РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
Дисертаційне дослідження проведено на базі кафедри спортивної медицини та валеології Сумського державного педагогічного університету
ім. А.С. Макаренка, загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів м. Суми, м. Конотоп,
м. Кролевець, Конотопського району Сумської області, міського відділу освіти, за участю фахівців відділу гігієни дітей і підлітків обласної санітарно-епідеміологічної станції.
Об'єктом дослідження були 427 вчителів віком від 21 до 71 року загальноосвітніх шкіл різного типу. Для проведення комплексного дослідження вчителі були розподілені на групи за віком, за навантаженням, за педагогічними категоріями, за предметами викладання (табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Розподіл вчителів за групами досліджень (кількість)
Групи дослідженьКритеріїКількість обстеженихВік, роки31 - 4021841 - 50129від 5180Тижневе навантаження, годинидо 9 2510 - 18 176більше 19 226Педагогічні кваліфікаційні категоріївища157перша133друга69спеціаліст68Предмети викладанняфілологія155Предмети викладанняматематика, фізика100біологія, хімія, географія, історія90фізична культура, музика, праця33початкова школа49ЗНЗ обласного центру354ЗНЗ районних центрів45ЗНЗ сільської місцевості28Всього427
Крім того, беручи до уваги специфіку праці вчителя - робота в системі "людина-людина" - враховано другий суб'єкт педагогічного процесу, що знаходиться безпосередньо у близькому контакті з вчителем - учень. Таким чином, об'єктами дослідження також були підлітки 14-17 років ЗНЗ (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Статево-віковий розподіл підлітків у дослідних групах (абс. числа)
Вік, рокиСтатьКількість обстежениххлопцідівчата14181634153646821645529717202040Всього119134253
Особливість специфіки дослідження професійної діяльності вчителя вимагала розробки спеціальної програми досліджень, яка б забезпечила можливість отримати досить повну і достовірну інформацію за кожним поставленим завданням, а також поетапного їх розв'язання.
Програма наукового дослідження включала чотири етапи, кожен з яких підпорядковував собі два напрямки досліджень, що були спрямовані окремо на вчителя та учнів. У ході досліджень використовувались гігієнічні, фізіологічні, психологічні, соціологічні і статистичні методи досліджень.
На першому етапі з використанням гігієнічних, соціологічних методів дослідження вивчались гігієнічні умови праці за показниками шкідливості та напруженості трудового процесу, характер праці, організація навчально-виховного процесу ЗНЗ, соціально-побутові умови життя та стан здоров'я вчителів.
Другий етап дослідження охоплював фізіологічні та психологічні методи вивчення функціонального стану вчителів за показниками ССС, психофізіологічного статусу та особистісних якостей вчителів та учнів навчальних закладів.
На третьому етапі проведено математично-статистичний аналіз отриманих результатів, розроблено методичні рекомендації щодо оцінки напруженості праці вчителя, розвитку професійного вигорання та збереження професійного здоров'я вчителів різного кваліфікаційного рівня.
На четвертому етапі розроблено, апробовано та впроваджено у ЗНЗ програму "Профілактика впливу професійних стресорів педагогічної діяльності".
2.1. Розподіл педагогічного контингенту за критеріями спеціалізації, кваліфікаційного рівня та тижневого навантаження
З метою виявити закономірності впливу тижневого навантаження, кваліфікаційного рівня на групи педагогів за спеціалізацією вчителів було розподілено з врахуванням цих особливостей (табл. 2.3).
За даними розподілу серед всіх груп вчителів за тижневим навантаженням філологічної спеціалізації вірогідно більше обстежено педагогів вищого кваліфікаційного рівня (р<0,05). На противагу цим даним серед вчителів математичного фаху спостерігається перевага у 2 рази вчителів першої категорії при навантаженні тарифної ставки.
Таблиця 2.3
Розподіл педагогів різної спеціалізації, кваліфікаційного рівня за критеріями тижневого навантаження (у %)
СпеціалізаціяПедагогічні категоріїТижневе навантаження, години? 9 10-18 ? 19 філологіявища45,5±2,438,7±2,439,0±2,4перша36,4±2,325,8±2,131,7±2,3друга9,1±1,411,3±1,515,9±1,8спеціаліст9,1±1,424,2±2,113,4±1,6всього100,0100,0100,0математика, фізикавища80,0±1,922,9±2,040,0±2,4перша045,7±2,423,3±2,1друга20,0±1,914,3±1,726,7±2,2спеціаліст017,1±1,810,0±1,5всього100,0100,0100,0біологія, хіміявища66,7±2,335,9±2,329,2±2,2перша33,3±2,330,8±2,235,4±2,3друга012,8±1,620,8±1,9спеціаліст020,5±1,914,6±1,7всього100,0100,0100,0фізичне вихованнявища66,7±2,322,2±2,018,2±1,9перша038,9±2,445,5±2,4друга016,7±1,89,1±1,4спеціаліст33,3±2,322,2±2,027,3±2,2всього100,0100,0100,0початкове навчаннявища50,0±2,445,5±2,444,0±2,4перша018,2±1,944,0±2,4друга50,0±2,427,3±2,20спеціаліст09,1±1,412,0±1,6всього100,0100,0100,0Примітки:
1. - р <0,05 - вірогідна відмінність між показником вищої категорії та іншими категоріями;
2. - р <0,05 - вірогідна відмінність між показником першої категорії та іншими категоріями.
У вчителів природничої спеціалізації, фізичного виховання вірогідно більше обстежено вищої категорії з навантаженням до 9 год. та першої категорії - понад 19 год. на тиждень. Групи вчителів вищої та першої категорій природничої спеціалізації вірогідно переважають над іншими групами категорій при навантаженні тарифної ставки. У вчителів фізичного виховання вірогідно більше обстежено вчителів першої категорії.
Як видно з таблиці 2.3, серед вчителів педагогічної спеціалізації з понаднормовим навантаженням більше обстежено вищої та першої категорії, тарифної ставки - вищої, працюючих на 0,5 ставки - вищої та другої категорії.
Таким чином, обстежений контингент вчителів філологічної спеціалізації незалежно від навантаження представлений вчителями вищої категорії, інших спеціалізацій - вищою та першою категоріями. В
- Київ+380960830922