РОЗДІЛ 2
РОЗРОБКА МЕТОДІВ ТА ОРГАНІЗАЦІЇ МІЖНАРОДНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ВАНТАЖІВ ДЛЯ УДОСКОНАЛЕННЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ ВАГОНОПОТОКІВ НА МЕРЕЖІ ЗАЛІЗНИЦЬ
2.1. Дослідження технології роботи залізничних станцій при організації вагонопотоків у міжнародному сполученні на основі статистичних даних
Залізничні станції є найважливішим ланками організації експортно-імпортних перевезень. Від чіткості їхньої роботи залежить рівномірність і ритмічність роботи обслуговування міжнародних напрямків, строки доставки вантажів, ступінь використання технічних коштів транспорту.
У свою чергу станції складаються з ряду підсистем з окремими лініями загального конвеєра, що забезпечують його результативну потужність - пропускну й переробну спроможності.
Технологія роботи цих ліній базується на постійних режимах, що дозволяють заздалегідь визначати загальний хід процесу обслуговування експортно-імпортного вагонопотоку. Прогнозування поводження складної системи, якою є станція (за базову станцію прийнята технічна), необхідно для правильного прийняття управлінських рішень на мікро та макрорівнях. Однак ці режими не завжди є постійними й можуть визначатися лише послідовним набором окремих подій, характеристика яких проявляється тільки в ході виконання операцій, а на існуючих станціях на кожен даний момент не може бути визначена. Це залежить від тривалості виконуваних операцій, що у свою чергу залежить від цілого ряду об'єктивних і суб'єктивних факторів і має імовірнісний характер. При цьому мережа зміни випадкової величини обмежений припустимими межами, оскільки транспортний процес не може бути чисто випадковим. Установлення цих меж можливе за допомогою статистичних досліджень роботи передавально-прикордонних станцій та внутрішніх сортувальних станцій.
Відомо, що функціонування будь-якої сортувальної станції інтерпретується за допомогою мережі масового обслуговування [105].
Одержання достовірних результатів для планування оперативної роботи станцій залежить від прийнятої для розрахунків математичної моделі або математичного апарату рішення завдання в цілому, залежить від аналізу інтервалів входу поїздів на станцію та потоків обслуговування в кожній станційній підсистемі.
Для приведення обраної системи масового обслуговування у відповідність із існуючими розмірами вагонопотоків, а також враховуючі динаміку моделі, що задає вхідні потоки та потоки обслуговування, проведені аналіз структури й оцінка параметрів обслуговування вагонопотоків.
Випадковий характер надходження призводить до того, що в певні моменти на вході в систему масового обслуговування утворюється черга, а в інші періоди часу частина каналів простоюють.
Статистичні дані зібрані за період 2007-2008 роки й являють собою одномірні масиви розмірністю 720 спостережень.
Оброблені статистичні дані дозволили побудувати гістограму випадкових інтервалів часу між двома поїздами, що прибувають на станцію послідовно, й перевірити отриманий емпіричний закон розподілу на відповідність експонентному закону розподілу або закону Ерланга за допомогою критерію [23].
Спостереження показують, що розподіл вхідних інтервалів на сортувальну станцію вагонопотоку, незалежно від сезону, підлягає експонентному законові. На рис. 2.1 наведена гістограма розподілу вхідного потоку на станцію Х-С ПЗ
(2.1)
Результати досліджень показали, що розподіл підкоряється експонентному закону або закону Ерланга 2-го порядку
(2.2)
Дослідження вихідного вагонопотоку зі станцій також підкоряється експонентному законові [23]
Таким чином, в основному вхідним потоком поїздів є найпростіший пуассонівський потік, що володіє властивостями стаціонарності, ординарності та відсутності післямови [115].
Межі зміни інтенсивності обслуговування для кожної технологічної лінії становлять:
- лінія переробки вагонів ;
- лінія інформаційного забезпечення ;
- лінія обробки документів
Рис. 2.1. Результати досліджень вхідних вагонопотоків при організації міжнародних вантажних перевезень.
Причинами коливань є:
* не достатньо умов і технічних коштів для виконання необхідних операцій, пов'язаних з митними, технічними та перевантажувальними операціями;
* не повною мірою досягається максимальна паралельність виконання операцій з обробки документів на кожен поїзд і спостерігаються дублюючі один одного операції;
* не всі місця обладнані АРМ, у результаті спостерігаються збої в інформаційному забезпеченні, що призводить до збільшення тривалості обробки інформації.
Дослідженнями, проведеними різними вченими, доведено, що значна частина транспортних потоків задовільно описується законами розподілу Пуассона, Ерланга, біноминальним та нормальним
Цей висновок у значній мірі застосуємо в дійсних умовах для залізничних станцій при міжнародних перевезеннях, у зв'язку зі сформованою ситуацією, коли наявні вагонопотоки ще встоялися та пропускні спроможності станційних пристроїв мають резерв для їхнього обслуговування.
Найпростіший потік характеризується трьома властивостями: стаціонарністю, ординарністю та відсутністю післядії. Стаціонарність потоку означає, що ймовірність надходження певного числа вимог у систему (поїздів на станцію) не залежить від початку відліку, а визначається розмірами інтервалу. Властивість ординарності проявляється в ситуації, коли за відрізок часу в систему обслуговування (бригади ПТО, ПКО) надходить не більше однієї вимоги (состав поїзду, комплекту документів). Відсутність післядії означає, що число вимог, що надходять у систему після довільного проміжку часу t, не залежить від того, скільки їх надійшло до моменту t. [77]
У ряді робіт професорів Смехова А.А., Акулиничева В.М., Ґрунтова П.С., відзначається трансформація вхідного потоку вимог, у результаті чого його параметри змінюються. Основним при цьому варто вважати ступінь завантаження обслуговуючого апарата. Ді