РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПСИХІЧНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ В ДОШКІЛЬНОМУ ВІЦІ
2.1 Особливості сформованості функціональної структури процесу психічної саморегуляції дошкільників у різних видах доступної дитині довільної активності
З метою з'ясування рівнів сформованості функціональної структури процесу психічної саморегуляції дошкільників у різних видах доступної дитині довільної активності було проведено констатувальний етап експерименту. Для реалізації цієї мети було поставлено такі завдання: виявити ставлення батьків і педагогів щодо досліджуваної проблеми; обстежити рівень розвитку структури психічної саморегуляції довільної активності дошкільників в умовах ігрової, трудової діяльності, конструюванні і спілкуванні у взаємодії з однолітками і дорослими (саме ці специфічно-дитячі види діяльності за визначенням В.І. Слободчикова (1986) потребують участі всієї системи довільної активності дитини).
Експеримент проводився на базі дошкільних навчальних закладів № 165, № 196 і № 101 м. Запоріжжя. Експериментом охоплено 157 дітей віком від 4 до 6-7 років, до анкетування і співпраці було залучено 55 батьків і 27 педагогів.
Розроблена програма констатувального експерименту передбачала використання методів: збирання й аналіз експертних оцінок батьків і вихователів за допомогою анкетування (додатки А і Б); спостереження за спонтанними і створеними навмисно ситуаціями, у яких діти можуть виявити довільну активність у таких видах діяльності як-от: гра, праця, спілкування за спеціально розробленими схемами (додатки В, Г і Д); включення дітей в ігрову ситуацію "Побудуй дім" за модифікованою методикою [35]. Використання цієї методики дозволяє з'ясувати рівень розвитку довільності дошкільника у продуктивній діяльності - конструюванні (додаток Е).
Для отримання експертних оцінок батьків щодо розвитку психічної саморегуляції дошкільників в умовах сім'ї було проведено анкетування 55 батьків. Текст анкети складено таким чином, щоби батьки могли зрозуміти які прояви у поведінці і діяльності дитини характерні для саморегуляції її довільної активності. Узагальнений текст анкети і кількісні показники подано в табл. 2.1.
Таблиця 2.1
Результати анкетування батьків щодо розвитку психічної саморегуляції старших дошкільників в умовах сім'ї
Запитання анкетиВідповідьТак Ні Важко сказати1. Чи звертаєте ви увагу на активність і необхідність формування самостійності і здатності управляти собою у вашої дитини?93%-7%2. Як на вашу думку, чи відчуває ваша дитина себе людиною, яка вже багато чого уміє робити?23%40%37%3. Чи існують у вашій родині правила поведінки які дитина знає? 74%15%11%4. Чи дотримується ваша дитина у своїй поведінці "родинних правил"?39%34%27%5. Чи доручаєте ви своїй дитині робити щось самостійно?17%4%79%6. Чи уміє ваша дитина самостійно скласти простий план своїх дій і розповісти про нього?15%-85%7. Чи уміє ваша дитина оцінити досягнутий результат, знайти помилку, виправити її самостійно? 9%47%56%8. Якщо в дитини виникають труднощі у виконанні доручення, то ви:а) допомагаєте закінчити роботу разом; 54%--б) примушуєте виконати завдання за винагороду або погрожуєте покаранням;25%--в) пояснюєте ще раз інструкцію, щоб дитина сама знайшла спосіб дії;11%--г) виконуєте завдання замість дитини, щоби дитина побачила результат;3%--д) просто дозволяєте їй припинити роботу;7%--9. Чи навчаєте ви свою дитину певної послідовності побутових дій?73%15%12%
Як засвідчує табл. 2.1, на перше запитання анкети "Чи звертаєте ви увагу на активність і необхідність формування самостійності у вашої дитини вдома?" позитивну відповідь надала переважна більшість батьків - 93%, негативної відповіді не зафіксовано, вагалися відповісти лише 7% респондентів. Тобто батьки дітей старшого дошкільного віку, розуміють важливість формування довільної поведінки і саморегуляції у дитини перед початком шкільного навчання. Разом з тим, наявність відчуття у дитини того, що вона вже багато чого уміє робити самостійно відмітили лише 23% батьків, 40% надали негативну відповідь і 37% вагались, що свідчить про наявність невідповідності між тим що дорослі очікують від дитини старшого дошкільного віку у її довільній активності і що спостерігають у повсякденному житті. Наявність у родині правил, які дитина знає, зазначили 74% батьків (це переважно обмеження і заборони, які батьки сформулювали у відповідях розширеного змісту анкети), 15% - не вважають це за необхідне, відповідь "важко сказати" зафіксована у 11% батьків. Натомість лише 39% батьків визначили, що їх діти дотримуються у своїй поведінці "родинних правил", 34% дали негативну відповідь, а 27% не визначилися з відповіддю.
Щодо надання можливості дитині зробити щось самостійно 17% батьків дали позитивну відповідь, 4% негативну і 79% не визначились, що свідчить про те що більшість батьків або не довіряє дитині або не звертає увагу на її потреби у довільній активності вдома.
Переважна кількість батьків (85%) не визначились з тим чи уміє дитина самостійно складати простий план своїх дій і розповідати про нього. Лише 15% дали позитивну відповідь на це запитання, а негативних відповідей не зафіксовано.
Оцінно-контрольні дії дитини за результатами виконання доручення притаманні, на думку батьків, лише 9% старших дошкільників. 47% батьків вважають, що діти не уміють оцінювати і корегувати досягнутий результат, а 56% не змогли відповісти на це запитання.
Якщо у дитини виникають труднощі у виконанні доручення, то більшість батьків (54%) допомагають закінчити роботу разом, 25% - примушують виконати завдання, лише 11% - допомагають дитині зрозуміти інструкцію та самостійно знайти спосіб дії, 3% виконують завдання замість дитини і 7% просто дозволяють припинити роботу.
Вважають за доцільне навчати дитину певної послідовності побутових дій 73% батьків, 15% - не погодились з тим і 12% респондентів не змогли визначитися.
Перед тим, як обстежити рівень розвитку психічної сам
- Київ+380960830922