) та умов самостійного й незалежного
функціонування. Тим самим судова влада відрізняється від інших гілок державної
влади. Забезпечення умов самостійності та незалежності судової влади має
здійснюватися під контролем вищих судових органів та органів суддівського
самоврядування і не залежати від рішень інших органів влади.
Таким чином судова влада набуває самостійності і незалежності від законодавчої
і виконавчої влади, що має забезпечити їх "збалансування" в механізмі
"стримувань і противаг" у взаємній діяльності гілок влади.
Принцип незалежності і недоторканності суддів є одним з основних принципів у
кримінальному процесі. Для визначення принципу незалежності і недоторканності
суддів в кримінальному процесі доцільно з'ясувати поняття принципу
кримінального процесу.
Вагомий внесок у дослідженні та визначенні поняття принципів кримінального
процесу зробили Сторгович М. С., Михеєнко М. М., Маляренко В.Т, Молдован В. В.
Кучинська О. П., Нор В. Т., Шибіко В. П., Селиванов В.М., Кононенко В.І. та
інші процесуалісти, які під такими вважали найбільш загальні, вихідні ідеї, що
мають фундаментальне значення для кримінального процесу, визначають його
спрямованість, побудову в цілому, форму і зміст його стадій та інститутів. Вони
мають виражати панівні в даній державі політичні та правові ідеї, які
стосуються завдань, способу формування і здійснення правосуддя в кримінальних
справах, повинні бути закріплені в нормах права; їх порушення означає
незаконність рішення у справі та обов'язкове його скасування [126, с. 34-45;
38, с. 320; 32, с. 222; 127, с. 7].
Говорячи про принципи кримінального процесу окремо і системи принципів
кримінального процесу в цілому, можна зробити висновок, що всі вони тісно
пов'язані між собою, постійно взаємодіють, і тому можна обґрунтовано говорити
не просто про сукупність, а про систему принципів криміна
- Київ+380960830922