Ви є тут

Підготовка учнівської молоді до життя в сім'ї у Республіці Польща

Автор: 
Даценко Ірина Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003443
129 грн
Додати в кошик

Вміст

Розділ 2
ЗМІСТ І МЕТОДИ ПІДГОТОВКИ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ДО СІМЕЙНОГО ЖИТТЯ У РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА
2.1. Зміст, мета, завдання та навчально-методична база курсу "Підготовка молоді до життя в сім'ї" в навчальних закладах Польщі.........................................................................................................
2.2. Авторські програми підготовки учнівської молоді до життя в сім'ї - як альтернатива традиційних навчальних програм і курсів ................
2.3. Впровадження інтерактивних форм і методів роботи - забезпечення індивідуалізації навчання і виховання на заняттях "Підготовка до життя в сім'ї"..............................................................................................
2.4. Екстраполяція польського досвіду підготовки учнівської молоді до сімейного життя в системі освіти України..............................................
Висновки до другого розділу....................................................................
ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ..........................................................................................
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ..............................................................
ДОДАТКИ....................................................................................................................
16
42
75
90
92
125
141
159
173
176
185
207ВСТУП
Актуальність і доцільність дослідження. Дане дослідження присвячено вивченню однієї з найважливіших проблем сучасного світу - підготовці молоді до сімейного життя. В кожній країні ця проблема вирішується із врахуванням національних особливостей.
Соціально-економічні проблеми сучасного суспільства знаходять відгук у всіх сферах життя. Особливо боляче вони позначаються на функціонуванні інституту сім'ї. Серед негативних тенденцій у сфері сімейних стосунків у багатьох країнах світу, в тому числі в Україні, домінують такі, як зменшення кількості зареєстрованих шлюбів, поширення нетрадиційних форм організації співжиття, зниження народжуваності, малодітні сім'ї, побудова та адаптація сімейних ролей до статевого рівноправ'я, нівелювання межі між жіночими і чоловічими обов'язками при веденні домашнього господарства тощо.
Акселерація, автономність дозвілля підлітків та юнацтва, інтенсивність їхніх контактів зумовили актуалізацію багатьох педагогічних проблем, зокрема: початок статевого життя у ранньому підлітковому віці, підліткова вагітність, венеричні захворювання, збільшення кількості матерів-одиночок підліткового віку, зростання і помолодшання проституції, недостатня інформованість молоді з питань статі, шлюбу і сім'ї, спотворені знання про шлюбно-сімейні стосунки, загальна моральна дезорієнтація суспільства. Всі ці негативні явища в нашому суспільстві спричинені, очевидно, відсутністю системи підготовки учнівської молоді до сімейного життя.
Саме тому постала нагальна потреба у чіткому розумінні суті такої підготовки, обґрунтуванні змісту, форм, методів та розробці особистісно зорієнтованих технологій прородинного виховання школярів.
В Україні ще не розроблена національна концепція підготовки учнівської молоді до сімейного життя. Але, незважаючи на це, дана проблема знайшла своє відображення в монографічних дослідженнях вітчизняних педагогів. Ними вивчались такі аспекти цієї проблеми: теорія і практика дошлюбної підготовки молоді (В.Кравець); індивідуальний підхід до старшокласників у підготовці майбутнього сім'янина (В.Бизова, М.Феоктистова); взаємодія школи та сім'ї у підготовці учнів до шлюбу (Д.Перфильєвська, В.Постовий, Є.Сичова); підготовка до виконання батьківських та материнських функцій (В.Бойко, Д.Луцик, Г.Чередниченко).
Повноцінне вивчення теоретичних і практичних проблем формування моральних стосунків підлітків різної статі, підготовки молоді до сімейного життя неможливо здійснити без вивчення праць вітчизняних фундаторів освіти (Г.Ващенка, А.Макаренка, В.Сухомлинського, І.Беха, Л.Богдановича, П.Блонського, Л.Кульчицької, В.Постового), психологів (М.Корольчук, В.Маценко, Л.Мазура).
У працях вітчизняних науковців знайшли своє відображення різні аспекти проблеми підготовки молоді до сімейного життя. Так, питання статевого виховання та просвіти учнівської молоді вивчали Ю.Бжиська, О.Василенко, О.Главацька, П.Дробязко, О.Коган, С.Колосовський, Г.Корчова; формування в учнівської молоді мотивації до здорового способу життя досліджували В.Кравець, Л.Животовська, С.Страшко; питання дошлюбної підготовки учнівської молоді розглядали В.Кравець, Л.Яворська; соціальну зрілість та шляхи формування життєвих компетенцій молоді аналізували О.Безкоровайна, С.Ситнікова, О.Заболотна, Н.Лавриченко, О.Поліщук, В.Радул); гендерне виховання дівчат та юнаків вивчали О.Цокур, С.Вихор, Т.Говорун, О.Кікінежді; виховання загальнолюдських цінностей, свідомої дисципліни та культури поведінки С.Кириленко, І.Корнієнко, В.Хмель, К.Чорна, О.Сухомлинська; формування гуманістично спрямованої особистості підлітків А.Степанюк, І.Бех, О.Пархоменко.
Як зазначають науковці, вирішення проблеми здоров'я дітей та підлітків потребує пильної уваги всіх зацікавлених у цьому: педагогів, медиків, батьків, представників громадськості. Але особливе місце та відповідальність відводиться освітній системі, яка повинна зберегти майбутнє держави - дітей і має всі можливості цього.
Модернізація освіти і шкільні реформи, орієнтовані на XXI століття, ставлять перед дослідниками в галузі морального виховання злободенні проблеми, актуалізують дослідження взаємовпливу педагогічних процесів у загальносвітовому вимірі. Сьогодні актуальність педагогічних досліджень, пов'язаних із дотриманням норм моралі в сім'ї і поза нею, зростає і в Україні, і за кордоном. Соціокультурні і соціологічні зміни в умовах сучасного суспільного життя вимагають пошуку нових підходів і нових адекватних часові практичних методик морально-сексуальної освіти школярів, яка полягає насамперед у підготовці учнів до виконання ролей, пов'я