Зміст
навчання і виховання в умовах реформування освіти України» (протокол № від
р.). Нами запропоновані критерії сформованості педагогічного
дискурсу у професійній підготовці студентів вищих навчальних закладів. Тема
дисертації затверджена Вченою радою Дрогобицького державного педагогічного
університету імені Івана Франка (протокол № від грудня р.).
Мета дослідження полягає у теоретико-методичному обґрунтуванні педагогічного
дискурсу як засобу інтенсифікації навчально-виховного процесу у вищому закладі
освіти та експериментальній перевірці технологій його застосування.
Відповідно до мети дослідження, визначено його основні завдання:
Проаналізувати проблему інтенсифікації професійної підготовки студентів вищої
школи в світлі сучасного педагогічного дискурсу, розкрити основні чинники
інтенсифікації професійного навчання.
Виявити методологічне значення, технологію та складові педагогічного дискурсу у
професійній підготовці студентів вищої школи під час навчально-виховного
процесу, розкрити його ціннісні стратегії.
Розробити та експериментально перевірити ефективність реалізації педагогічного
дискурсу у професійній підготовці студентів вищого навчального закладу.
Розробити методичне забезпечення навчання педагогічному дискурсу як засобу
інтенсифікації навчально-виховного процесу вищої освіти.
Об’єктом дослідження є інтенсифікація навчально-виховного процесу у професійній
підготовці студентів у сучасній вищій школі.
Предметом є педагогічний дискурс як один з основних засобів удосконалення та
інноваційності навчально-виховного процесу вищого навчального закладу.
На різних етапах експериментальної роботи використовувався комплекс методів
дослідження: теоретичні, які забезпечили історико-логічний аналіз філософських,
психолого-педагогічних джерел для виявлення прогресивних тенденцій
інтенсифікації навчально-виховного процесу у системі професійної освіти, методи
експертних оцінок, вивчення навчальних програм; хронологічний,
системно-структурний та порівняльний аналіз педагогічного дискурсу у філософії,
логістиці та педагогіці; узагальнення традиційного та новаторського досвіду
застосування педагогічного дискурсу під час навчально-виховного процесу у
вищому закладі освіти; емпіричні, такі як педагогічне спостереження,
анкетування та тестування, інтерв’ювання, опитування, бесіда для перевірки
ефективності запропонованої технології застосування педагогічного дискурсу під
час навчально-виховного процесу як засобу інтенсифікації майбутньої професійної
діяльності студентів; педагогічний експеримент для оцінки сформованості знань
із застосування педагогічного дискурсу та практиці реалізації його у
професійній підготовці студентів; метод математичної статистики (обчислення
пропорції) для якісної та кількісної обробки результатів дослідження.
Експериментальна база дослідження. Дисертаційне дослідження здійснювалось на
базі Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка.
Всього дослідженням було охоплено студентів, з них осіб навчались в
експериментальних групах, – в контрольних групах.
Наукова новизна й теоретичне значення отриманих результатів дослідження полягає
в тому, що:
вперше визначено поняття „інтенсифікація професійного навчання” та
„педагогічний дискурс” у ракурсі досліджуваної проблеми, виокремленні основні
чинники інтенсифікації навчання;
уточнено методологічне значення дискурсу в освіті, його технологію та складові
в структурі інноваційних процесів вищої школи;
обґрунтовано педагогічні критерії та показники ефективного застосування
педагогічного дискурсу як засобу інтенсифікації навчально-виховного процесу в
сучасній вищій школі;
подальшого розвитку набули засоби інтенсифікації навчально-виховного процесу,
що забезпечують підготовку студентів до професійної освіти.
Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в тому, що:
розроблена технологія педагогічного впливу студентів вищої школи на формування
мотиваційно-професійного, змістовно-навчального та процесуально-дискурсного
компонентів професійного навчання студентів педагогічному дискурсу в контексті
навчально-виховного процесу вищої школи; експериментально перевірена
ефективність ціннісних стратегій, що забезпечують реалізацію педагогічного
дискурсу у професійній підготовці студентів вищого навчального закладу;
обґрунтовані критерії сформованості педагогічного дискурсу у майбутній
професійній діяльності студентів; систематизована та здійснена подальша
розробка методик застосування педагогічного дискурсу під час навчання
студентів; розроблена робоча програма із спецкурсу „Інноваційна філософія
педагогічного дискурсу” та науково-методичні рекомендації для студентів
гуманітарних спеціальностей щодо їх втілення в освітньо-виховний процес вищих
навчальних закладів.
Впровадження результатів дослідження. Положення, висновки й рекомендації,
сформульовані на основі дослідницьких матеріалів апробовані і впроваджені в
навчально-виховний процес Дрогобицького державного педагогічного університету
імені Івана Франка (довідка № від р.), Львівського обласного
інституту післядипломної педагогічної освіти (довідка № від р.).
Апробація результатів дослідження. Основні теоретичні положення і результати
дослідження доповідалися на наукових конференціях різного рівня: міжнародних: –
Міжнародна науково-теоретична конференція „Трансформація політичних систем на
постсоціалістичному просторі” (– лютого р., Київ); Міжнародна
науково-практична конференція „Духовна спадщина Лівобережної України:
соціально-філософський зміст природи, суспільства, релігії та освіти” (–
травня р., Київ); всеукраїнських: – Всеукраїнська науково практична
конференція „Сучасний стан і тенденції розвитку вищої освіти в Україні:
філософські аспекти” (– січня р., Івано-Франківськ); ІІІ Всеукраїнська
науково-методична конференція „Безперервна освіта в Україні: реалії та
перспективи” (– листопада р., Івано-Франківськ); на науково-практичних
конференціях: – Другі міжнародні Драгоманівські читання (– жовтня р.,
Київ).
Публікації. Основний зміст дисертаційного дослідження відображений в
одноосібних публікаціях: з них - у фахових виданнях затверджених ВАК
України.
Структура дисертації. Робота складається зі вступу, трьох
розділів, висновків,
додатків, списку використаних джерел. Основний текст викладено на
сторінках. Робота містить таблиць, рисунки. Список
- Київ+380960830922