Ви є тут

Психологічні умови формування відповідального ставлення до материнства у дівчат старшого шкільного віку.

Автор: 
Тіунова Олена Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U002439
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО МАТЕРИНСТВА У СТАРШОКЛАСНИЦЬ

2.1. Організація і методика експериментального вивчення психологічної готовності до материнства у старшокласниць

При плануванні та реалізації процедурної сторони дослідження ми виходили з його мети - експериментального вивчення психологічних умов формування відповідального ставлення та особливостей ПГМ у дівчат старшого шкільного віку. Експериментальне дослідження проводилось з 2003 р. до 2008 р. на базі середньоосвітніх шкіл №№ 9, 10, 15, 27 міста Тернополя, Тернопільського обласного відділення Малої академії наук (секція "Психологія"). Дослідженням було охоплено 235 учениць 10-11 класів. Для вирішення поставлених завдань використовувався комплекс методів:
діагностичні - опитувальник "Вимірювання батьківських установок та реакцій" (PARI) Е. Шеффера та Р. Белла [9], модифікований тест батьківських ставлень (ОРО) А. Варги - В. Століна [150], модифікований тест "Батьківський твір" В. Століна [158], кольоровий тест ставлень (ЦТО) А. Еткінда [243], ціннісний опитувальник (ЦО) С. Шварца [95], тест-опитувальник самоставлення (ОСО) В. Пантєлєєва - В. Століна [158]; додаткові - включене та опосередковане спостереження, анкетування, інтерв'ю;
статистичні - методи описової статистики та вираховування коефіцієнта статистичної значущості між емпіричними змінними К. Пірсона, кореляційний аналіз, контент-аналіз; якісний аналіз та змістовна інтерпретація результатів. Статистичні розрахунки виконані з використанням пакету прикладних комп'ютерних програм універсальної обробки табличних даних Microsoft Excel XP.
Емпіричне дослідження включало чотири етапи:
І етап, підготовчий (2003-2005 р.р.) - передбачав збір інформації щодо актуальності досліджуваної проблеми для старшокласниць, характеру уявлень про материнство, визначення їх емоційно-ціннісного ставлення до материнства та потреби у спеціальній просвітницькій роботі щодо поглиблення цих знань.
ІІ етап, констатувальний (2005-2006 р.р.) - полягав у вивченні особливостей ПГМ, визначенні критеріїв та рівнів її сформованості.
На ІІІ-му етапі, формувальному (2006-2007 р.р.) - була впроваджена програма просвітницького тренінгу "Я - майбутня мама" для дівчат старшого шкільного віку, зміст якого становили різноманітні методики, спрямовані на самоусвідомлення, розвиток материнської компетентності через розгортання суб'єкт-суб'єктної взаємодії в групі та конструювання ціннісно-смислового образу майбутнього материнства.
ІV етап, підсумковий (2007-2008 р.р.) - аналізувалися емпіричні дані та підсумовувалися результати дослідження.
Опис та обґрунтування методів дослідження
Концептуальними орієнтирами для обґрунтування процедури та діагностичного інструментарію слугували уявлення про материнство як частину особистісної сфери жінки, що проходить становлення на усіх вікових етапах і у ранній юності в тому числі; щодо розвитку ПГМ та її структури; типології батьківських ставлень з точки зору їх конструктивності-деструктивності.
Анкета "Моє уявлення про материнство" (Додаток А) була розроблена з метою виявлення актуальних питань щодо ставлення старшокласниць до материнства, поінформованості у цій галузі знань. Зокрема, питання стосувалися джерел надходження інформації, зацікавленості проблемою підготовки до майбутнього сімейного життя та материнства дівчатами. З допомогою анкети нам важливо було виявити потребу старшокласниць у відвідуванні занять просвітницького характеру щодо підготовки до майбутнього материнства. Анкета містила 8 запитань із закритими відповідями, і це дало нам можливість отримати більш чітку картину стосовно даної проблеми.
Методика "Кольоровий тест ставлень" (ЦТО) А. Еткінда (Додаток Б.1) використовувалася на підготовчому етапі дослідження з метою визначення загального емоційного ставлення до материнства та усіх дотичних до нього сфер. Дане ставлення відображає виникнення потреби бути матір'ю на основі рефлексії своїх переживань, прийняття (на неусвідомлюваному та усвідомлюваному рівнях) майбутнього народження дитини, надання цьому життєвого смислу, адекватно і динамічно вбудованого у загальну ієрархію смисло-життєвих орієнтацій. Проективний метод кольоровий тест ставлень (ЦТО) А. Еткінда є практично цінним при вивченні ставлень у руслі психологічної школи В. Мясищева. Цей метод дає оцінку емоційного компоненту ставлень індивіда і включає три модальності: позитивну, негативну, нейтральну.
Для діагностики ставлення до майбутнього материнства потрібно було певним чином підібрати поняття, пропонувалися досліджуваним (Додаток Б.2). Список містив поняття, що характеризують різні сторони життя дівчат, пов'язані із сімейним життям, близьким соціальним оточенням (батьки, друзі), характеристиками часу (теперішнє, майбутнє), життєвими цінностями, потребами, емоційними переживаннями (наприклад, "кохання") Досліджувані підбирали для кожного запропонованого слова один з кольорів тесту М. Люшера. Потім рангували всі 8 кольорів у порядку переваги. Особистісна привабливість вибору поняття визначається рангом пов'язаного з ним кольору і є показником емоційного ставлення досліджуваного до нього.
Метод ЦТО А. Еткінда базується на двох принципах. По-перше, коли людина позначає якесь поняття привабливим кольором, то це може свідчити і про його привабливість, позитивне до нього ставлення. Навпаки, до слів, що позначаються неприйнятними кольорами, людина ставиться, скоріш за все, негативно. Таким чином, методика дає можливість виявити найбільш емоційно прийнятні та неприйнятні поняття, пов'язані з майбутнім материнством у старшокласниць.
По-друге, позначення різних понять одним кольором є непрямим доказом їх суб'єктивної схожості, тобто, якщо два чи декілька понять людина позначає одним кольором, то в них для респондента міститься щось спільне, і він ставиться до них приблизно однаково. Нас цікавили усі поняття, позначені однаковим кольором з поняттям "Я". Так ми мали можливіст